Převrácení auta: nejvyšší míra úmrtnosti
Výzkum bezpečnosti automobilů se zaměřuje na zmírnění následků čelního, případě bočního nárazu. Nehody s převrácením vozidla však zůstávaly dlouhou dobu stranou pozornosti. Málokdo ví, že série jejich simulací se uskutečnila na Slovensku a v autě...
Výzkum bezpečnosti automobilů se zaměřuje na zmírnění následků čelního, případě bočního nárazu. Nehody s převrácením vozidla však zůstávaly dlouhou dobu stranou pozornosti. Málokdo ví, že série jejich simulací se uskutečnila na Slovensku a v autě přitom nebyla zkušební figurína, ale živý člověk.
Dopravní nehodovost je už delší dobu vážným problémem. Podle statistik umírá na Slovensku při dopravních nehodách 600 osob ročně, v České republice je to okolo 1100 osob. Těžce zraněných je na Slovensku ročně cca. 2000, v České republice 3900. V zemích EU ročně na silnicích umírá 40 000 osob, celosvětově to je 800 000 osob.
K většině úmrtí a zranění při dopravních nehodách dojde podle statistických přehledů při nehodách čelním nárazem. Proto byl výzkum v oblasti pasivní bezpečnosti automobilů zaměřen zejména na možnosti zmírnění následků dopravních nehod tohoto druhu. Později se pozornost konstruktérů obrátil k nehodám s bočním nárazem či k nehodám s nárazem zezadu.
Nehody při kterých dojde k převrácení vozu, ale zůstávaly poměrně dlouho mimo hlavní pozornost výzkumu, stejně jako legislativních požadavků, a to hlavně proto, že jsou méně četné. Navzdory tomu, že první kroky ve výzkumu mechanických dějů, ke kterým dochází v případě převrácení vozidla při dopravní nehodě, byly provedeny už v roce 1959 (studie kinematiky cestujícího v automobilu v případě nehody převrácením, kterou provedla společnost Coronell Aeronautical Laboratories pro pojišťovnu Liberty Mutual), byly až v roce 1973 v USA vládním úřadem NHTSA vydány první (právně nezávazné) připomínky pro výrobce automobilů, týkající se odolnosti vozu proti převrácení při simulaci extrémních jízdních podmínek.
Ucelenější výzkum se začal provádět v návaznosti na jednotné zpracování statistik dopravních nehod v jednotlivých státech USA, ze kterých vyplynulo, že v USA jsou nehody převrácením zodpovědné za přibližně 20 % všech úmrtí při dopravních nehodách, a to navzdory jejich poměrně nízké četnosti (v USA tvoří asi 3 % všech dopravních nehod). Uvedená fakta vyústila v doplnění existujícího předpisu FMVSS 208 o dynamickou zkoušku převrácením, při které se zkoumá možnost vymrštění cestujícího z vozidla, a k přijetí předpisu FMVSS 216, určujícího minimální požadavky na pevnost střechy automobilu při převrácení, zjišťované kvazistatickou zátěžovou zkouškou. Uvedené předpisy stanovují požadavky na osobní automobily.
Celý článek přináší FLEET č. 6/2008