Operativní leasing na úpatí nového věku
V roce 2008 dochází k posunům ve struktuře leasingu, které souvisejí především se změnami vyvolanými daňovou reformou. Ta potlačila řadu výhod finančního leasingu, což přimělo řadu klientů k přehodnocení svého přístupu k akvizici firemního vozového...
V roce 2008 dochází k posunům ve struktuře leasingu, které souvisejí především se změnami vyvolanými daňovou reformou. Ta potlačila řadu výhod finančního leasingu, což přimělo řadu klientů k přehodnocení svého přístupu k akvizici firemního vozového parku.
Připomeňme si, že k 1. lednu 2008 došlo u finančního leasingu k sjednocení doby odepisování předmětu leasingu s minimální délkou trvání leasingové smlouvy. U osobních a užitkových automobilů to znamená, že minimální doba finančního pronájmu je pět let. Finanční leasing tím ztratil funkci daňového štítu. Kromě toho platí, že pokud celková suma splátek přesáhne 100 milionů korun, 1% z jejich celkové výše nebude daňově uznatelné, což může mít negativní dopad na velké firmy využívající finanční leasing. Další změnou jsou pravidla nízké kapitalizace, která řeší poměr sumy úvěrů od nespřízněných osob vůči vlastnímu jmění. Toto opatření znatelně zasáhlo menší firmy s nízkým vlastním jměním a zároveň vyšším objemem závazků vůči bankám nebo leasingovým společnostem.
Kostky jsou vrženy
Díky těmto krokům jsme mohli v průběhu roku zaznamenat částečný přesun zákazníků k jiným produktům. U soukromých osob k splátkovému prodeji nebo úvěrovým produktům, u firemní klientely k operativnímu leasingu. Potvrzují to i výsledky leasingové asociace za první pololetí 2008. Podíl operativního leasingu na celkovém objemu leasingu movitých věcí se zvýšil z 12,5 % v roce 2007 na současných 25,2 %, vzrostl i objem spotřebitelských úvěrů a naopak klesl objem finančního leasingu. Trend růstu operativního leasingu potvrzují i výsledky společnosti ALD Automotive, ukazující navýšení operativního leasingu za první pololetí 2008 o 26 % v porovnání se stejným obdobím loňského roku.
Český fenomén
Finanční leasing je do značné míry fenoménem tuzemského trhu. V zemích EU, dokonce i v těch postkomunistických, je jeho podíl nižší, než je tomu v České republice. Dá se předpokládat, že trend útlumu finančního leasingu bude pokračovat, a to hned z několika důvodů.
Firemní sféra totiž stále častěji využívá operativní leasing, jehož se daňová reforma nedotkla, a který umožňuje uplatnit veškeré leasingové splátky do nákladů bez ohledu na délku trvání smlouvy o nájmu (leasingové smlouvy). V mezinárodních účetních standardech je operativní leasing na rozdíl od finančního leasingu mimobilanční formou financování, společnosti účtující podle těchto standardů si tak mohou „odlehčit“ rozvahu a vylepšit některé klíčové ukazatele (např. return on equity).
Postupující globalizace
V souvislosti se vstupem ČR do EU a s postupující integrací tuzemské ekonomiky do globálních struktur dochází k přibližování parametrů tuzemské ekonomiky ke standardům vyspělých evropských zemí. Podíl full-service leasingu je v některých z nich i vyšší, než 50% (například Holandsko, Velká Británie). Česká republika tak může v následujících letech očekávat posun stejným směrem. Podle prognóz společnosti Datamonitor poroste operativní leasing v České republice v následujících letech meziročně o 15 %. Evropský průměr podílu operativního leasingu je 30 %, na tento ukazatel bychom při uváděném 15% růstu měli dosáhnout v roce 2014. Osobně předpokládám, že to bude dříve. Globalizace s sebou nese i navýšení podílu firem se zahraniční majetkovou účastí. Řada podnikatelů, kteří založili své firmy počátkem devadesátých let, v současné době prodává své společnosti renomovaným zahraničním investorům. I když tempo vstupu zahraničních firem na tuzemský trh není tak závratné jako v minulé dekádě, křivka podílu zahraničních společností má v české republice stále rostoucí tendenci, což odráží i potenciál růstu operativního full-service leasingu.
Rostoucí obliba a využití outsourcingu
Progresivní společnosti stále častěji sahají k outsourcingu. Jednou z nejčastějších forem je i full-service leasing automobilů, kdy veškeré provozní i administrativní úkony spojené s provozem vozidla zajistí externí specializovaný dodavatel. Firmy si tak uvolní finanční i lidské zdroje a mohou se koncentrovat na svůj „Core Business“. Zároveň dochází k eliminaci rizik spojených s provozem vozidel (pokles zůstatkových hodnot na trhu, navýšení provozních nákladů, pozáruční technické problémy apod.), které na sebe bere leasingová společnost.
Celý článek přináší říjnové vydání magazínu FLEET