iFLEET » Archiv 2005-19 » Předem známé náklady
Citroën je značka, kterou lze zcela jistě považovat za fleetovou. Nejen vzhledem k šíři její nabídky, ale také s ohledem na výsledky průzkumů, které ji jednoznačně řadí z tohoto hlediska mezi desítku nejdůležitějších automobilek. Právě šíře nabídky...
Citroën je značka, kterou lze zcela jistě považovat za fleetovou. Nejen vzhledem k šíři její nabídky, ale také s ohledem na výsledky průzkumů, které ji jednoznačně řadí z tohoto hlediska mezi desítku nejdůležitějších automobilek. Právě šíře nabídky je dnes na trhu jednou z hlavních zbraní Citroënu, není však zdaleka jedinou. Zajímavostí je například její servisní smlouva, která může za určitých okolností nahradit operativní leasing.
Politika Citroënu ve vztahu k firemním zákazníkům, za které jsou považovány firmy se třemi a více vozy, je založena na jasných zásadách, platných v celé jeho dealerské síti. Tyto zásady podpory prodeje fleetovým zákazníkům dávají prodejcům návod, jak prodej firemním zákazníkům realizovat a v řadě případů celý proces značně urychlují. „Pokud se prodejce drží rámce, který tyto podmínky vymezují, tak se nás v podstatě ani nemusí na nic ptát a jeho obchod zakládá automaticky nárok na příspěvek z naší strany,“ objasňuje problematiku obchodní ředitel společnosti Citroën Česká republika ing. František Neuman a doplňuje, že podmínky jsou nastaveny tak, aby prodejcům umožnily realizovat obchody pro fleety až do třiceti vozů. „Z vlastní zkušenosti víme, jak jsou dnes zákazníci s takovým vozovým parkem nároční, a myslíme si, že námi nastavené rozpětí tomu odpovídá. To ovšem neznamená, že když přijde zákazník s větším portfoliem, tak u dealera nepochodí a musí se obracet na importéra. Takový obchod však může být předmětem dalších jednání,“ upřesňuje ing. Neuman.
Smlouva o servisu
Na rozdíl od prodeje jsou podmínky servisu firemních vozů na jednotlivých dealerech. Importér do cen servisních prací nezasahuje a vše nechává na svých dealerech, respektive servisech. To ale neznamená, že by od této problematiky dali u Citroënu ruce pryč. Naopak. „Nabízíme to, co dokážeme sami ovlivnit,“ říká ing. Neuman, když přijde řeč na takzvanou „Servisní smlouvu“. Jedná se o možnost předplatit si formou jednorázové platby na určitou dobu nebo na počet ujetých kilometrů kompletní údržbu svého vozu v síti autorizovaných servisů Citroën. Časové omezení je 48 měsíců, kilometrové 150 000 km. Zákazník, který se pro tuto smlouvu rozhodne, pak už v servisu neplatí nic kromě náplně do ostřikovačů. Má totiž předplaceny garanční prohlídky, běžné servisní úkony a také veškeré spotřební díly, materiál a také prodlouženou záruku Garance Plus. Navíc je možno smlouvu rozšířit i na zimní pneumatiky.
Servisní smlouvu u Citroënu de facto šili na míru společnostem poskytujícím operativní leasing. Ty mají díky ní pokrytu většinu možných rizik a jasně dánu nákladovost provozu. „Stačí, aby se lidé z leasingové společnosti podívali na naši servisní smlouvu a jasně vidí, kolik je bude provoz u daného modelu na požadované období stát,“ říká ing. Neuman. Asi jedinou nevýhodou je, že tuto službu nelze zahrnout do finančního leasingu a je nutno ji zaplatit najednou a předem. To je určitý psychologický problém, protože si řada zákazníků nedokáže spočítat, nakolik se jim vyplatí. „Máme provedeny vzorové kalkulace, které výhodnost této servisní smlouvy jasně dokumentují,“ říká k tomu ing. Neuman. Výše úspor závisí na typu vozu a jeho nájezdu (viz. tabulka). Servisní smlouva se samozřejmě nevztahuje na havárie, ale podle obchodního ředitele Citroënu může i v těchto případech počítat zákazník s nadstandardním zacházením.
Nová C4
V loňském roce Citroën velmi citelně pociťoval slabinu ve třídě kompaktních vozů, kde dosluhovala xsara. Tu navíc nebylo možno objednat v přestavbě na N1. Dnes je situace jiná, protože xsaru nahradil model C4. Elegantní vůz nižší střední třídy vydobyl druhé místo v anketě o evropský vůz roku 2005 a stejná pozice mu patřila i v anketě o vůz roku v ČR. To o jeho kvalitách leccos napovídá. Importérovi se navíc podařilo nastavit velmi zajímavou cenu, a tak není divu, že se firemní klientela již o vůz zajímá. „První vozy zamířily hned k našemu tradičnímu odběrateli, kterým je Komerční Banka. Také řada dalších klientů se už o tento vůz zajímá,“ říká ing. Neuman. Reakce jsou podle něj veskrze pozitivní. Co však mnohé nepotěší je fakt, že se u tohoto vozu nepočítá s verzí kombi a tím pádem nebude ani populární přestavba na N1. V tomto směru zůstal Citroën oproti konkurenci v nevýhodě. Nabídka modelu Xsara Picasso ve čtyř či pětimístném provedení N1 tuto mezeru nezaplní, protože pro řadu firem není vůz kategorie MPV akceptovatelný. Zájemci o vůz střední třídy podobné problémy nemají, protože Citroën již nabízí verzi N1 u modernizovaného modelu C5 u všech motorizací s výjimkou šestiválce.
Citroën má tradičně velmi silnou nabídku užitkových vozů. Ta sahá od nejmenší C2 Enterprise až po model Jumper. V nabídce je stále i populární C15, ale jak ing. Neuman říká, poptávka se pomalu přesouvá k modernějším modelům, zejména k Berlingu: „Je znát, že firmy začínají dbát na svou image a chtějí proto za svými zákazníky jezdit moderními vozy. Navíc přibývá případů, kdy zaměstnavatel chce, aby jeho zaměstnanci jezdili pohodlně a bezpečně.“ Nejoblíbenějším typem mezi malými užitkovými vozy je dnes berlingo v pětimístné verzi a s přepážkou nutnou pro odpočet DPH. Atraktivní dvoumístná „minidodávka“ C2 Enterprise je sice zajímavým vozem, podle ing. Neumana však její prodeje poněkud stagnují, protože disponuje nadstandardní výbavou (2 airbagy, variabilní posilovač řízení, palubní počítač, centrální zamykání...) která neumožňuje snížit cenu na úroveň některých konkurentů. Svou roli navíc hraje i moderní turbodiesel HDI, který je také dražší než zastaralý atmosférický diesel, který používají některé jiné značky. C2 už zanedlouho nebude nejmenším vozem v nabídce Citroënu, s užitkovou verzí „kolínského“ vozu C1 se však nepočítá.
Mezi základní atributy značky Citroën vždy patřil výjimečný design, vysoká míra jízdního komfortu a invence jeho konstruktérů. Nejnovější modely francouzské značky tyto kvality zdůrazňují a ve spojení se zajímavou nabídkou servisních služeb představují pro firemní klientelu zajímavou příležitost, jak se vozovým parkem pozitivně odlišit od většiny. Aktuální informace o nabídce Citroënu lze nalézt na internetových stránkách (www.citroen.cz), kde je k dispozici sekce pro firemní zákazníky. Ti získají po registraci přístup k tzv. VIP službám, včetně poradenství, kalkulací poptávky a speciálních nabídek.