iFLEET » Archiv 2005-19 » Palivo CNG má ve firmách zelenou
V předvečer zahájení letošního jarního Dne s Fleetem se sjelo do hotelu Santon u Brněnské přehrady 25 manažerů, aby se seznámili s možnostmi, které dnes nabízí v dopravě pohon na stlačený zemní plyn (CNG – Compresed Natural Gas), a to zejména v...
V předvečer zahájení letošního jarního Dne s Fleetem se sjelo do hotelu Santon u Brněnské přehrady 25 manažerů, aby se seznámili s možnostmi, které dnes nabízí v dopravě pohon na stlačený zemní plyn (CNG – Compresed Natural Gas), a to zejména v souvislosti s nabídkou automobilky Volkswagen, která se této oblasti cíleně věnuje.
Program úterního pozdního odpoledne zahrnoval přednášky a diskusi na dané téma. A ukázalo se, že tato problematika manažery skutečně zajímá. Přednáškovou část zahájil Martin Lang, VIP & Fleet Sales Manager společnosti Import Volkswagen Group Divize Volkswagen osobní vozy. Přítomné seznámil s jednotlivými modely značky, které jsou již z výroby přizpůsobeny pro provoz na zemní plyn. Jedná se o modely Passat Eco Fuel, Touran Eco Fuel a Caddy Eco Fuel, jejichž nádrže na CNG jsou integrovány do konstrukce automobilu a nijak tedy nesnižují jejich užitnou hodnotu. Volkswagen Passat je například poháněn přeplňovaným agregátem 1.4 TSI o maximálním výkonu 110 kW, který spaluje se stejným gustem jak benzin, tak zemní plyn. Jízdní dosah s využitím zásoby obou paliv převyšuje 900 km, na samotný zemní plyn ujede tento vůz okolo 460 km. Při spotřebě 4,6 kg CNG na sto kilometrů pak vychází cena za palivo najeden ujetý kilometr nižší než koruna na kilometr. I v porovnání s velmi úspornou turbodieselovou verzí je tedy nižší o cca 0,70 Kč/km.
Jak ve své přednášce poukázala Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie, CNG má až do roku 2012 garantovánu nulovou spotřební daň a i po tomto datu bude zatížení tohoto paliva realizováno postupně tak, aby v roce 2020 dosáhlo minimální hranice podle regulí Evropské unie. Díky tomu je CNG perspektivním palivem a jeho cenová výhodnost není pouze krátkodobým jevem. Lubomír Kolman ze společnosti RWE navázal svou přednáškou o čerpacích stanicích, kterých by do roku 2020 chtěla jen tato plynárenská společnost postavit stovku. Spolu s dalšími investory by tak mohlo být v České republice okolo 350 veřejných čerpacích stanic. V současnosti je jich 27 a další budou přibývat, vedle nich však některé firmy budují své vlastní čerpací stanice. Také toto téma, včetně malých stanic pro plnění jednoho či dvou vozidel, bylo náplní CNG Tour, a to včetně praktické ukázky.
V rámci programnu vystoupil také zástupce společností D&COMM který seznámil přítomné s možnostmi, které nabízí při správě vozových parků systém TomTom Work, posledním bodem odborného programu prvního dne pak bylo vystoupení Jiřího Kota ze společnosti LeasePlan, ve kterém provedl analýzu oblastí možných úspor ve vozovém parku. Jak poukázal, jednou z významných oblastí jsou také náklady na pohonné hmoty a zde může být pohon na stlačený zemní plyn jedním z řešení.
Martin Lang ze společnosti Import Volkswagen Group hodnotil celou akci velmi pozitivně: „Z mého pohledu byly prezentace velmi zajímavé a přínosné. Účastníci měli navíc o problematiku zájem a bylo vidět, že o využívání CNG již něco vědí. Druhý den jsem zaznamenal také pozitivní ohlasy na jízdu s automobily. Někteří účastníci byli překvapeni, jak auta jedou, protože měli o něco horší zkušenosti s vozy na CNG některých jiných značek. Při závěrečném vyhodnocení jsme pak viděli, že i spotřeba byla velmi příznivá, přestože jsme se po cestě nijak neloudali. Běžně se pohybovala okolo 4,3 kg/100 km, můj řidič, se kterým jsem absolvoval cestu, dosáhl dokonce hodnoty 3,7 kg/100 km, což je jistě velmi příznivá hodnota.“
Také Lubomír Kolman z plynárenské společnosti RWE byl s průběhem specializované akce spokojen: „Volkswagen CNG Tour se nám líbila, protože se podařila důležitá věc: posadit manažery z různých společností do automobilů, aby si sami ověřili, že auta mají potřebný výkon a užitné vlastnosti, které nejsou zhoršeny žádnými nádržemi v zavazadlovém prostoru, jak byli zvyklí například u přestaveb na LPG nebo prvních vozidel na CNG. V tomto směru pro nás měla akce velký význam a povedla se.“
Mezi pozvanými manažery byla například paní Yvona Mazačová, manažerka logistiky společnosti Telefónica O2. A její hodnocení? „Byl to perfektní nápad a pro mne řada nových informací a poznatků. Program byl vhodně namixovaný, takže jsme se něco dozvěděli jak o automobilech, tak o palivu a jeho distribuční síti. A musím vyzdvihnout i společnou večeři spojenou s možností popovídat si s ostatními účastníky.“
Doprovodná akce jarního Dne s Fleetem – Volkswagen CNG Tour – se tedy povedla. Její účastníci si po příjemně stráveném večeru při společné večeři ve vyhlášené italské restauraci a noclehu v hotelu Santon vozy v praxi vyzkoušeli v úterý 12. května při cestě k jeskyni Balcarka, jejíž prohlídka byla součástí programu. Po návratu pak měli po obědě k dispozici ostatní testovací vozy, které automobilky na Den s Fleetem přivezly.
Oficiální fotogalerii z akce najdete zde.