Přednárazové bezpečnostní systémy
Obrovský rozvoj elektroniky a stále složitější propojování jednotlivých systémů umožňuje technikům realizovat dosud nepředstavitelné funkce nejrůznějšího charakteru. Zejména v oblasti bezpečnosti došlo v posledních letech k obrovskému pokroku....
Obrovský rozvoj elektroniky a stále složitější propojování jednotlivých systémů umožňuje technikům realizovat dosud nepředstavitelné funkce nejrůznějšího charakteru. Zejména v oblasti bezpečnosti došlo v posledních letech k obrovskému pokroku. K nejsofistikovanějším bezpečnostním systémům patří tzv. přednárazové bezpečnostní systémy, které poprvé zkombinovaly prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.
Prvky aktivní bezpečnosti mají za úkol nabídnout řidiči za všech okolností takovou míru kontroly nad vozem, aby nedošlo k nehodě. Fyzikální zákony jsou však neúprosné, takže za jistých okolností nedokáže ani sebelepší systém nehodě zabránit. A v tomto nešťastném případě přicházejí ke slovu prvky pasivní bezpečnosti, aby nejlepším možným způsobem ochránily posádku před následky nehody.
Nejúčinnějším zádržným systémem jsou bezpečnostní pásy, které doplňuje stále větší počet airbagů. Na tom, zda posádka z nehody vyvázne bez úhony nebo s vážnými následky, mají velký vliv nejen okolnosti srážky a technická vyspělost samotného automobilu v oblasti pasivní bezpečnosti, ale také zdánlivé maličkosti, jako je poloha sedící osoby a bezpečnostního pásu na jejím těle. Mezi začátkem nárazu a aktivací airbagů a předpínači bezpečnostních pásů je ovšem tak krátký časový úsek, že jakákoli změna například v seřízení sedadla je u konvenčního automobilu nemyslitelná.
Velký rozvoj technologie snímání okolí vozu ovšem umožnil předvídat budoucí události do takové míry, že v případě velké pravděpodobnosti nárazu lze včas před samotnou srážkou uvést sedadla spolujezdců do vhodnější polohy, zavřít všechna okna a přitáhnout bezpečnostní pásy všem cestujícím tak, aby byl pohyb jejich těla optimálně zachycen s minimálními následky. Novější systémy dokážou před srážkou dokonce automaticky brzdit tak, aby se co nejvíc snížila rychlost jízdy před nárazem, jehož následky jsou pak přirozeně mírnější. Nejznámější systémy tohoto druhu nabízí značky Mercedes-Benz (PRE-SAFE), Toyota/Lexus (PCS; Pre-Crash Safety) a Honda (CMBS; Collision Mitigation Brake System).
Jako první v Evropě představila koncept PRE-SAFE stuttgartská automobilka Mercedes-Benz v roce 2001 na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem jako výsledek šestiletého vývoje, jenž zahrnoval například intenzivní praktické testování s běžnými motoristy na trenažérech a na zkušební dráze. Poprvé byly tímto systémem sériově vybaveny v listopadu 2002 tehdy modernizované luxusní sedany třídy S. Během prvního roku výroby si zákazníci objednali 75 tisíc vozů s třícípou hvězdou, vybavených systémem PRE-SAFE.
Jak již bylo naznačeno, představuje PRE-SAFE preventivní systém ochrany cestujících, který pracuje s daty z celé řady čidel, např. brzdové a stabilizační soustavy ESP, na jejichž základě propočítává pravděpodobnosti nehody a v případě její hrozby provede řadu kroků, aby vznikly optimální podmínky pro funkci tradičních prvků pasivní bezpečnosti ještě předtím, než k nehodě dojde. V této fázi je totiž k dispozici ještě dost času, u běžných vozidel jinak nevyužitého. Řádově se jedná o sekundy, zatímco v okamžiku nárazu musí airbagy a bezpečnostní pásy reagovat během milisekund.
A jaké kroky systém PRE-SAFE podniká, hrozí-li bezprostředně nehoda? Pokud je pravděpodobné, že se vůz převrátí, dojde samočinně k uzavření otevřeného střešního okna. Při každém riziku nehody se aktivují předpínače bezpečnostních pásů obsazených sedadel vpředu. Předpínače bezpečnostních pásů významně omezují předklon těla při brzdění (až o 150 mm) a jeho vychýlení do strany při smyku (až o 300 mm), čímž dochází k fixaci těla sedící osoby do vhodné polohy. V závislosti na poloze jednotlivých sedadel (kromě řidičova, u něhož se předpokládá vhodné nastavení, odpovídající jeho postavě) dochází současně k jejich uvedení do optimální polohy. U spolujezdce se upravuje jak poloha opěradla, tak i sedáku, u zadních sedadel jen sedáku (to se samozřejmě týká jen luxusních sedanů s elektricky nastavitelnými zadními sedadly). Nedojde-li k očekávané nehodě, pásy se po chvilce samy uvolní, ale sedadla se zpět do nevhodné polohy samočinně nevrátí.
Z takto nastíněné koncepce PRE-SAFE je zřejmé, že její původní podoba přinášela výhody pouze při nehodách, jimž předcházela krizová jízdní situace, jako je například smyk, prudké brzdění nebo náhlý vyhýbací manévr. Podle výzkumů firmy Daimler AG tvoří tyto události asi dvě třetiny všech nehod. Nejnovější generace těchto systémů je ještě vyspělejší, neboť na základě ultrazvukového, infračerveného nebo radarového snímání okolí vozu dokáže ještě dřív rozpoznat blížící se srážku. Další možnosti ve zvyšování efektivnosti záchytných systémů slibuje výkonný software pro zpracování digitálních obrazů z kamery, což lze využít nejen ke snímání okolí vozu, ale i v interiéru pro sledování polohy cestujících.
Celý článek přináší FLEET 6/2008