iFLEET » Archiv 2005-19 » Prvních 1000 km
Po takřka 30 letech řízení aut výhradně se spalovacími motory je přechod na auto s elektrickým pohonem velká změna. Je něco jiného, když člověk prožívá tuto zkušenost v rámci několikadenního testu nebo svezení v rámci třeba Dne s Fleetem (tam bylo...
Po takřka 30 letech řízení aut výhradně se spalovacími motory je přechod na auto s elektrickým pohonem velká změna. Je něco jiného, když člověk prožívá tuto zkušenost v rámci několikadenního testu nebo svezení v rámci třeba Dne s Fleetem (tam bylo letos na jaře těchto vozů hned několik), a něco jiného, pokud se takové auto začlení na delší dobu (v našem případě na půl roku) do fleetu firmy a stává se plnohodnotným dopravním prostředkem. V tom prvním případě vnímá člověk elektromobil stále spíš jako kuriozitu, zatímco v tom druhém se dostává do stavu, kdy přestává myslet na to, s čím jezdí a jak to jezdí, a veškeré pocity vnímá podvědomě a bezprostředně. V případě smartu jsem tohoto stavu dosáhl poměrně záhy, tak přibližně po týdnu ježdění. V prvních dnech má člověk stále tendenci kontrolovat stav nabití baterie a nevydávat se moc daleko od „elektrické zásuvky“, pak se ovšem dostaví poznání, že pro běžné městské a příměstské ježdění je energetická rezerva dostatečná a od této chvíle začíná jezdit tak, jak je zvyklý s jakýmkoli jiným autem.
Mít dobrý přístup ke zdroji elektrické energie je, myslím, pro pohodlné užívání elektromobilu poměrně zásadní věc. I když nás elektřina obklopuje na každém kroku, ne vždy máme pro dobíjení elektromobilu podmínky. Např. my v redakci jsme od plánovaného dobíjení pomocí prodlužovacího kabelu vytaženého ze 4. patra rychle upustili, když jsme se dozvěděli, že se a) použití prodlužovačky nedoporučuje a b) nabíjecí kabel smartu ED stojí 35 000 Kč. I když se zamčením vozu kabel zablokuje ve vstupním otvoru pro nabíjení (u konvenčního vozu bychom řekli v hrdle nádrže), všichni víme, že lidová tvořivost u nás nezná mezí.
Pro nabíjení je tedy ideální vlastní garáž nebo soukromé parkovací místo se zásuvkou 230 V. Pokud něčím takovým disponujete, dostává se „svoboda“ cestování elektromobilem do nové dimeze, protože si opravdu můžete dovolit najet s autem po městě a okolí sto a více kilometrů denně a přes noc si akumulátor pohodlně dobít. Jakmile je nabíjení spojeno např. s nutností zaparkovat vůz na 4 hodiny u dobíjecího stojanu (činili jsme tak např. v podzemních garážích obchodního centra Chodov), nebo se domlouvat se sousedem bydlícím v přízemí, nebo s jiným nepohodlím, atraktivita takového ježdění se výrazně snižuje.
Já měl naštěstí tu lepší možnost, a tak jsem si záhy vychutnával elektrický pohon plnými doušky. Jelikož jsme auto převzali začátkem července a letní období není spojeno s častými cestami mimo Prahu, prvních zhruba 1000 km jsem najel – s menším příspěvkem tří kolegů – prakticky bez přesednutí do jiného auta v roli řidiče. Na smartu ED oceníte především mrštnost, akceleraci, kompaktní rozměry při parkování, pak samozřejmě ticho, vyloučení čerpacích stanic pohonných hmot ze svého života (ani mi nechyběly); zábavné je též sledovat udivené pohledy kolemjdoucích, když je míjí bezhlučné auto, i zájem ostatních řidičů. Na druhé straně musím kontaktovat i jistou nevraživost, jakoby podrážděnost přítomností elektromobilu na silnici, nepřiměřené reakce za byť minimální zdržení v rychlejším pruhu, což přičítám jakési formě xenofobie (prostě netolerance vůči menšině, která asi funguje úplně všude). Ale není to naštěstí příliš časté. Spokojit se s jednodušší výbavou či tu a tam menším komfortem (např. úplné zaklapnutí dveří vyžaduje poměrně velký fortel) není vůbec problém a u vozu této velikosti a vlastně prototypu víc ani nečekáte, jediné větší nepohodlí se týká hodně tvrdého odpružení. Jinak smart ED snadno jede i v mírném stoupání přes 100 km/h, bez problémů je tedy např. cesta z Prahy 4 na letiště a zpět po Pražském okruhu, aniž byste měli pocit ohrožení. Pouze si je třeba zvyknout na důsledné řazení do pomalého pruhu, na což není člověk z normálního auta zvyklý. Při výletu na letiště a zpět po okruhu je však nutno počítat s tím, že takový výlet si vezme skoro 40% kapacity akumulátoru. V koloně centrem je to pomalejší, ale úspornější.
Shrnuto, po prvních 1000 km vnímám aspoň já smart ED jako plnohodnotné auto, které poskytuje skvělou mobilitu ve městě a radost z jízdy. A to není fráze, ježdění elektromobilem je pro mě opravdu zábavnější než konvenčním autem, i když věřím, že to časem asi zevšední. Cojsme zatím nemohli prověřit, je vliv zapnuté klimatizace na akumulátor - letošní léto nám zatím k tomu v podstatě nedalo příležitost.