Různých anket a statistik, které hodnotí kvalitu automobilů, je na světě celá řada. Provádějí je buď specializované agentury, nebo významné časopisy. Mezi nejrespektovanější patří zpráva Quality Report, kterou sestavuje německý Auto Bild od roku 2001.
Na základě sedmi kritérií vznikl i letos žebříček značek, který postihuje jejich celkovou kvalitu jak z hlediska produktu, tak poprodejní péče o zákazníka. Na rozdíl od často citované zprávy TÜV jsou tedy v případě zprávy Auto Bildu zahrnuty mnohem komplexnější informace (výsledky v TÜV testu jsou jen jedním ze sedmi kritérií) a má tedy vyšší vypovídací hodnotu.
Stupně vítězů letos obsadily bezezbytku japonské značky: Vítězem se stala Toyota, za ní se umístily Honda a Mazda se stejnou výslednou známkou. Nejlepší německou a nejen německou ale i evropskou a nejaponskou značkou se stal Opel, kterému pomyslné stupně vítězů unikly jen těsně. Zajímavostí je pátá příčka značky Hyundai. Ještě vloni byl Hyundai jedenáctý, a tak je letošním „skokanem roku“. K tomuto výsledku přispěl i fakt, že tato značka v posledních dvou letech nemusela ani jednou provést svolávací akci svých vozidel. A to se ve výsledcích ještě nestačily projevit nejnovější modely, zejména i30. Totéž platí pro sesterskou značku Kia. Ta sice skončila až patnáctá, ovšem očekává se, že ji model Cee´d pozdvihne v pořadí výše.
Zaměřeno na stáří tří až sedmi let
Letošní zpráva „Quality Report 2008“ hodnotila celkem 22 nejprodávanějších automobilových značek v Německu. „Kdo chce v hodnocení „Quality Report“ zaujmout pozici mezi nejlepšími, musí v průběhu řady let vykazovat zlepšování ve všech sledovaných disciplínách,“ komentoval letošní výsledky Auto Bild. Zpráva „Quality Report“ vychází od roku 2001 a poukazuje na slabiny a nedostatky, které nezohledňují běžné testy nových automobilů v motoristických titulech. I proto se Auto Bild zaměřuje na vozy ve stáří mezi třemi až sedmi roky. „Quality Report 2008“ hodnotí na základě zkušeností asi 24 000 majitelů automobilů tato základní kriteria: výsledky statistik agentury TÜV, záruční podmínky značky, svolávací akce, zkušenosti čtenářů, výkony servisní sítě a výsledky dlouhodobých redakčních testů.
Za trojicí japonských značek se jako nejlepší z evropských (a německých) značek umístil na čtvrté příčce Opel, až za ním se následovaly další německé značky Audi, Mercedes-Benz, BMW či Volkswagen. Ten obsadil dokonce až patnáctou příčku, což je ještě o stupeň horší výsledek, než vloni. Nejlépe umístěnou značkou koncernu VW tedy bylo Audi, které se dělí o sedmou příčku s Nissanem a Mercedesem. Škoda se o třinácté místo dělí se Smartem, Seat dopadl z koncernu nejhůř: je až sedmnáctý. V letošním ročníku zcela propadly všechny francouzské značky. Předposlední příčku si rozdělili Renault s Citroënem, zcela poslední skončil Peugeot.
Toyota, Honda a Mazda svým umístěním potvrdily kvalitu, kterou dlouhodobě zákazníkovi nabízejí, a od které se odvíjí jeho spokojenost. Pro Toyotu je to po dvou letech návrat na špici tohoto reportu, Opel svým čtvrtým místem potvrdil vzrůstající kvalitu svých automobilů, kterou potvrzují i testy AutoBildu. Například v únoru letošního roku se jeho redaktoři nijak netajili spokojeností s dlouhodobě testovaným (ujeto 200 000 km) modelem Opel Astra 1.9 CDTi: „Mimořádně spolehlivý Opel, takové označení si vysloužila naše testovací Astra,” psali redaktoři listu v závěrečném hodnocení.
Kompletní pořadí
1. Toyota
2. Honda; Mazda
4. Opel
5. Hyundai
6. Mitsubishi
7. Audi; Mercedes-Benz; Nissan
10. BMW; Volvo
12. Suzuki
13. Škoda; Smart
15. Kia; Volkswagen
17. Seat
18. Ford
19. Fiat
20. Citroën; Renault
22. Peugeot
Celý článek přináší FLEET č. 6/2008