První půjčovna vozidel na cng v čr
středa, 12. prosince 2007
V Praze byl 11. prosince slavnostně zahájen provoz první půjčovny vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) v České republice. Jde o společný projekt Pražské plynárenské a.s., její dceřiné společnosti Správa majetku s.r.o. a dovozce automobilů...
V Praze byl 11. prosince slavnostně zahájen provoz první půjčovny vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) v České republice. Jde o společný projekt Pražské plynárenské a.s., její dceřiné společnosti Správa majetku s.r.o. a dovozce automobilů Fiat, který půjčovně dodal vozy na CNG. Vozidla si mohou půjčovat vlastní zaměstnanci společnosti, ale i jiné firmy a také jednotlivci.
Půjčovna, která sídlí na adrese Pražské plynárenské a.s., má k dispozici čtyři vozy Fiat Multipla a osm vozů Fiat Panda. Oba typy vozů mají dvojí pohon – na CNG a na benzin, což jim umožňuje značný dojezd: u multiply je to celkem 840 km, u pandy 760 km. Zásobníky v podobě tlakových lahví jsou umístěny pod podlahou vozů, takže proti starším typům není nijak omezen prostor pro zavazadla. Zachovány jsou také jízdní výkony a dynamické vlastnosti automobilů, akcelerace odpovídá běžným typům a rovněž chod motorů je tichý. Čerpání CNG je jednoduché a rychlé: souprava tlakových lahví se naplní během dvou až tří minut, což odpovídá čerpání plné nádrže benzinu. Po krátkém zacvičení zvládne tuto operaci každý řidič. Platí se prostřednictvím úvěrových čipových karet.
Čerpací, respektive plnicí stanice CNG je přímo v areálu Pražské plynárenské v ulici U Plynárny 500. Druhá je umístěna u čerpací stanice firmy Shell ve Švehlově ulici v Praze 10. Do roku 2012 by v Praze mělo přibýt dalších 10 až 12 stanic, které budou rovnoměrně rozmístěny po celém území hlavního města. V celé ČR fungovalo začátkem prosince 18 stanic a v příštím roce by jich mělo přibýt 8 až 10. Cílem plynárenské společnosti RWE je vybudovat v ČR do roku 2020 zhruba stovku čerpacích stanic. Další by však do té doby měly postavit jiné soukromé subjekty.
Pro řidiče je hlavní výhodou vozů na pohon CNG nízká cena paliva, která je zhruba poloviční proti ceně benzinu: momentálně jeden metr krychlový CNG stojí 14 korun, přičemž nahradí jeden litr benzínu. Cena CNG je nižší i než u LPG (nyní asi 16 korun), kde je však spotřeba motoru o zhruba 15 % vyšší. Výhody CNG jsou však především ekologické. Produktem jeho hoření je jen CO2 a voda. Emise CO2 jsou přitom o asi 25 %, produkce CO o asi 75 % a aromatických uhlovodíků o asi 80 % nižší než u provozu na benzin. Proti provozu na naftu zcela odpadá produkce SO2 a pevných částic. Proti LPG je výhodou také to, že u vozidel s motory na CNG nehrozí výbuch, a proto mají povolen vjezd do podzemních garáží.
Cílem Evropské komise je, aby do roku 2010 dosahoval podíl vozů s pohonem na CNG asi 10 %. V Evropě se zatím tomuto cíli nejvíce blíží Itálie, kde jezdí asi 430 tisíc vozů na CNG, a Německo, kde počet těchto vozů dosahuje 58 000. V ČR je aktuálně asi 1000 vozidel s pohonem na CNG (včetně nákladních aut a autobusů), ale jejich počet se rychle zvyšuje.