iFLEET » Archiv 2005-19 » Peugeot a ČEZ: spolupráce při rozvoji elektromobility (plus exkluzivní rozhovor s Ayoulem Grouvelem)
V úterý 7. prosince podepsaly společnosti ČEZ a Peugeot Česká republika dohodu o realizaci pilotního projektu zaměřeného na rozvoj elektromobility v České republice. Jedná se o první projekt tohoto typu u nás a současně o první smlouvou Peugeotu o...
V úterý 7. prosince podepsaly společnosti ČEZ a Peugeot Česká republika dohodu o realizaci pilotního projektu zaměřeného na rozvoj elektromobility v České republice. Jedná se o první projekt tohoto typu u nás a současně o první smlouvou Peugeotu o pronájmu elektromobilů Peugeot i0n s energetickou společností ve střední a východní Evropě. Cílem partnerství je vzájemná spolupráce na propagaci elektromobilů, získávání praktických zkušeností z každodenního provozu a podpora dalšího rozvoje elektromobility. V rámci spolupráce poskytne Peugeot formou pronájmu deset vozů iOn (na doprovodném snímku) v roce 2011, dalších 55 vozů bude následovat v roce 2012. ČEZ se zavázal vybudovat postupně přes 150 dobíjecích stanic, které budou k dispozici veřejnosti. Dohodu podepsali Yann Carnoy, ředitel společnosti Peugeot Česká republika a Alan Svoboda, ředitel divize obchod ČEZ (na titulním snímku zleva)
Stojíme na prahu revoluce mobility
Po podpisu smlouvy a ukončení tiskové konference jsme měli možnost uskutečnit rozhovor s panem Ayoulem Grouvelem, ředitelem divize elektrických vozidel společnosti Peugeot (na doprovodném snímku). Během něj zazněla řada zajímavých informací, o které se s našimi čtenáři rádi podělíme:
Pane Grouvele, dnes se na tiskové konferenci hovořilo především o modelu iOn, nicméně víme, že Peugeot připravuje i další elektromobil, založený na užitkovém modelu Partner. Bude také využívat technologií projektu iOn?
Elektrický Partner má dvě fáze vývoje. V té první se jedná o spolupráci s menší francouzskou společností, která dodává vozidla francouzské poště. V tomto případě jsou použity vysokoteplotní akumulátory ZEBRA, jedná se tedy o odlišnou technologii, než jaká je využita u modelu iOn, který má lithium-iontové akumulátory. Nám ovšem přináší tato spolupráce možnost získat řadu poznatků o preferencích uživatelů elektrických užitkových vozidel, což nám pomůže v dalším vývoji. A jak již oznámil prezident automobilky Peugeot, hodláme svůj vlastní užitkový elektromobil uvést opět ve spolupráci s Mitsubishi. Tento vůz, založený opět na modelu Partner, vyjede v roce 2012 a bude využívat obdobné technologie, jako iOn.
Dojde u něj ke zvýšení kapacity akumulátoru? Je to přece jen větší vůz než iOn a očekává se i vyšší užitečná hmotnost...
V modelu iOn máme akumulátor o kapacitě 16 kWh, což pro něj postačuje, ale v případě elektrického Partneru je víceméně jasné, že bude třeba ji zvýšit. Ještě ale není rozhodnuto o kolik. Musíme postupovat společně s Mitsubishi. Je jasné, že když s nimi spolupracujeme na elektrickém pohonu, musíme mít na zřeteli co nejvyšší míru integrace a přenositelnosti technologií.
Znamená to, že u elektrického Partneru bude cena ještě více ovlivněna akumulátorem?
Máme ještě dva roky času... Elektromobily, které dnes začínají vyjíždět z továren, jsou prvními masově vyráběnými typy a díky nim se také rozbíhá masová výroba akumulátorů. Technologie jsou dnes založeny až na výjimky na Li-ion akumulátorech, ovšem vývoj pokračuje. S rostoucími objemy se dá očekávat snižování ceny akumulátorů a také zvyšování jejich energetické hustoty díky neustávajícímu technologickému vývoji.
Jaké další směry v oblasti vývoje akumulátorů u Peugeotu očekáváte?
Vývoj půjde cestou lithium iontových fosfátových akumulátorů (LiFePO4), které nabídnou vyšší energetickou hustotu. Ty se objeví v sériových elektromobilech zhruba v roce 2015, budou tedy tak akorát připraveny pro druhou generaci masově vyráběných elektromobilů. Asi od roku 2020 pak předpokládáme nástup akumulátorů lithium-vzduch (Li-air). Ty již nabídnou skutečně zajímavé vlastnosti a výrazně přiblíží elektromobily z hlediska dojezdu klasickým automobilům. Delší časový odhad je již velmi obtížný, protože vývoj běží u mnoha společností a různými směry, takže si lze představit, že se objeví nové technologie, které jsou dnes teprve ve stádiu zrodu.
Akumulátory LiFePO4 se ale již využívají, u nás s nimi například úspěšně jezdí prototyp elektrického vozu Škoda Superb. Proč s nimi nepočítáte například pro elektrickou verzi Partneru?
Je třeba si uvědomit, že je obrovský rozdíl mezi stavbou jednoho prototypu a masovou výrobou. My si musíme být naprosto jisti, že je daná technologie opravdu po všech stránkách zralá pro sériové nasazení. Nemůže nám stačit, že někdo přijde s novou technologií a nabídne ji k využití. Často se jedná o lákavou vizi, ale my musíme provést spoustu velmi náročných testů, než k něčemu takovému přistoupíme jako k technologii zralé pro masovou výrobu. Musí být bezpečná, musí být spolehlivá, musí mít dlouhou životnost, musí odpovídat všem normám a požadavkům legislativy... Zákazníci si často nedovedou představit, kolik úsilí při testování a přípravě nové technologie se skrývá i za mnohem menšími technickými změnami, než jsou elektromobily...
V tomto směru jsou akumulátory Li-air asi ještě o poznání vzdálenější masovému nasazení...
Nejdůležitější je v současnosti pro rozvoj elektromobilů životnost a kapacita akumulátorů. U Li-air baterií můžeme dosáhnout zásadního zvýšení obou parametrů, nicméně zatím mají stále řadu nectností a nejsou jako produkt dostatečně stabilní. Pořád se v jejich vývoji něco děje, takže musíme počkat na dobu, kdy bude zřejmé, že dospěly do fáze připravenosti pro sériovou výrobu.
Trochu paradoxem je, že při výrobě vozidel na akumulátory, které vyrábějí elektřinu oxidací kovového materiálu se vzdušným kyslíkem, byste vlastně jako partnera energetické společnosti nepotřebovali, protože se ze sítě nedobíjejí...
Jak jsem již uvedl, toto je zatím hudba budoucnosti, dříve než za deset let je v provozu neuvidíme. Do té doby určitě budeme partnery, jako je ČEZ, pro rozvoj elektromobilů potřebovat a ani potom nebudou všechny elektromobily využívat jednotné technologie. Vedle těchto článků, založených na oxidaci kovového plnidla se vzdušným kyslíkem, budou v provozu i pokročilé dobíjecí akumulátory. Vývoj se zaměřuje jak na zvyšování jejich energetické hustoty, tak na snižování vnitřního odporu. Obojí zvýší výkony elektromobilů blízké budoucnosti. Vyloučena není ani kombinace více druhů akumulátorů ve vozidle – dobíjecích pro primární pohon a záložních baterií na bázi palivového článku. Nemyslím tím ale vodíkové palivové články, o kterých se sice v posledních letech hodně hovořilo, ale u kterých technologické obtíže stále převažují nad výhodami. Mám na mysli právě baterie typu Li-air, které jsou ve své podstatě také palivovými články, nikoli akumulátory.
Vraťme se ze vzdálené budoucnosti k té blízké. Budete i při uvádění elektrického Partneru spolupracovat s takovými společnostmi, jako je ČEZ?
Zcela jistě o to budeme usilovat. Je evidentní, že takové společnosti potřebují vedle malých městských vozidel pro běžné cesty pracovníků také lehké užitkové vozy pro přepravu různého materiálu či nářadí pro údržbu v terénu a podobně. Takže jsme připraveni podobným způsobem spolupracovat i při uvádění elektrického Partnera.
Jaké další elektromobily můžeme v nejbližších letech očekávat?
Jakmile začne trh s elektromobily akcelerovat, k čemuž mají právě partneři, jako je ČEZ, výrazně přispět, dostaví se nevyhnutelně i fragmentace trhu. My například vidíme slibný prostor v oblasti mikrovozidel pro městskou osobní dopravu. Něco jako je náš prototyp BB1. Věříme, že stále hustší provoz ve velkých městech si v blízké budoucnosti podobná vozítka vyžádá. Teprve poté budou následovat větší rodinné automobily. U nich je ovšem velký tlak na dojezd a my se proto domníváme, že ještě dlouho bude vhodnějším řešením hybridní pohon.
Vlastní hybridní pohon jste již představili, budete tedy sázet na něj?
Budeme sázet na vlastní hybridní systém, ovšem v případě C segmentu to bude jeho Plug-In verze. Tento systém začneme testovat v roce 2012. Od systému, který již uvádíme do výroby, se bude odlišovat použitím Li-ion akumulátorů s kapacitou, která vozidlu umožní dojezd okolo 25 kilometrů pouze na elektřinu. Pro delší cesty pak bude fungovat po vyčerpání zásoby elektrické energie jako klasický hybrid. U ještě větších vozidel budeme sázet na diesel-hybridní pohon, který nabídne mimořádně úsporné cestování na dlouhé vzdálenosti.
Co byste na závěr vzkázal veřejnosti, a zejména lidem ve firmách, kteří mají autoparky na starosti a elektromobily považují spíše za jakýsi excentrismus, než skutečnou alternativu?
Podle mě si zatím jen málo lidí uvědomuje, že se právě nacházíme na počátku komplexní revoluce v mobilitě. Lidé, kteří se dnes smějí elektromobilům a nevěří jim, připomínají ty, kteří si ťukali na čelo, když se na silnicích objevily vedle koňských spřežení první automobily. Jaké byly jejich tehdejší argumenty? Říkali: máte každou chvíli poruchu, když vám dojde benzín, nemůžete jet dál (síť čerpacích stanic tehdy ještě neexistovala), zatímco s koňským spřežením lze jet na neomezeně dlouhé cesty, je spolehlivé, kočáry jsou pohodlnější... To všechno si museli průkopníci automobilismu vyslechnout. A kde jsou koňská spřežení dnes? Ti lidé prostě nebyli schopni se oprostit od zaužívaného způsobu myšlení a praxe. Ale naštěstí je i dost lidí, kteří mají dar dobře odhadovat potenciál nových technologií. Lidé, jako zástupci ČEZu, se kterými jsme dnes podepsali dohodu... Takové firmy budou chtít nabízet v blízké budoucnosti komplexní řešení v oblasti mobility, a pokud budeme stát jako automobilka stranou, riskujeme, že se za pár let staneme pouhým dodavatelem. Ale to my nechceme, chceme být součástí celého procesu, aktivním článkem na cestě k ekologicky mimořádně čisté a uživatelsky přívětivé, bezpečné dopravě.