Peugeot iOn za rok
pátek, 11. září 2009
Nebude to již dlouho trvat, konkrétně zhruba rok, a automobilka Peugeot uvede na trh svůj elektromobil. Ponese název iOn a jedná se o „klon“ již vyráběného a velmi úspěšného elektromobilu Mitsubishi iMiEV.
Peugeot již má zkušenosti se svým...
Nebude to již dlouho trvat, konkrétně zhruba rok, a automobilka Peugeot uvede na trh svůj elektromobil. Ponese název iOn a jedná se o „klon“ již vyráběného a velmi úspěšného elektromobilu Mitsubishi iMiEV.
Peugeot již má zkušenosti se svým modelem 106 Electric, který se vyráběl v letech 1995 až 2003 a díky němu se může doposud honosit titulem nejúspěšnějšího prodejce elektromobilů na světě. Jeho nástupce je určen jak pro soukromé osoby, tak pro firemní zákazníky (státní podniky i firmy), kterým nabídne charakteristiku optimálně přizpůsobenou městskému provozu. Díky využití technologie Li-ion akumulátorů nabídne tento čtyřmístný, čtyřdveřový automobil dojezd až 130 km asvou světovou premiéru má na autosalonu ve Frankfurtu.
Karoserie Peugeotu iOn je dlouhá 3,48 m, poloměr otáčení je pouze 4,5 m. Maximální výkon jeho elektromotoru je 47 kW, točivý moment 180 Nm odpovídá zážehovému atmosférickému dvoulitru... Nejvyšší rychlost činí 130 km/h. Li-ion akumulátory se ze standardní elektrické zásuvky s napětím 220 V plně nabijí za šest hodin a díky systému pro rychlé dobíjení postačí k dobití na 80 % kapacity pouze půl hodiny.
Zajímavostí vozu je jeho „komunikační a lokalizační jednotka“, která umožňuje přivolání pomoci - služba Peugeot Urgence (lokalizace havarovaného vozidla a vyslání příslušných složek). Dále umožňuje také přenos servisních informací (stav baterie, počet ujetých km, počet km do návštěvy servisu,…). Přenos těchto dat je přínosem pro profesionální správu vozových parků.
Mitsubishi iMiEV, ze kterého elektrický peugeot vychází, si první evropští zákazníci budou moci koupit již letos v listopadu, a to ve Velké Británii. Zatím to ovšem bude pouze 200 kusů a cena malého, byť čtyřdveřového automobilu bude činit asi 20 000 až 25 000 liber, po přepočtu tedy zhruba 600 000 až 750 000 Kč. Počítá se ale se zavedením státní dotace na elektromobily, která by mohla dosáhnout až 5000 liber (cca. 150 000 Kč). O model iMiEV je v současnosti velký zájem v Japonsku a automobilka již musela přistoupit k navýšení výroby. I to je jeden z důvodů, proč se jeho evropský klon pod značkou Peugeot objeví později.