iFLEET » Archiv 2005-19 » Postřehy z ženevského Palexpa: Záplava hybridů a elektromobilů
Prohlídka expozic 80. Ženevského autosalonu, jehož brány budou otevřeny až do 14. března 2010, ukázala jednoznačný trend vývoje automobilové techniky směrem k elektrickému pohonu. Hybridní i čistě elektricky poháněné vozy vystavují už i značky...
Prohlídka expozic 80. Ženevského autosalonu, jehož brány budou otevřeny až do 14. března 2010, ukázala jednoznačný trend vývoje automobilové techniky směrem k elektrickému pohonu. Hybridní i čistě elektricky poháněné vozy vystavují už i značky proslulé svým vysloveně sportovním zaměřením a závodními aktivitami, jako například Ferrari, Lotus nebo Porsche.
Z pozice automobilového průmyslu je to krok pochopitelný, protože výrobou tzv. ZEV (Zero Emission Vehicle) se otupí veškeré hroty často jen rádoby ekologicky smýšlejících kritiků tohoto významného odvětví světového hospodářství. Z hlediska ochrany životního prostředí ponechává ovšem řešení v podobě ZEV bez uspokojivé odpovědi stále příliš mnoho zásadních otázek. Není tedy žádným překvapením, že většina prognóz hovoří o tom, že v horizontu deseti až dvaceti let budou automobilovému trhu i nadále neohroženě vládnout automobily poháněné spalovacími motory.
Sto padesát premiér
Letošní jubilejní Ženevský autosalon se stal svědkem více než 150 světových, evropských a švýcarských výstavních premiér. Novinkami nešetřil především koncern Volkswagen, který nedávno překvapivě uzavřel strategické partnerství s japonskou firmou Suzuki. Na stánku značky Volkswagen byl k vidění například nový Touareg a Sharan nebo pick-up Amarok. Mladoboleslavská Škoda Auto věnovala svou expozici modernizovaným řadám Fabia a Roomster, zatímco španělská značka SEAT vystavila nové kombi Ibiza ST ve společnosti s konceptem malého sportovního kupé IBE s elektrickým pohonem, na němž si zakládá také studie Audi A1 e-tron, odvozená od nové modelové řady A1, s níž Audi míří do segmentu malých vozů.
Rovněž nadále samostatné německé prestižní automobilky BMW a Mercedes-Benz sází na alternativní pohony. Mnichovská automobilka doplnila světovou premiéru sedanu řady 5, který se již prodává, konceptem plně hybridní varianty, zatímco stuttgartský rival zaujal nejen kabrioletem Třídy E, ale i studií F800 Style, jejíž koncepce počítá s různými druhy poháněcího ústrojí. Šestou variantou na téma Mini je v Ženevě představená řada Countryman ve stylu vozů SUV. Mezi nejobleženější stánky patřila expozice značky Porsche, která vystavila druhou generaci modelové řady Cayenne (včetně hybridní verze) společně s konceptem 918 Spyder (také s hybridním pohonem), který má být rychlejší než Carrera GT a spotřebovat v kombinovaném cyklu EU pouhé 3 l/100 km…
Hned vedle slavila Alfa Romeo sto let své existence stylisticky zdařilým nástupcem modelové řady 147, který dostal název Giulietta. Na kulaté jubileum milánské automobilky si vzpomněli návrháři Bertone a Pininfarina, v jejichž expozicích přitahovaly pozornost pozoruhodné koncepty sportovních vozů slavné značky.
Na teplé letní počasí se již zajisté těší příznivci značky Renault, která v Ženevě vystavila hned dvě otevřené novinky: čtyřmístný kabriolet Mégane CC a malý roadster Wind. Peugeot ohlásil svými koncepty luxusního kabrioletu a sedanu návrat k elegantnějším liniím a Citroën zaujal konceptem malého sportovního kupé Survolt, které je poháněno jak jinak než elektricky.
Zajímavé bude sledovat osud obou švédských automobilek v rukách nových vlastníků, nicméně atraktivní nové sedany Volvo S60 a Saab 9-5 představují bezesporu dobré východisko pro další vývoj.
Střízliví Asiaté
Japonské značky se počtem i charakterem svých novinek prezentovaly poněkud skromněji. Lexus vystavil svůj první sériově vyráběný kompaktní hatchback CT 200h, který se bude prodávat výhradně s hybridním poháněcím ústrojím, a Nissan hodlá zopakovat úspěch svých dosavadních crossoverů se sympatickým malým vozem Juke (konkurentem mu bude nové Mitsubishi ASX). Škoda, že návrháři Nissanu nepoužili podobnou invenci při návrhu nové generace malé Micry, která je v porovnání s předchůdci překvapivě fádní. Honda doufá, že zákazníky osloví kombinace malého kupé a hybridního pohonu (CR-Z), zatímco Suzuki rozšiřuje svůj výrobní program poprvé o sedan střední třídy (Kizashi). Mazda se drží úspěšného receptu nabízet solidní techniku v atraktivním balení i u nové generace minivanů Mazda 5, jimž bude konkurovat Fordova rozšířená a inovovaná řada rodinných vozů C-MAX, která sdílí platformu s třetí generací vozů Focus. Korejská Kia posiluje své postavení na evropském trhu novou generací oblíbeného SUV Kia Sportage a Hyundai si studií i-flow již připravuje půdu pro uvedení nové řady sedanů a kombi na základě nové Sonaty.
Malé značky s velkými vozy
Kořením Ženevského autosalonu bývají expozice malých automobilek a karosářů a ani letošní ročník nebyl v tomto ohledu výjimkou. Debut si tak v Ženevě odbyla například znovuzrozená značka Hispano-Suiza, na stánku italské karosárny Touring Superleggera obdivoval elegantní kreaci Bentley Continental Flying Star dokonce i slavný herec Rowan Atkinson a srdce milovníků supersportovních vozů rozehřál například nový Koenigsegg Agera.
Podrobnější reportáž o novinkách vystavených na Ženevském autosalonu 2010 naleznete v drohém vydání letošního ročníku magazínu FLEET firemní automobily, který vychází 15. dubna.