Poslouží inteligentní systémy inteligentnímu řidiči
Řízení automobilu je náročnou činností a každá chyba řidiče s sebou nese vysoké riziko vzniku dopravní nehody. Ty pak představují ztráty na majetku, zdraví i životech. Proto se odborníci snaží nalézt způsob, jak lidské chyby eliminovat. Eliminace...
Řízení automobilu je náročnou činností a každá chyba řidiče s sebou nese vysoké riziko vzniku dopravní nehody. Ty pak představují ztráty na majetku, zdraví i životech. Proto se odborníci snaží nalézt způsob, jak lidské chyby eliminovat. Eliminace chyb řidičů a zlepšování vlastností automobilů, povede ke snížení počtu dopravních nehod a jejich celospolečenských důsledků. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zavádění inteligentních systémů.
Inteligentní dopravní systémy
Inteligentní dopravní systémy (ITS - Intelligent Transport Systems) představují nadstandardní služby jak pro řidiče, tak cestující a provozovatele. Využívají se v silniční, železniční, vodní i kombinované dopravě. Odborná oblast, která se zabývá mimo jiné těmito inteligentními dopravními systémy, se nazývá telematika.
Inteligentní systémy jsou v dopravě využívány jako informační a řídicí systémy, jsou díky nim využívány nové služby, nástroje a prostředky interaktivních služeb v osobní i nákladní dopravě, nástroje a služby managementu v dopravě, využívají se i k provozu a řízení dopravních prostředků, k navigaci a přenosu dat mezi vozidly, ke zmírnění negativních vlivů dopravy na životní prostředí a ke zvýšení dopravní bezpečnosti jako celku.
Inteligentní systémy ve vozidlech můžeme rozdělit na dvě skupiny, a to na IVIS a ADAS. IVIS (In-Vehicle Information Systems) poskytují řidiči informace nebo s ním komunikují za jízdy. Tyto informace nemusí být spojeny s řízením (např. telefonování, vyřizování e-mailů, poslouchání rádia) a mohou být spojeny s plánováním cest (např. informace o hustotě dopravy na konkrétních úsecích silnic, o počasí, navigační mapy apod.).
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) pomáhají řidiči přímo při ovládání vozidla, a to poskytováním informací, varováním či aktivní asistencí (např. systémy zlepšující vidění za tmy, upozorňující na nejvyšší dovolenou rychlost, udržující vozidlo v jízdním pruhu apod.).
Vybrané projekty zaměřené na ITS
Inteligentní systémy zlepšují komfort jízdy a zvyšují bezpečnost vozidla na silnicích. Lze předpokládat, že se tyto systémy budou v automobilech vyskytovat ve stále větším měřítku. Mnohé z těchto systémů jsou však dosud ve fázi vývoje. V současné době probíhá několik evropských projektů, které se těmito systémy přímo zabývají. Můžeme uvést například projekty COST 352, Humanist nebo eIMPACT. O co jde?
Projekt COST 352 zkoumá vliv IVIS na dopravní bezpečnost. Zabývá se narušením pozornosti řidiče v souvislosti s používáním inteligentních systémů, výhodami a nevýhodami inteligentních systémů z hlediska dopravní psychologie.
Projekt Humanist se snaží integrovat poznatky z oblasti HMI (Human Machine Interface – spolupráce člověka a stroje) a lidského faktoru v dopravě vytvořením špičkového evropského pracoviště (Network of Excellence).
Projekt eIMPACT se zabývá sociologicko-ekonomickým zhodnocením dopadu zavádění inteligentních bezpečnostních systémů do osobních a nákladních vozidel v rámci celé EU. Cílem projektu je vyhodnotit výhody a nevýhody těchto inteligentních systémů: FSR ACC (adaptabilní kontrola jízdy), Speed Alert (rychlostní varování), Emergency Braking (panické brzdění), Lane-keeping support (systém udržení vozu v jízdním pruhu), Lateral and Rear monitoring (monitorování prostoru vedle a za vozidlem), Intersection Safety (bezpečnost na křižovatkách), Wirelless Local Danger Warning (varovný systém nebezpečí v okolí vozu), Night Vision (Noční vidění), Collision Mitigation and Pre-crash Protection of Vulnerable Road Users (zmírnění dopadů dopravních nehod a přednárazová ochrana účastníků dopravy), eCall (tísňové volání), Driver Drowsiness Monitoring and Warning (monitorování a varování před únavou řidiče) a ESC (elektronická kontrola stability). Dále projekt navrhuje strategie, které by podpořily uvedení těchto systémů na trh.
Celý článek přináší FLEET č. 4/2008