Palivové články sériově: Mercedes-Benz třída B F-CELL
úterý, 1. září 2009
Mercedes-Benz představil první sériový vůz na palivové články na světě. Jedná se o upravenou třídu B s označením F-CELL. První dvě stovky těchto vozů budou dodány zákazníkům na začátku roku 2010. Elektromotor použitý pro pohon vozu má výkon až 100...
Mercedes-Benz představil první sériový vůz na palivové články na světě. Jedná se o upravenou třídu B s označením F-CELL. První dvě stovky těchto vozů budou dodány zákazníkům na začátku roku 2010. Elektromotor použitý pro pohon vozu má výkon až 100 kW a maximální točivý moment 290 Nm, takže dynamické vlastnosti jsou v řadě ohledů lepší než u verze s dvoulitrovým zážehovým agregátem. Na rozdíl ní však má třída B F-CELL nulové emise.
Centrem vozu je nová generace kompaktního a výkonného systému palivových článků, ve kterých reaguje ve vzduchu obsažení kyslík s vodíkem uloženým na palubě vozu pod tlakem 700 bar. Výsledkem této reakce je elektrický proud pro elektromotor a vodní pára. Dokonce i při teplotách - 25° C disponuje systém palivových článků Mercedesu třídy B F-CELL velmi dobrou výkonovou charakteristikou. Pro navýšení výkonu při předjíždění a pro využití energie vozu při brzdění je k dispozici obdobně jako u hybridů se spalovacím motorem lithium-iontový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh.
Díky dojezdu asi 400 kilometrů a krátkým časům tankování (kolem tří minut) je bezemisní mobilita vozu třídy B F-CELL využitelná i na delších trasách, ale aby se lokální bezemisní provoz stal realitou ve větším rozsahu, bude zapotřebí vybudovat plošnou síť vodíkových čerpacích stanic.
Provozní bezpečnost třídy B F-CELL je po všech stránkách na stejně vysoké úrovni jako vozů Mercedes-Benz využívajících konvenční pohon spalovacím motorem. Integrovaná bezpečnostní koncepce třídy B F-CELL odpovídá specifickým vlastnostem nového systému pohonu. Ta využívá kromě jiného dlouhodobé zkušenosti Mercedesu s palivovými články a s vysokým elektrickým napětím v automobilu. Bezpečnost komponentů souvisejících se specifikou nového pohonu třídy B F-CELL byla optimalizována a potvrzena více než třiceti dodatečnými nárazovými testy.
Automobilka Daimler již najezdila se stovkou zkušebních vozů přes 4,5 milionu testovacích kilometrů a má tak k v současnosti dispozici asi nejrozsáhlejší zkušenosti s automobily využívajími palivové články.