iFLEET » Archiv 2005-19 » Pneumatiky dostanou od listopadu klasifikační značení
Od listopadu 2012 musí být podle nařízení Evropské Unie označeny všechny nové pneumatiky prodávané v EU standardizovanými štítky, které zákazníkovi poskytnou základní informace a mohou být prvním vodítkem při rozhodování o výběru nové pneumatiky....
Od listopadu 2012 musí být podle nařízení Evropské Unie označeny všechny nové pneumatiky prodávané v EU standardizovanými štítky, které zákazníkovi poskytnou základní informace a mohou být prvním vodítkem při rozhodování o výběru nové pneumatiky. Díky označení, které vypadá podobně jako například u ledniček či jiných spotřebičů, tak každý na první pohled snadno zjistí vliv pneumatiky na spotřebu paliva, přilnavost pneumatiky za mokra a klasifikaci hluku výrobku.
Odborníci značení standardizovanými štítky vnímají pozitivně, upozorňují však, že tyto štítky nemohou nahradit odborné poradenství v oblasti výběru vhodných pneumatik. „O zákazníky naší sítě servisů BestDrive se snažíme vždy pečovat komplexně a do našich služeb patří i poradenství při výběru vhodných pneumatik. Povinné označení nových pneumatik vítáme, protože zákazníkovi přehledně a snadno umožní zjistit alespoň základní informace o daném výrobku,“ říká ing. Magda Pančochová, marketingová manažerka sítě servisů BestDrive. „Cílem nového nařízení je především zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení negativního dopadu dopravy na životní prostředí. Odborníci nové označení pneumatik v zásadě vnímají pozitivně, zároveň však upozorňují na to, že parametrů kvality je u pneumatik celá řada a vliv plnohodnotných testů na rozhodování spotřebitele při nákupu nových pneumatik bude vždy zásadnější. Proto bude poradenství odborníků v pneuservisech stále rozhodující,“ dodává Pančochová.
Jednotně pro evropské i mimoevropské produkty
Nové značení pneumatik u zákazníků vzbudí řadu otázek. Bude jednotné? Stejné u pneumatik evropských výrobců, tak i těch, kteří pneumatiky vyrábějí mimo Evropu?
„Všechny pneumatiky pro osobní či lehké užitkové vozy, které byly vyrobeny po 30. červnu 2012, a zákazníkovi budou prodávány po 1. listopadu 2012, už podléhají testování Evropské vyhlášky č. 1222/2009,“ uvádí Roman Sabol, obchodní ředitel servisní sítě BestDrive. Tato vyhláška platí pro všechny pneumatiky, které budou prodávány v EU, tedy jak pro pláště evropské výroby, tak pro pláště mimoevropských výrobců. Podmínky testování jsou nastaveny pro všechny stejně.
Valivý odpor, přilnavost za mokra a hlučnost
Nové štítky budou informovat o třech základních parametrech pneumatik: valivém odporu, který má vliv na spotřebu paliva, přilnavosti za mokra, která je důležitým bezpečnostním parametrem, a klasifikaci hluku.
Na označení pneumatik podle nařízení EU je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po F pro užitkové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2,5 % do 4,5 % pro osobní automobily a od 5 % do 8 % pro užitkové automobily. U osobního automobilu je možné jeden stupeň vyjádřit jako rozdíl spotřeby o 0,1l / 100km.
Také pro přilnavost na mokrém povrchu je škála hodnocení u osobních vozů od A do F a rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba tři až šest metrů při brzdění z 80 km/h na nulu. Rozdíl mezi kategorií A a F je více než 18 metrů.
Klasifikace hluku je provedena piktogramem se zvukovými vlnami. Čím více polí je označeno černě, tím je pneumatika hlučnější. Jedna černá zvuková vlna znamená vnější hlučnost o 3 dB nižší než budoucí přísnější evropské limity, dvě černé zvukové vlny představují hodnoty v souladu s budoucími evropskými limity a tři černé zvukové vlny jsou v souladu pouze se stávajícími.