Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » První jízdy s novou toyotou avensis

První jízdy s novou toyotou avensis

 
image3386

pondělí, 5. ledna 2009

Na loňském autosalonu v Paříži měla světovou výstavní premiéru třetí generace vozů střední třídy Toyota Avensis, která se na našem trhu objeví v průběhu února. Již nyní vám ale můžeme zprostředkovat první jízdní dojmy z nové evropské vlajkové lodi...

 
Na loňském autosalonu v Paříži měla světovou výstavní premiéru třetí generace vozů střední třídy Toyota Avensis, která se na našem trhu objeví v průběhu února. Již nyní vám ale můžeme zprostředkovat první jízdní dojmy z nové evropské vlajkové lodi japonské automobilky díky účasti na mezinárodní prezentaci této novinky, jež se konala v italském Miláně a jeho okolí.
Na mezinárodní prezentaci jsme se dozvěděli, že konstruktéři Toyoty si během vývoje nového Avensisu vybrali jako etalon této třídy Volkswagen Passat, ovšem s výjimkou podvozku, kde byl měřítkem Ford Mondeo. Toyota Avensis ovšem není kopií těchto vozů a nadále si pěstuje vlastní charakter. Její hlavní předností zůstává především důraz na pověstnou kvalitu, spolehlivost, robustnost, vysokou míru bezpečnosti a nízké servisní a provozní náklady.
 
Na rozdíl od předchůdce se nový Avensis bude prodávat pouze ve dvou karosářských variantách: jako klasický čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a praktické pětidveřové kombi. Pětidveřový liftback se zadní výklopnou stěnou se stává minulostí. Toyota se chlubí u obou karosářských variant propracovanou aerodynamikou: sedan má součinitel odporu vzduchu 0,28 a kombi je jen o setinu horší.
Rozměrově patří Avensis v rámci své třídy stále mezi kompaktněji stavěné vozy, a to i přesto, že se karoserie obou karosářských verzí prodloužila o 50 mm, zatímco rozvor zůstal na hodnotě 2700 mm. Nová platforma umožnila zvětšit šířku vozu o 50 mm; i díky tomu budí interiér dojem větší prostornosti.
Pod kapotou došlo k výrazné modernizaci zážehových i vznětových motorů s cílem snížit spotřebu paliva, a tím i emise CO2, za současného zlepšení výkonové charakteristiky. Zážehové čtyřválce o objemu 1.6/97 kW, 1.8/108 kW a 2.0/112 kW dostaly inovativní techniku plynulé regulace časování a zdvihu sacích ventilů Valvematic, která je dalším vývojovým krokem proměnného časování ventilů Dual VVT-i. U minulé generace vychvalované, v praxi však poměrně „žíznivé“ přímé vstřikování benzinu u jednotek 2.0 a 2.4, se z konstrukce motorů pro nový Avensis potichu vytratilo. Zážehový motor o objemu 2,4 litru z dosavadního Avensisu svého pokračovatele nemá.
U vznětových motorů 2.0 D-4D 125/93 kW, 2.2 D-4D 150/110 kW a 2.2 D-4D 180/130 kW došlo ke zdokonalení vstřikovací soustavy common rail, jejíž maximální vstřikovací tlak byl zvýšen na 200 MPa. Její součástí jsou i nové piezoelektrické vstřikovače. Zajímavé jsou také nově vyvinuté samočinné převodovky: Multidrive S (plynulá CVT se sedmistupňovým manuálním režimem pro 1.8 a 2.0 Valvematic) a šestistupňová planetová pro slabší verzi 2.2 D-4D 150. Všechny motory mají standardně šestistupňovou mechanickou převodovku.
Na silnicích a dálnicích v okolí Milána jsme vyzkoušeli dvě vznětové varianty: nejvýkonnější 2.2 D-4D 180 s mechanickou převodovkou a 2.2 D-4D 150 s novou šestistupňovou samočinnou převodovkou. Motory rozhodně netrpí nedostatkem temperamentu a jejich běh se vyznačuje kultivovaností. K řazení samočinné převodovky jsme na testovací trase neměli žádné výtky, ale hodnota spotřeby udávaná palubním počítačem testovaného vozu naznačila, že provozovatel zaplatí za komfort jízdy se samočinným řazením na čerpací stanici citelně víc, než kdyby si zvolil mechanickou převodovku. Řidič tohoto modelu se bude muset smířit také s tím, že se do interiéru modelu 2.2 D-4D 150 se samočinnou převodovkou přenáší hluk motoru v mnohem větší míře než v případě výkonnějšího provedení s mechanickou převodovkou, které je navíc v běžném provozu hospodárnější.
V porovnání s minulou generací zmizel z řízení a odpružení jistý pocit odtažitosti a konejšivě měkké naladění, jež se při požadavku na větší jízdní dynamiku stávaly přirozeným inhibitorem větší radosti z řízení. Nový Avensis se naproti tomu řídí vcelku přirozeně, k čemuž přispívá i mnohem lepší poloha za volantem, pohodlnější sedadla a zdokonalené řazení mechanické převodovky. Jeho schopnosti na zatáčkovité trati jsme sice neměli příležitost důkladně prověřit, nicméně z prvního svezení zůstal dojem, že nový Avensis patrně ani ve své třetí generaci neohrozí pozici dosud nejlepších vozů v této třídě z hlediska vyladění podvozku mezi oběma protichůdnými požadavky na komfort a sebejisté jízdní vlastnosti, byť konstruktéři Toyoty udělali v tomto ohledu velký krok správným směrem. Jak se nám bude nový Avensis jevit na českých silnicích, ukáže až důkladný test po uvedení tohoto vozu na český trh.
 
Pavel Olivík, Miláno


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz