iFLEET » Archiv 2005-19 » Opel Zafira Tourer: Na vrcholu kompaktních MPV
Domácí zastoupení značky Opel dnes představilo novou generaci modelu Zafira, označenou jako Zafira Tour. Předcházející generace zůstává v nabídce s označením Classic a se základní cenou 374 900 Kč je nejlevnějším sedmimístným MPV na našem...
Domácí zastoupení značky Opel dnes představilo novou generaci modelu Zafira, označenou jako Zafira Tour. Předcházející generace zůstává v nabídce s označením Classic a se základní cenou 374 900 Kč je nejlevnějším sedmimístným MPV na našem trhu.
Model Zafira, který je v nabídce Opelu od roku 1999, zaznamenal za dvanáct let více než 2,2 milionu prodaných vozů. S novou generací má automobilka i domácí zastoupení velké plány, protože se jedná o vůz, který posouvá kvality předchůdce o notný kus dál. Zvětšené rozměry umožnily vytvořit velkorysý vnitřní prostor a vůz se tak dostal na pomezí segmentů MPV C a MPV D (je nejdelší v segmentu MPV C). Nepřekvapuje tedy ani fakt, že Pavel Šilha, ředitel domácí pobočky Opelu, označil za konkurenta například Ford S-Max.
Vnitřní systém Flex7 byl v nové generaci dále vylepšen, zadní třímístnou lavici nahrazuje trojice samostatných sedadel, z nichž lze každé překlápět, regulovat sklon opěradla (čtyři polohy), posouvat (v rozmezí 280 mm) a dokonce je možno v rámci systému Loungue Seating po posunutí vzad krajní sedadla také přisunout o 50 mm blíže středu vozu. V kombinaci s přeměnou středového opěradla v komfortní loketní opěrku tak vzniká velmi prostorné a pohodlné sezení pro dvě osoby.
Velkou zbraní Zafiry v boji o zákazníky hledající prostorné auto bude také zavazadlový prostor, který v pětimístném uspořádání nabízí nadstandardních 710 l a po sklopení sedadel druhé řady až 1860 l. Kromě toho je ve voze na třicet různých odkládacích prostorů a třeba možnosti odkládání předmětů pro řidiče a spolujezdce jsou díky „třípatrové“ středové konzoli opravdu vynikající. Poprvé je možno objednat Zafiru také pouze jako pětimístnou, v tom případě je k dispozici pod podlahou zavazadelníku ještě dodatečný prostor, který vznikl eliminací třetí řady sedadel. Zajímavostí je také vylepšený nosič jízdních kol Flex Fix, který nyní může po upevnění dodatečného adaptéru nést až čtyři bicykly a navíc, i když jsou na nosiči, je umožněn přístup do zavazadlového prostoru.
Nová Zafira je vybavena celou řadou elektronických systémů, mezi které patří druhá generace kamerového systému Opel Eye, adaptivní tempomat s radarem, vylepšené adaptivní světlomety AFL+, systém sledování mrtvého úhlu pomocí ultrazvukových senzorů, parkovací asistent (nikoli automatické parkování) a řada dalších systémů, které nijak nezasahují do ovládání vozu a pouze řidiče informují a pomáhají mu. Jedinou výjimkou je kolizní brzdění, kdy systém začne sám brzdit se zpomalením maximálně 0,3 g. Dojde k němu v situaci, kdy řidič nezareaguje na varovný signál ohlašující nutnost začít brzdit, aby zabránil srážce. Smyslem automatického brzdění pak už není zabránit srážce, ale zmenšit její následky.
Nová Zafira Tourer se začíná prodávat za „zaváděcí“ ceny od 449 900 Kč za verzi 1.8 Essentia (ve výbavě je manuální klimatizace, el. ovládání bočních oken a zpětných zrcátek s vyhříváním, ESP, šest airbagů, rádio s CD, dálkově ovládané centrální zamykání...). O stupeň lépe vybavený turbodiesel 2.0 CDTi 88 kW (výbava Enjoy) přijde na 545 900 Kč, výkonnější verze 103 kW na 555 900 Kč nebo, ve vrcholné výbavě Cosmo na 615 900 Kč. Ve výbavách Essentia a Enjoy nechybí ani verze 1.6 Turbo s výkonem 110 kW, která je určena k provozu na CNG (záložní benzinová nádrž má objem 15 l). Ceny jsou 571 900 Kč respektive 591 900 Kč.