iFLEET » Archiv 2005-19 » Řízení automobilového provozu
O autopark ŘLP pečuje už dvaadvacet let Martin Kříž. Kdysi zde začínal jako technik v autoprovozu, na počátku devadesátých let se pak ujal celého úseku jako jeho vedoucí. Dnes spadá do jeho působnosti více než stovka aut na pražské centrále, další...
O autopark ŘLP pečuje už dvaadvacet let Martin Kříž. Kdysi zde začínal jako technik v autoprovozu, na počátku devadesátých let se pak ujal celého úseku jako jeho vedoucí. Dnes spadá do jeho působnosti více než stovka aut na pražské centrále, další auta mají přidělena regionální letiště v Brně, Ostravě či Karlových Varech. „V Praze máme v současnosti asi 110 aut, přívěsů a dalších dopravních prostředků. Na regionálních letištích fungují naše pracoviště jako samostatně hospodařící jednotky s vlastní správou, nicméně auta se nakupují centrálně a protože jsme jejich majitelem, tak tady máme uloženy i jejich technické průkazy a auta jezdí všechna na středočeských registračních značkách,“ vysvětluje základní systém provozu v ŘLP Martin Kříž.
Časy se mění
Stovka aut už není málo a pro vedoucího autoprovozu to představuje pořádnou porci povinností a také řešení řady nenadálých situací. „Je pravda, že o různé telefonáty ohledně nejrůznějších problémů s auty není nouze. Ale na druhou stranu je to dnes o hodně lepší než v dobách, kdy jsme tady jezdili favority a škodovkami 1203. Kromě toho už dnes máme dobře fungující asistenční služby, takže se řidiči v případě problémů většinou obejdou bez mé pomoci a vše vyřeší sami. Vědí, co mají dělat a jak postupovat, na koho se obracet...“ říká Martin Kříž a dodává, že mu situaci usnadňuje velmi nízká fluktuace zaměstnanců v podniku. „Všichni se známe, lidé se moc nemění, takže jsou poučení a dobře znají interní směrnice a postupy.“
Koncernový základ
Vozový park státního podniku ŘLP ČR je postaven především na vozech značky Škoda. „Základem jsou fabie a několik dosluhujících felicií, potom zde máme octavie, několik vozů Volkswagen Passat, superba a také jedno Audi A6, které slouží generálnímu řediteli. Z mnoha důvodů se dlouhodobě držíme koncernu Volkswagen a jeho vozy nám vyhovují,“ říká Martin Kříž. Státní podnik samozřejmě musí na veškeré nákupy vyhlásit řádné výběrové řízení, a to tak, aby bylo procesně i právně v pořádku. „Samozřejmě, že musíme požadavky ve výběrovém řízení definovat korektně, asi těžko bychom obhájili diskriminační požadavky, na druhou stranu jej musíme vyhlásit tak, abychom dostali taková auta, která opravdu potřebujeme a která nám vyhovují. Naše požadavky jsou poměrně jasné, mezi prioritami jsou bezpečnost, spolehlivost, cena a provozní náklady a nabídky na vozy značek Škoda či Volkswagen z nich vycházejí nejlépe.“
Celý článek přináší FLEET č. 5 / 2009