Pozor na platby povinného ručení
Přibližně každé dvacáté vozidlo na českých silnicích jezdí bez povinného ručení. Řidiči těchto vozů pak způsobí každoročně kolem pěti tisíc nehod a celková výše těchto škod dosahuje asi 450 milionů korun ročně. Na rozdíl od případů, kdy je pojištění...
Přibližně každé dvacáté vozidlo na českých silnicích jezdí bez povinného ručení. Řidiči těchto vozů pak způsobí každoročně kolem pěti tisíc nehod a celková výše těchto škod dosahuje asi 450 milionů korun ročně. Na rozdíl od případů, kdy je pojištění řádně uzavřeno a kdy škody hradí příslušná pojišťovna, nese finální zodpovědnost za náhradu nepojištěné škody viník nehody.
Alarmující jsou skutečné příběhy, kdy řidiči nepojištěných vozidel zavinili vážnou dopravní nehodu, při které způsobili vážné škody na zdraví a po celý život budou splácet náklady na jejich léčbu a zdravotní péči. I přesto, že jezdit s vozidlem bez pojištění odpovědnosti (tzv. povinného ručení) je nezákonné, řada lidí této povinnosti nedbá a vystavuje se tak značnému riziku. Za své jednání mohou dostat pokutu či přijít o řidičský průkaz, do největších potíží se dostanou, pokud způsobí dopravní nehodu.
Výplaty škod z fondu
Jaký je praktický postup v takových případech? Pokud škodu způsobí nepojištěný řidič, vstupuje do hry Česká kancelář pojistitelů (ČKP), aby z garančního fondu, který spravuje a do kterého přispívají pojišťovny poskytující na českém trhu povinné ručení, uhradila poškozeným jejich oprávněné nároky. Následně vymáhá veškerou vyplacenou úhradu škody na viníkovi. „Je třeba si uvědomit, že často může mít i drobný dopravní přestupek zcela fatální následek. V případě, že vozidlo nemá uzavřené povinné ručení, uhradí veškeré škody osoby, které toto pojištění zanedbaly. Mnohdy se může jednat i o statisícové či milionové škody, zejména pokud došlo při nehodě k úmrtí nebo zranění s trvalými následky,“ uvedl Ondřej Voda, vedoucí právního oddělení EOS KSI ČR, s.r.o., inkasní společnosti, která je smluvním partnerem ČKP při vymáhání pohledávek. „Často jde o velmi smutné případy lidí, kteří zanedbali pojištění, a potom vozidlo půjčili třeba kamarádovi, který jím způsobil nehodu. Tito lidé pak museli hradit obrovské škody a nezřídka skončili v exekuci a přišli o veškerý majetek. Přitom se nejednalo o klasické dlužníky-neplatiče, ale o slušné lidi, kteří jen zapomněli uzavřít pojištění nebo hradit pojistné. Proto lze jen doporučit opravdu pečlivé hlídání pojištění svého vozidla,“ dodává Ondřej Voda. V podobné situaci by se mohl teoreticky ocitnout také zaměstnanec společnosti, která nemá svůj vozový park po této stránce v pořádku, nebo soukromý podnikatel.
Platí nejen viníci...
Česká kancelář pojistitelů dosahuje při prosazování práv na náhradu vyplaceného plnění z GF od škůdců u soudů vysoké úspěšnosti. „Dlužníci si obvykle neuvědomují, že čím déle se inkasní proces táhne, tím více nakonec musí zaplatit. Proto je vždy lepší od samého počátku s Českou kanceláří pojistitelů nebo inkasní společností jednat a splácet postupně, protože odkládáním problém pouze naroste,“ dodává Ondřej Voda. Jeho slova doplňuje advokát Jiří Gregůrek, zastupující ČKP v soudních řízeních: „Dlužníkům, kteří si uvědomují rizika a nemalé náklady soudního řízení a mají zájem na smírném řešení, vychází Česká kancelář pojistitelů vstříc a umožňuje jim například úhradu ve splátkách. Proti těm, kteří odmítají dobrovolnou úhradu, je podána žaloba.“
Na nezodpovědné chování řidičů, kteří vyjíždějí na silnice s vozy bez povinného ručení, doplácí poctiví plátci pojištění. Z jejich peněz členské pojišťovny ČKP povinně přispívají do garančního fondu formou členských příspěvků. Prostřednictvím svých pojišťoven tak do garančního fondu přispívají slušní motoristé, kteří povinné ručení platí, a to částkou cca 50 až 200 Kč ročně.
Přísnější sankce v dohledu
Přimět majitele a provozovatele vozidel, aby více dbali zákonných povinností a sjednali pro své vozidlo pojištění odpovědnosti, by měly přísnější sankce, které na základě novely zákona č. 168/1999 Sb. vstoupí v platnost od začátku letošního června. Zvýší se pokuta za provozování vozidla bez povinného ručení na 5000 až 40 000 Kč. Řidiči si také připlatí za pokutu, pokud při silniční kontrole na požádání příslušníka Policie ČR nepředloží doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (pozor tedy na výbavu firemních vozů tímto dokladem!). Další zpřísňující opatření, která na majitele a provozovatele nepojištěných vozidel dopadnou, nabudou účinnosti od ledna 2009.