Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Problematičtí řidiči: Jak s nimi pracovat?

Problematičtí řidiči: Jak s nimi pracovat?

 
9148_problemovi_ridici

čtvrtek, 6. září 2012

V minulém vydání jsme se v obecné rovině zabývali problematikou práce s řidiči, kteří jsou častějšími účastníky dopravních nehod. V tomto navazujícím článku seznámíme čtenáře se třemi konkrétními případy, kdy byly v průběhu auditu zjištěny...

 

V minulém vydání jsme se v obecné rovině zabývali problematikou práce s řidiči, kteří jsou častějšími účastníky dopravních nehod. V tomto navazujícím článku seznámíme čtenáře se třemi konkrétními případy, kdy byly v průběhu auditu zjištěny nedostatky či problémy v oblasti psychické způsobilosti, a ty byly preventivně řešeny. Řidiči s problematickým průběhem řidičské praxe tak byli podchyceni dříve, než došlo k vážnějšímu selhání.

Na nápadné dopravní chování těchto řidičů upozornil buď přímo jejich zaměstnavatel (nadřízený) nebo instruktor řidičského zdokonalovacího kurzu. Stalo se tak v prvním a druhém případě. Třetí případ je ukázkou podcenění drobnějších kolizí, přes které se řidič „dopracoval“ až k těžké dopravní nehodě.

 

Případ první
Mladý muž (28 let), svobodný. Dopravně bezpečnostní audit si vyžádal nadřízený, který jeho dopravní chování vnímal jako riskantní.

Řidičská praxe: řidičské oprávnění skupiny B deset let, celkem najeto 50 000 km, z toho 15 000 km za poslední dva roky. V evidenční kartě řidiče nemá žádný záznam o dopravních nehodách ani přestupcích, 0 bodů. Pracuje jako poradce, služební vozidlo řídí příležitostně na pracovních cestách. Své řidičské schopnosti hodnotí jako lepší průměr, za nedostatek považuje omezenou kapacitu vnímání a zpracování smyslových vjemů, zejména ve složitější situaci (např. přehlédnutí dopravní značky). O motorismus má výrazný zájem, sleduje závody, je zde však negativní vliv rodiny, která ho podporuje v zálibě v rychlé jízdě v provozu.

Zdravotní anamnéza: vážněji nestonal, léky pravidelně neužívá, jeden úraz (mimo silniční provoz), nosí brýle na dálku, problémy s alkoholem ani drogami nemá, vyšší potřeba spánku.

Orientační vyšetření a pohovor s psycholožkou: bez agresivních či soupeřivých tendencí, z rizikových faktorů je výraznější neochota podřizovat se pravidlům, spoléhání na vlastní úsudek, slabší sociální přizpůsobivost. Nesoustředěnost a menší mentální kapacita pro příjem a zpracování informací z okolního prostředí opravňuje k podezření na nedostatečně či chybně kompenzovaný syndrom ADHD (lehká mozková dysfunkce), nebo zahlcení mentální kapacity problematikou související více s vnitřním prožíváním (vyšší intelekt).

Výsledné doporučení: důkladné oční vyšetření, kognitivní trénink, kurz defenzivní jízdy.

 

 

Druhý případ
Mladý muž (21 let), svobodný. K psychologické intervenci doporučen instruktorem defenzivní jízdy.

Řidičská praxe: Řidičské oprávnění skupiny B má tři roky, přiděleno 5 bodů za rychlou jízdu v obci, dvě drobné dopravní nehody (nepozornost). Přiznává opakované usnutí při řízení.
O problematiku motorismu (ve smyslu rozšiřování vědomostí) se nezajímá, rád jezdí rychle, obdivuje účastníky „milionářských“ závodů.

Dopravně-psychologické vyšetření a pohovor s psycholožkou: orientační vyšetření - utlumené pracovní tempo, snaha o dobré výsledky, bez agresivních tendencí, vyšší tendence k rizikovému chování vyplývá zejména z nedostatečné předvídavosti a vyšší emoční lability, bránící naplno využít intelektový potenciál. Situačně prožívá rozpad dlouhodobého vztahu s dívkou, nechodí do společnosti, veškerý volný čas tráví u počítače, velmi málo spí.
Pracuje jako IT expert, na zavolání jezdí k zákazníkům opravit počítač, či zachránit data, čímž si zdůvodňuje překračování rychlostních limitů (v obci i na 70 km/h).
Pohovor byl zaměřen na získání náhledu na chybné priority (spěch), na důsledky kriticky nedostatečného spánku, na změnu postojů k odpovědnosti za vlastní nedostatečnou psychickou kondici (původní názor, že usínání za volantem není jeho problém, ale jeho zaměstnavatele, protože žádnou nehodu zatím neměl), na riziko přetrvávající závislosti na PC.

Výsledné doporučení: společně byla vypracována osobní strategie změny životosprávy, dopravního chování a získávání potřebných vědomostí.

 

 

Třetí případ
Mladý muž (25 let), svobodný, doporučen zaměstnavatelem po vážné dopravní nehodě při soukromé jízdě.

Řidičská praxe: řidičské oprávnění skupiny B od roku 2005, najeto odhadem 120 000 km, z toho zhruba polovina za poslední dva roky. Pracuje jako obchodní zástupce, k dispozici má služební vůz i pro soukromé účely. Jedna lehčí dopravní nehoda před pěti lety (náraz zezadu do vozidla; příčiny: únava, neznalost prostředí cizího města), před rokem lehčí dopravní nehoda (ve městě, najetí do prostoru bez dostatečného výhledu), před třemi měsíci vážná dopravní nehoda (předjíždění ve ztížených podmínkách, rozbředlý sníh, smyk vozidla a náraz do stromu).
Své řidičské schopnosti hodnotí jako průměrné, nedostatkem je malá zkušenost s krizovými situacemi v dopravě. Absolvoval kurz bezpečné jízdy včetně nácviku řešení kritických situací na polygonu. Při dopravní nehodě (2012) se snažil získané poznatky využít k vyrovnání smyku vozidla. Problematiku motorismu sleduje - časopisy, televizní pořady. Zpravidla řídí v duševní pohodě a bez negativních prožitků případných překážek (kolony, parkovací místo, policejní kontroly).

Zdravotní anamnéza: před rokem úraz při sportu, užívá léky, které mohou vyvolávat vyšší ospalost a unavitelnost, ve volných dnech spí déle. Problémy s alkoholem ani s drogami nejsou, korekce ostrosti zraku není potřeba.
Z orientačního vyšetření a pohovoru s psycholožkou nevyplývají nápadnější rizikové osobnostní rysy, spíše celková nezkušenost, nižší schopnost předvídání a kalkulace rizika, podceňování zdravotního stavu a vlivu únavy.

Poradenská intervence: zaměřit se na vyhledávání rizikových situací v dopravě, zejména chování chodců, hlídat si kondici, zejména v situacích kumulujících duševní a fyzickou zátěž (stěhování, změna zaměstnání), dělení delší trasy na více úseků, častější přestávky s dostatečným odpočinkem, doporučena konzultace s lékařem.

Doporučení pro zaměstnavatele
Na nejrůznější pozice, nejen řidičské, ale i takové, kde je řízení služebního vozu podpůrnou činností pro vlastní pracovní výkon, nastupují často mladí řidiči s krátkou nebo nedostatečnou řidičskou praxí. Ti pak sbírají své zkušenosti v plném pracovním vytížení. Proto je důležitá jejich kontrola a pokud možno co nejrychlejší reakce na méně závažná selhání či nápadné problémy v dopravním chování. Hromadění drobnějších dopravních konfliktů a potíží, zejména rychlost kamuflovaná službou zákazníkovi, by neměla být tolerována.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz