iFLEET » Archiv 2005-19 » Řidiči bez pojištění způsobili škody za půl miliardy
Ze statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) vyplývá, že v loňském roce způsobili řidiči, kteří na silnici vyjeli bez povinného ručení, při 4895 haváriích škody v celkové výši 469,7 milionu Kč. Roční počty nepojištěných škod se podle ČKP...
Ze statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) vyplývá, že v loňském roce způsobili řidiči, kteří na silnici vyjeli bez povinného ručení, při 4895 haváriích škody v celkové výši 469,7 milionu Kč. Roční počty nepojištěných škod se podle ČKP nezvyšují, ale roste výše finančních objemů. Od roku 2004 do konce roku loňského se roční objem nepojištěných škod zvýšil o 93 milionů, tedy zhruba o pětinu. Nejvíce se na tomto stavu podílejí škody na zdraví (58 %).
Z garančního fondu, z něhož jsou hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly, byla za rok 2008 poskytnuta poškozeným pojistná plnění ve výši 301,3 mil. Kč (nárůst oproti roku 2007 o 9 %). Kumulativní objem závazků garančního fondu dosáhl v roce 2008 výše 3,1 mld. Kč (nárůst oproti roku 2007 o 17 %).
Z celkového počtu nepojištěných škod připadá 88 % na pouhá poškození vozidel bez újmy na zdraví. Jen 12 % připadá na případy, kdy došlo k ublížení na zdraví. Finanční objem těchto případů však činí 58 %. Průměrné škody na zdraví se pohybují již v řádu statisíců korun. V případě nejzávažnějších škod na zdraví, s rentou vyplácenou poškozenému, je průměrná finanční hodnota jedné škody v řádech milionů korun a také jejich meziroční nárůst je nejvyšší (26 % od roku 2002).
„Vozidla bez povinného ručení na českých silnicích jsou stále velkým problémem. I přes pozitivní vývoj na přelomu roku, kdy bylo z registru vozidel vyřazeno nebývalé množství vozidel, nepojištěných vozidel zůstává mnoho,“ říká Jakub Hradec z ČKP. Podle kvalifikovaných odhadů je v České republice reálně provozováno 200 – 250
tisic nepojištěných vozidel.
Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, poškozeným všechny jejich oprávněné nároky uhradí ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá veškerou uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. „Úspěšnost vymáhání náhrady škody v průměru přesahuje 30 %. Zavedením povinného příspěvku do garančního fondu od letošního ledna se situace změnila a do garančního fondu přispívají i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Jakub Hradec.
Nepojištěné škody jsou podle ČKP doménou především mužů, kteří způsobí 90 % nepojištěných škod. Nejrizikovější skupinou jsou mladí motoristé - 26 % škod je způsobeno řidiči do 23 let, 64 % řidiči do 35 let. Nejvíce nepojištěných nehod vzniká pod vlivem alkoholu a vlivem nepřiměřené rychlosti (30 %). U nejzávažnějších škod s újmou na zdraví a s následným vyplácením renty jsou tyto charakteristiky ještě výraznější a jejich podíl je vyšší. V případě škod s výskytem renty je 66 % způsobeno pod vlivem alkoholu. 73 % nejzávažnějších rentových škod je způsobeno řidiči do 35 let. Zvyšuje se i podíl mužů na těchto škodách – 92 % z nich způsobí právě muži.