iFLEET » Archiv 2005-19 » Opět s útočníkem v sestavě
Od uvedení operativního leasingu na náš trh je největším poskytovatelem těchto služeb společnost LeasePlan. Její úspěšný rozvoj je spojen se jménem Jaromíra Hájka, který v roce 2007 zamířil do vedení o poznání větší italské pobočky LeasePlanu. Po...
Od uvedení operativního leasingu na náš trh je největším poskytovatelem těchto služeb společnost LeasePlan. Její úspěšný rozvoj je spojen se jménem Jaromíra Hájka, který v roce 2007 zamířil do vedení o poznání větší italské pobočky LeasePlanu. Po pěti letech se vrací zpět do vedení domácího zastoupení, aby oživil chřadnoucího lídra trhu...
Jaromír Hájek pracuje pro společnost LeasePlan již šestnáct let. Vedle domácích podmínek má zkušenosti také s trhy na Slovensku, v Rumunsku nebo v Itálii, kde posledních pět let působil jako ředitel tamního zastoupení společnosti. Pro tuto pozici jej kromě znalosti italštiny, kterou si osvojil v dětství stráveném právě na Apeninském poloostrově, předurčily mimo jiné zejména úspěchy ve vedení české pobočky.
Jste po pěti letech zpět v českém LeasePlanu. Jaké pro Vás bylo období strávené v Itálii?
Bylo náročné i poučné. Italští manažeři jsou v něčem stejní, v něčem jiní než naši. Často například neřeší vzniklé problémy. Odsouvají je, někdy i skrývají. Po svém příchodu jsem dal všem měsíc hájení, během kterého mohli beztrestně vytáhnout své „kostlivce ve skříni“, ale nikdo se k ničemu nepřiznal. A potom se samozřejmě ti kostlivci začali postupně objevovat a bylo nutno je řešit. Ať už to byly neodebrané vozy, které někde bez užitku stály a ztrácely hodnotu, nedořešené dodavatelsko-odběratelské vztahy a podobně.
Jsou mezi pojetím operativního leasingu u nás a v Itálii nějaké vysledovatelné rozdíly?
Základní rozdíl je v genezi vzniku operativního leasingu. V Itálii se vyvinul postupně z krátkodobých pronájmů. Autopůjčovny postupně prodlužovaly dobu pronájmu a poté se začaly oddělovat z tohoto segmentu firmy, které se na dlouhodobý pronájem specializovaly. Z tohoto důvodu se koneckonců v Itálii ani dnes nepoužívá pojem operativní leasing. Oni říkají „noleggio lungo termine“, tedy dlouhodobý pronájem.
Znamená to, že je tamní trh méně koncentrovaný než třeba u nás?
Nikoli. V operativním leasingu tam jezdí zhruba půl milionu aut, což představuje asi patnáct procent vozových parků firem a institucí. Z tohoto půl milionu jich spadá osmdesát procent pod čtveřici velkých poskytovatelů. Tři z nich známe i u nás: LeasePlan, Arval, ALD Automotive. Čtvrtou je Leasys, což je společnost, která spadá pod Fiat a jejím akcionářem je také Banque Agricole.
Nabídka služeb a kalkulací se dá také srovnat s tím, co známe u nás?
Řekl bych, že v Itálii jsou nabídky jednotlivých společností méně rozmanité. Jedná se většinou o uzavřenou kalkulaci, jejíž parametry jsou si velmi podobné. U nás se operativní leasing rozvíjel později a se společností LeasePlan jsme byli v roce 1995 jeho průkopníky. Čerpali jsme tehdy zkušenosti hlavně v Holandsku a Belgii, kde je operativní leasing mnohem rozvinutější. Přizpůsobovali jsme tamní zkušenosti a produkty českému trhu a dovolím si tvrdit, že nabídka je dnes u nás bohatší a rozmanitější než v Itálii. Jak z hlediska různých doplňkových služeb, tak možností kalkulací.
U nás jsou typickými klienty operativního leasingu velké společnosti, menší firmy jej teprve objevují, řada z nich jej stále nepovažuje za vhodnou volbu. Jaké je to v Itálii?
Také v Itálii se klientela operativního leasingu rekrutuje hlavně z velkých společností. Hodně jej ale využívá také veřejný sektor, včetně vlády, což je oproti České republice rozdíl. My jsme například měli ve správě okolo dvaceti tisíc vozidel veřejného sektoru, získali jsme také v tendru zakázku na šestnáct tisíc vozů pro italskou poštu. Segment menších firem a podnikatelů se tam ale stejně jako u nás teprve rozvíjí. Často se jedná o tradiční rodinné firmy s konzervativním přístupem, kde je přesvědčování o výhodách operativního leasingu poměrně náročné. Tyto firmy jsou většinou řízené postaru, lpí na určitých tradicích, a proto preferují i tradiční metody financování.
Na jakou dobu uzavírají v Itálii firmy smlouvy?
Doba pronájmu je tam obdobná jako u nás. S nedávnou krizí se typická délka smlouvy prodloužila na zhruba čtyři roky, tomuto trendu ale obecně napomáhá také rostoucí kvalita vozidel. Zajímavá je absolutní nadvláda vozů s dieselovým motorem; těch je v operativním leasingu okolo devadesáti procent.
Jaká je na italském trhu pozice značky Škoda? V průzkumu společnosti J. D. Power za rok 2011 neobsadila příliš lichotivou příčku z hlediska obliby a spokojenosti...
Škoda má v Itálii tradiční zastoupení, ale je pravda, že musí na své pozici pracovat. Ještě tak před čtyřmi roky o sobě marketingově příliš nedávala vědět, ale situace se před zhruba třemi roky změnila a Škoda začala výrazně investovat do reklamy. Já jsem také občas používal Škodu Superb a nabídl jsem ji některým našim obchodním partnerům k vyzkoušení. Byli příjemně překvapeni, že lze za příznivou cenu získat tak kvalitní vůz. Pokud tedy bude Škodovka pokračovat v tomto duchu, tedy v nabídce kvalitních aut a marketingové podpoře, tak její pověst a prodeje v Itálii porostou.
Celý rozhovor přináší FLEET č. 1 / 2012