Proměna škody octavia ii
pátek, 3. října 2008
Facelifty v podání Škody Auto byly až doposud jen decentními kosmetickými úpravami, které na první pohled běžný uživatel ani nepostřehl a pokud došlo k větším změnám, skrývaly se pod kapotou. Ta doba je ale pryč, protože modernizace modelu Octavia...
Facelifty v podání Škody Auto byly až doposud jen decentními kosmetickými úpravami, které na první pohled běžný uživatel ani nepostřehl a pokud došlo k větším změnám, skrývaly se pod kapotou. Ta doba je ale pryč, protože modernizace modelu Octavia II, představená včera na pařížském autosalonu, přinesla skutečně markantní změny proti dosavadnímu vzhledu druhé generace Octavie. Designéři a vývojáři se modernizaci evidentně věnovali velmi důsledně a vedle technických zlepšení přepracovali karoserii tak, aby ještě lépe zapadala do současného designérského jazyka značky. Octavia modelového roku 2009 tedy bude zákazníky asi vnímána spíš jako zcela nový model, než pouze vylepšení stávajícího.
Rozsáhlé změny se neomezily pouze na inovaci takzvaných „měkkých“ dílů (plastové nárazníky, mřížka chladiče...), přepracovány byly i plechové díly karoserie. Vedle masky chladiče s devatenácti svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnily vzhled přední části vozu i nově tvarované přední blatníky a nové přední světlomety, které mohou být volitelně vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly. Světlomety jsou také poprvé vybaveny funkcí denního svícení, která společně s funkcí odbočovacích světel podstatně zlepšuje aktivní bezpečnost. Nové zadní svítilny optické omlazení uzavírají. Zachováno u nich zůstalo prosvětlení do písmene C, které se stalo identifikačním prvkem automobilů Škoda, do zadního nárazníku jsou navíc integrovány dodatečné reflexní plochy zvané „kočičí oči“. Díky nim je nejen jedoucí, ale i parkující Octavia bezpečně rozpoznatelná. Díky těmto změnám designu nyní působí Octavia o něco luxusnějším dojmem, než dosud, což je zcela jistě v souladu s marketingovou strategií značky stavět tento model spíše jako protipól vozů střední, než nižší střední třídy, přestože některé parametry, jako například rozvor, šířka karoserie či paleta pohonných jednotek vůz zcela jednoznačně identifikují jako vůz nižší střední třídy.
Paletu motorů pro modernizovanou Octavii II tvoří pět zážehových a tři vznětové agregáty. Novinkou v nabídce je motor 1.4 TSI o výkonu 90 kW, jehož maximální točivý moment 200 Nm je k dispozici v rozsahu od 1500 do 4000/min. Octavia s ním dosahuje maximální rychlosti 203 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s. Kombinovaná spotřeba činí 6,6 litru, což odpovídá emisím CO2 ve výši 154 g/km. Tuto novinku pod kapotou lze kombinovat s se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, která má v Octavii také premiéru. Zážehový motor 1.8 TSI 118 kW je nyní možné pořídit rovněž s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici také pro verze s pohonem 4×4, včetně provedení Scout. Bohužel, moderní turbodiesely se vstřikovacím systémem common-rail si zatím cestu do útrob Octavie II s výjimkou modelu RS nenašly, zákazníci se musí i nadále spokojit s méně kultivovanými agregáty vybavenými systémem Pumpe-Düse (PD).
Změn doznal také interiér nové Octavie II. Je v něm patrné zvýšení komfortu i bezpečnosti obsluhy. Přístrojové desce dominuje nový přístrojový panel s jasně čitelnými bílými stupnicemi. Otočné ovladače klimatizací Climatic a Climatronic mají nyní elektronickou vazbu a obsahují i spínače vyhřívání předních sedadel. Ve středovém panelu našly své místo nové audio a navigační systémy. Základním autorádiem je Blues s přehrávačem CD a MP3 o velikosti 1 DIN. Pro vyšší nároky je připravena „dvoudinová“ audiosoustava Swing s integrovaným CD a MP3. Vrcholná audiosoustava Bolero a navigační systém Amundsen či Columbus nabízejí velký dotykový displej. Columbus je navíc vybaven i pevným diskem o kapacitě 30 GB. Novinkou je také handsfree sada GSM III Premium, která dokáže komunikovat s mobilním telefonem bezdrátově prostřednictvím rSAP. Toto moderní technické řešení mimo jiné omezuje elektromagnetické záření při telefonování v interiéru vozu.
Pozornost vývojářů se zaměřila také na sedadla. Jejich středová část dostala ve stupních výbavy Classic, Ambiente a Elegance zcela nové provedení, sladěné se zbytkem interiéru. Díly na středové konzole, kryt popelníku a rámeček řadicí páky jsou provedeny ve stejném dekoru jako dekorační lišty ve vnitřních výplních dveří a na přístrojové desce. Octavia Elegance se nabízí standardně s novým dekorem, na přání je nově k dispozici dekor i v designu ušlechtilého dřeva. Ve středu zadních sklopných sedadel je nově integrována loketní opěrka s odkládacím prostorem, na zadní straně odkládací schránky Jumbo Box mezi předními sedadly najdou cestující na zadních sedadlech nová ovládací tlačítka vyhřívání svých sedadel, kterými je možno vůz Octavia II na přání vybavit. Další odkládací prostor nabízí nová síťka na středovém panelu na straně spolujezdce. Jumbo Box pod loketní opěrkou mezi oběma předními sedadly je také vybaven chladicí funkcí, napojenou na klimatizaci.
Octavia II svým faceliftem získala na svébytnosti a charakteru, a to nejen s ohledem na design. K dispozici je pět nových typů kol z lehké slitiny, jeden nový kryt ocelových kol a dva nové odstíny laku. V rámci dalšího vývoje bezpečnosti byla do vozu integrována řídicí jednotka ABS nejnovější generace. Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými, ještě účinnějšími se systémem WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen). Na přání může být instalován nový systém signalizace vzdálenosti při parkování s parkovacími senzory páté generace. Systém kromě toho přes dva reproduktory vysílá dva různé varovné tóny podle toho, jestli se zmenšuje vzdálenost vpředu, nebo vzadu.
Důležité novinky ve výbavě
nové autorádio Bolero a multimediální systém Amundsen s barevným dotykovým displejem
MDI (Media Device Interface) – nové rozhraní pro iPod, externí zařízení nebo USB zařízení s možností ovládání přes autorádio nebo navigační systém Škoda a zobrazení údajů na jeho displeji a displeji Maxi DOT
příprava pro telefon GSM III Premium
nové hlavové opěrky WOKS v předních sedadlech s vylepšenými opěradly – nahrazují původní aktivní hlavové opěrky dodávané na přání. WOKS se dodávají standardně ve všech verzích ŠkodaOctavia
parkovací senzory 5. generace – lepší optické znázornění na displejích, nové zvukové signály pro lepší vnímání
imobilizér 4. generace – lepší ochrana, identická se systémem v nové generaci modelu Superb
spojka Haldex 4. generace v modelech Octavia Combi 4×4, včetně verze Scout
Pohonné jednotky
zážehové
1.4 MPI/59 kW (80 k), emise CO2 167 g/km
1.6 MPI/75 kW (102 k), emise CO2 176 g/km
1.4 TSI/90 kW (122 k), emise CO2 154 g/km
1.8 TSI/118 kW (160 k), emise CO2 163 g/km
2.0 TSI/147 kW (200 k), emise CO2 175 g/km
vznětové
1.9 TDI PD/77 kW (105 k), emise CO2 130 g/km
2.0 TDI PD/103 kW (140 k), emise CO2 145 g/km
2.0 TDI CR DPF/125 kW (170 k), emise CO2 150 g/km