iFLEET » Archiv 2005-19 » Peugeot iOn na vlastní kůži
Na předměstí Paříže se představil novinářům při mezinárodní prezentaci elektromobil Peugeot iOn, který se již v prosinci letošního roku začne objevovat v běžném provozu, protože automobilka nabídne jeho pětiletý pronájem jak privátní tak firemní...
Na předměstí Paříže se představil novinářům při mezinárodní prezentaci elektromobil Peugeot iOn, který se již v prosinci letošního roku začne objevovat v běžném provozu, protože automobilka nabídne jeho pětiletý pronájem jak privátní tak firemní klientele. Měsíční nájemné ve výši 499 eur zahrnuje vše kromě spotřeby elektrické energie, jedná se tedy de facto o full service leasing. Sto kilometrů jízdy by mělo podle automobilky vyjít zákazníka na 1,5 eura, tedy cca 38 Kč. To je zhruba čtvrtina v porovnání s náklady na pětilitrovou spotřebu benzinu u srovnatelných malých vozů a úspora při nájezdu 50 000 km (limit pro pětiletý nájem) tak přesáhne 2200 eur (okolo 55 000 Kč).
Sto padesát kilometrů nebo pět hodin
S délkou 3,474 m a šířkou 1,475 m je iOn velikostně srovnatelný například s předchozí generací Chevroletu Spark. Oproti Peugeotu 107 je o 6 cm delší, ale také o něco užší a vyšší. Vnitřní prostor iOnu je ale perfektně využit díky odlišné architektuře vozu. Čtveřice dospělých zde najde dostatek místa pro běžné cesty v rozsahu jízdního dojezdu vozu, který je automobilkou udáván 150 km. Jak jsme zjistili během testu, je to hodnota reálná, neboť jsme z akumulátorů odčerpali na 38 km dlouhé trati čtvrtinu zásoby elektrické energie. Je zajímavé, že Mitsubishi udává pro svůj i-MiEV dojezd 160 km a Peugeot měl původně v technických specifikacích pouze 130 km, přičemž se jedná prakticky o stejný vůz (Jak Peugeot tak Citroën využívají spolupráci s Mitsubishi a využily pro rozběh výroby vlastních elektromobilů jeho i-MiEV). Rozdíl způsobila odlišná metodika měření spotřeby v Evropě oproti Japonsku. Peugeot následně dosáhl technickými úpravami prodloužení dojezdu v evropském cyklu na 150 km a de facto tak oproti modelu Mitsubishi prodloužil dojezd o 30 %. Tento dojezd platí pro standardní podmínky, při jízdě čistě v hustém městském provozu udává automobilka dojezd zhruba 75 km (nebo vytrvalost pět hodin provozu), stejný dojezd by měl vůz vykázat při jízdě po dálnici rychlostí 115 km/h. Maximem iOnu je 130 km/h.
Ticho léčí
Ovládání Peugeotu iOn je tak jednoduché, jak je to jenom možné. Neudivuje žádnými hi-tech specialitami, tváří se jako běžné auto. Dokonce je zde i klíček zapalování, kterým se vůz „oživí“ a na přístrojovém štítu se rozsvítí zelený nápis „Ready“. Pak už stačí pouze přesunout páku voliče do polohy D jako u automatické převodovky a sešlápnout pedál akcelerátoru. Vůz reaguje velmi poslušně, dávkování výkonu je plynulé a přirozené, stejně jako síla v pedálu. I horší řidič si velmi rychle zvykne. Po uvolnění pedálu vyvíjí elektromotor poměrně silný brzdný účinek – silnější, než je běžné u spalovacích motorů na druhý rychlostní stupeň. Elektromotor v těchto okamžicích dobíjí akumulátory, brzděním se jeho brzdný účinek ještě zvyšuje (a rekuperuje se tak více energie), pouze při razantním sešlápnutí brzdového pedálu nastupují i klasické brzdy.
Odpružení podvozku je měkké a příjemně komfortní (na tak malý vůz až nezvykle), díky 230 kilogramům li-ion akumulátorů umístěných v podlaze je těžiště vozu velmi nízko, což přispívá k jízdní stabilitě. Za jízdy je v interiéru nezvyklé ticho, elektromotor není prakticky vůbec slyšet a tak ruší jen pneumatiky a trocha aerodynamického šumu. Poslech hudby nebo konverzace jsou tak mnohem příjemnější než u klasického vozu.
Hračka na kolech
Peugeot iOn je skvěle ovladatelný, jeho průměr otáčení činí pouhých devět metrů což ve spojení s krátkou karoserií a elektropohonem vytváří snad nejlepší automobil do městského provozu na světě. Otočit se na ulici není problém, rozjezdy jsou plynulé, navíc se řidič může zejména v nižších rychlostech spolehnout na vynikající pružnost agregátu. Přístrojovému štítu dominuje ekonoměr, který ukazuje, zda se řidič pohybuje v ekonomickém modu (zelené pole) nebo naopak spotřebovává příliš mnoho energie (bílé pole). Pokud naopak energii vyrábí, ručička se přesunuje do modrého pole. O stavu akumulátorů informuje klasický „palivoměr“ s dvanácti segmenty, o dojezdu informuje samostatný displej, stejně jako o rychlosti jízdy. Infografika Toyoty Prius Plug-in je jistě zajímavější a zábavnější, ale řidiči Peugeotu iOn postačí to, co má.
Dvojí možnost dobíjení
Peugeot iOn je vybaven li-ion akumulátory s kapacitou 16 kWh. Ty pohánějí elektromotor o výkonu 47 kW a točivém momentu 190 Nm. Plné dobití akumulátorů z běžné rozvodné sítě 230 V (zásuvka na pravé straně vozu) trvá 6 hodin, v případě použití speciální dobíječky 330 V (zásuvka na levé straně vozu) lze za pět minut dobít 20 % kapacity a ujet tak okolo 30 km, za čtvrt hodiny je k dispozici již 50 % kapacity. Akumulátory váží 230 kg a automobilka na ně poskytuje pětiletou záruku. Ve výbavě Peugeotu iOn nechybí šest airbagů, ABS, ESP, klimatizace, rádio s CD přehrávačem, lze mít i vyhřívání sedadel a zpětných zrcátek pro chladnější oblasti nebo tzv. Convention kit, což je dvoumístná verze s nákladovým prostorem 1.1 m3.
Jen houšť...
Celkové pocity z nového elektromobilu jsou velmi pozitivní. Jízda je příjemná, klid na palubě osvěžující, jízdní výkony dostatečné pro městský a příměstský provoz. Nezbývá než doufat, že budou ceny akumulátorů klesat a jejich energetická hustota stoupat, aby se podobné i větší elektromobily začaly objevovat v každodenním provozu. Domácí importér zatím cenu vozu či jeho pronájmu nestanovil, na našem trhu se však objeví.