Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » řidiči v centru pozornosti

řidiči v centru pozornosti

 
image814

Nehody firemních automobilů způsobují spoustu přímých i nepřímých nákladů. Pro vozový park velké mezinárodní společnosti je proto důležitý aktivní fleetový risk management. Ten je možný zajistit buď z firemních zdrojů nebo lze požádat o pomoc...

 

Nehody firemních automobilů způsobují spoustu přímých i nepřímých nákladů. Pro vozový park velké mezinárodní společnosti je proto důležitý aktivní fleetový risk management. Ten je možný zajistit buď z firemních zdrojů nebo lze požádat o pomoc externí spolupracovníky.

Hlavními evropskými hráči na tomto poli jsou velké leasingové společnosti, pojišťovny a makléřské firmy. Ti spolu s provozovateli vozových parků předcházejí rizikům zaměřením své pozornosti především na větší bezpečnost jízdy a chování řidičů samotných. Průměrná škoda vzniká při nehodách všech druhů na motorových vozidlech ve střední a východní Evropě činí 700 eur až 1500 eur (21 000 Kč až 45 000 Kč). Ovšem nehoda služebního automobilu s sebou nese ještě problémy pro samotné správce vozového parku.

Nepřímé náklady
Do výpočtu všech škod je nutno započítat řadu nepřímých nákladů souvisejících s každou konkrétní nehodou. Především dochází k dočasnému narušení běžných aktivit zaměstnanců a vozidla jsou ve většině případů nepoužitelná pro normální provoz. Dále je třeba započítat případné lidské a společenské ztráty, pokud je při nehodě někdo zraněn, nebo dokonce usmrcen. Když například následkem nehody trpí zaměstnanec bolestmi zad a není schopen sedět delší dobu v kancelářském křesle, je logické, že to působí společnosti další ztrátový faktor. „Je důležité nepodceňovat ani význam postihu psychologického rázu: Pokud na cestě do zaměstnání havaruje pracovník který dojíždí ze vzdálenějšího bydliště, může se u něj projevit nejistota. Začne se sám sebe ptát, zda má vůbec smysl podstupovat kvůli zaměstnání každodenní boj s dopravou. To následně podkopává jeho pracovní motivaci,” tvrdí Bart Vanham, ředitel daňového oddělení společnosti PricewaterhouseCoopers. Navíc jsou nehody vozů nepříznivé pro firemní image a také je třeba zvážit ztráty způsobené následnou administrativou. Ze snížení počtu nehod by neprofitovaly jen samotné vozové parky společností, ale i pojišťovací společnosti. Je sice pravdou, že nehodovost firemních vozů v Evropě má podle statistik klesající tendenci, ale podle Luca Baetense, generálního manažera společnosti Cargarantie v Belgii, nejsme zároveň svědky poklesu finančních objemů vyplácených pojišťovacími společnostmi. „Tento jev přisuzuji zvyšující se technické složitosti vozidel. Například vstřikovací systém motoru stojí okolo 2200 eur (66 000 Kč). Pokud se poškodí, servis jej neopraví ale vymění za nový. Nárůst množství těchto drahých dílů ve vozech s sebou přináší tlak na to, aby byly havarované vozy častěji deklarovány jako odepsané namísto nákladných oprav.

Poradenství
Pro snížení všech popsaných nákladů je nutné, aby se společnosti provozující velké, často mezinárodní vozové parky více zapojily do aktivního risk managementu. Tento úkol je obecně přenášen na externí konzultanty, což jsou v Evropě velké leasingové společnosti, pojišťovací společnosti a makléři. Ludo Boey, manažer European Risk Management ve společnosti Johnson & Johnson k tomu poznamenává:
„Pojišťovací makléři vystupují jako pojítko s klasickými pojišťovacími agenty. Mají ale výhodu dobrého přehledu o pojišťovacím trhu. Pro nás je nevýhodou to, že využíváním makléřů vstupuje do hry další strana, což nám zvyšuje náklady. V praxi platí, že leasingové společnosti hrají také roli makléřů.”

Existují ale také nezávislí risk management konzultanti. Principiálně jsou během jednání s pojišťovnami nebo leasingovými společnostmi neutrální a své analýzy vytvářejí na základě přímých statistik. Oblast nezávislých risk management konzultantů je v Evropě rozdělená. Jsou tu specializované místní agentury v každé z Evropských zemí, ale momentálně jen jedna, která působí celoevropsky. Jde o Nobilas Claims & Fleet Solutions. Ta se mimo jiné zabývá právě řešeními pro nehody firemních automobilů. Nabízí pro ně kompletní zajištění od první informace přes dodání náhradních vozidel až po vyřízení oprav. Navíc se Nobilas postará o celkové vyřízení nároku vzniklé škody u pojišťovací společnosti. Tyto služby jsou doplněny programy rizikového managementu a návrhy různých finančních řešení. Správci vozových parků a zástupci leasingových a pojišťovacích společností tvoří část cílové skupiny společnosti Nobilas. Mimochodem, společnost Nobilas také v roce 2004 převzala britskou společnost AMAM (Aon Motor Accident Management), s cílem posílení pozice na britském trhu a v Evropě.

Nástroje rizikového managementu
Pojišťovací agenti a makléři používají určité nástroje rizikového managementu. Tyto nástroje jim umožňují neustále sledovat, které typy aut bourají a za jakých okolností, kde k tomu dochází, která skupina zaměstnanců je k nehodovosti náchylnější, jaké jsou celkové počty nehod, množství a typy nároků z nich vyplývajících. Tyto nástroje jim umožňují získané poznatky shromažďovat a získávat přehled o trendech v této oblasti. Analyzováním informací je pak možno zjistit, ve kterých kategoriích se pojištění již nevyplatí a pro kterou dosud nepojištěnou skupinu se naopak stává nutností. Tento typ sledování umožňuje využití neustále se vyvíjející platformy k optimalizování nabídky pojištění. Společnost Axa Corporate Solutions Assurance dává například všem svým mezinárodním fleet klientům volný přístup do tzv. RMIS (Risk Management Information System). Simon Kay, manager mezinárodního obchodu splečnosti, k tomu říká: „Tento systém, nazvaný C@R, umožňuje fleetovým manažerům nepřetržitý přístup do veškerých statistik pojistných událostí. Díky rozdělení informací podle regionů různých druhů fleetů mohou manažeři mezi sebou porovnávat rozdílné skupiny. Nástroj mohou používat k určení místa a okolností vzniku problému. Data jsou používána jako základ celoevropského prevenčního programu, zaměřeného na ty cílové skupiny, které dosahují nejnižšího skóre nehodovosti.” Axa Corporate Solutions má momentálně více než 30 takových programů fungujících ve 22 zemích. Některé z těchto programů navrhují vlastní prevenční balíčky pro určité země.

Změna pozornosti
Nejběžnější metodou pro snižování nákladů, způsobených nehodami firemních automobilů, je prevence. Ta v sobě zahrnuje poskytování informací, zvyšování povědomí řidičů a tréninkové programy pro bezpečnější řízení. Prevenční programy však musí vykázat významný pokles v množství pojistných událostí (nehod), pokud má být ospravedlněna jejich cena. Náklady na prevenci ale mohou záviset na způsobu a rozsahu opatření, které majitelé fleetů hodlají k prevenci využít, dále na velikosti fleetu a počtu řidičů.

Mezinárodní koordinátor Aon Automotive International Practice Group, Bas Born, uvádí příklad: „Zavedli jsme tréninkový program pro řidiče ve společnosti s 3500 zaměstnanci. Celková cena tohoto programu činila 130 000 eur, což představovalo 37 eur na osobu. Klientovým cílem bylo při těchto nákladech snížení nehodovosti o 10 %.” Pokud společnost nezaměří svou pozornost na tréninkový program, ale například na zvyšování bezpečnostního povědomí zaměstnanců, je situace podle pana Base Borna následující: „Předtím, než začneme dávat rady, prozkoumáme různé aspekty: Schopnosti řidičů, technické faktory, vzdálenost cest atd. Na základě statistik potom připravujeme analýzu vzniků a detailů nehod. Je například téměř zbytečné učit klienty instalaci různých částí vybavení proti krádežím, když se procento krádeží firemních vozů rovná téměř nule. V minulosti byla prevence zaměřená právě na ochranu proti odcizení a používání nejrůznějších technických zařízení jako jsou alarmy, GPS a podobně. Dnes se pozornost zaměřuje spíše na chování řidičů a bezpečnou jízdu. Není to náhoda: Zhruba 80 až 90 % nehod je zaviněno právě nesprávným způsobem jízdy. Je tedy jisté, že pozornost věnovaná tomuto aspektu může snížit množství vážných nehod, čímž se také sníží objem nepřímých nákladů, které nejsou zanedbatelné.

Tento trend, spolu se zvýšenou pozorností, která je věnována bezpečnosti, je jasně demonstrován příkladem společnosti Johnson & Johnson. Caroline Mösen, SAFE Fleet Supervisor in the Health & Safety Department EMEA říká: „Náš program bezpečnosti fleetu je určen pro 35 000 firemních řidičů po celém světě. Jejich trénink je důležitým prvkem v globálním programu prevence. Každý nový pracovník, který má přidělen firemní vůz je nucen následovat odborný tréninkový program do 90 dnů od nástupu. Délka trvání programu se různí podle konkrétní země, a to v rozmezí půl dne až čtyř dnů. Navíc musí zaměstnanci podstupovat kurzy pro pokročilé každé tři roky.“ Oddělení také dodává řidičům minimálně každé dva měsíce materiály určené k vlastnímu studiu. Ty dostávají přes e-mail, internetový on-line vzdělávací systém či na CD či videopáscích.

Cílená komunikace
Dalším důležitým nástrojem prevence ve společnosti Johnson & Johnson je komunikace, která je používána průběžně na různých stupních organizační struktury. Na místní úrovni komunikují manažeři s bezpečnostními koordinátory především e-mailem. Při větší skupině lidí jsou také distribuovány dopisy celou společností a další komunikace o řidičské bezpečnosti probíhá při tzv. SAFE Fleet Task Force setkáních. Všechny regiony světa mají své vlastní SAFE Fleet weby, kde mohou zaměstnanci najít hodnotné informace, které jim pomohou stát se dobrými řidiči. Navíc využívají v Johnson & Johnson k tréninku a komunikaci třetího důležitého faktoru, a to zapojení senior manažerů. Proto dostává SAFE Fleet plnou podporu manažerů na všech stupních organizační hierarchie. Regionální Executive Task Forces určuje programu SAFE Fleet směr a všichni manažeři se společně radí o jeho dalším vývoji. Caroline Mösen uzavírá: „Mnoho našich pracovníků tráví až 80 % svého času v autech, což z firemních vozů dělá něco jako mobilní kanceláře. Přání poskytnout našim zaměstnancům bezpečné pracovní podmínky je jednou ze základních hodnot naší společnosti.“



 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz