Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Rodina transit se rozrůstá

Rodina transit se rozrůstá

 
image2117

Ford rozšířil portfolio užitkového modelu Transit o další verze. Novinkami jsou výkonný pětiválcový turbodiesel, verze 460 a 350 Heavy Duty a také speciální verze Sport Van. Všechny novinky vycházejí z poznatků, které získává vývojový tým od...

 
Ford rozšířil portfolio užitkového modelu Transit o další verze. Novinkami jsou výkonný pětiválcový turbodiesel, verze 460 a 350 Heavy Duty a také speciální verze Sport Van. Všechny novinky vycházejí z poznatků, které získává vývojový tým od zákazníků Fordu.
 
Zákazníci projevili zájem o výkonnější verze Transitu a Ford pro ně tedy připravil jak nový agregát, tak převodovku a dvě zesílené verze, které rozšiřují portfolio Transitu směrem nahoru, až do kategorie N2. Pro specifický okruh zákazníků pak připravil ještě jakéhosi imagemakera, kterým je sportovně laděná verze Transit Sport Van.     
 
Dvě stě koní
Pro zákazníky, kteří vyžadují vyšší výkon, než jaký jim dosavadní verze Fordu Transit mohly poskytnout, připravili konstruktéři nový řadový pětiválcový agregát Duratorq TDCi o objemu 3,2 l. Jeho konstrukce je založena na známém čtyřválci 2,4 l 103 kW. Maximální výkon nového agregátu dosahuje 147 kW tedy 200 k a točivý moment vrcholí hodnotou 470 Nm, které dosahuje v pásmu 1700 – 2500 ot/min.
 
Nový agregát byl vyvinut pro použití v modelech s pohonem zadní nápravy a těch velikostí, kde se jeho výkonnost projeví nejvíce. Tedy u verze 350 se středním (MWB), dlouhým (LWB) nebo prodlouženým rozvorem a samozřejmě v nových verzích 460 a 350 HD. Zajímavostí motoru je jeho servisní interval: Ten činí buď 50 000 km nebo dva roky (podle toho, co nastane dříve). Padesátitisícový servisní interval je pro firemní uživatele jistě atraktivní, protože nemusí příliš myslet na termíny pravidelných prohlídek a objednávání do servisu. Nový motor byl spojen s inovovanou šestistupňovou manuální převodovkou. „Rozšířením motorového portfolia Transitu o dvousetkoňový pětiválec 3.2 Duratorq TDCi jsme dále posílili všestrannost tohoto modelu. Ve spojení s inovovanou převodovkou došlo k výraznému posílení schopností vozu na dlouhých cestách, při tažení přívěsu a také ke zvýšení celkové kvality jízdních charakteristik,“ uvedl Simon Palmer, manažer vývoje pohonných jednotek.   
 
Výkonný agregát si vynutil řadu dílčích úprav na vozidle. Zvnějšku lze pětiválcovou verzi rozpoznat podle protaženější přídě, která má oproti standardní řadu odlišností. Patří mezi ně například nový tvar předního nárazníku, modifikovaná mřížka chladiče nebo upravené vstupní otvory pro přívod vzduchu do motorového prostoru s dodatečnými výztuhami pro zlepšení akustického komfortu a snížení vibrací. Změn doznal také výfuk, chladicí soustava a změnilo se samozřejmě povolené zatížení náprav. „Řada našich zákazníků říkala, že potřebuje výkonnější motor pro dlouhé vzdálenosti a nová dvousetkoňová verze na ně určitě udělá dojem jak z hlediska výkonnosti, tak efektivity,“ říká Henrik Nenzen z divize užitkových vozů marketingového a prodejního oddělení Ford of Europe.       
 
Výkonová charakteristika nového výkonného agregátu s vysokým točivým momentem snižuje únavu řidiče díky méně častému řazení. Ke snížení únavy řidiče přispívá také nižší vnitřní hluk a zlepšená charakteristika přenosu vibrací.  
 
Testovací jízda s verzí Transit 350 LWB poháněnou novým agregátem ukázala, že záloha výkonu je opravdu dostatečná. Navzdory zátěži o hmotnosti 700 kg působila jízda velmi dynamicky. Za zmínku stojí také přesné řazení nové šestistupňové převodovky.    
 
Nejen 3,5 ale i 4,6 tuny
Dalším přírůstkem v rodině Transitů je verze 460, tedy vůz s celkovou hmotností až 4,6 tuny a 350 HD, což je „Heavy Duty“ model.  Oba vozy jsou rozeznatelné podle dvojmontáže na zadní nápravě a jsou dostupné v celé šíři nabídky rozvoru náprav a karosářských verzí. Obě nápravy byly u těchto verzí zesíleny. Maximální zatížení přední nápravy činí v obou případech 1850 kg,  zadní nápravy pak 3300 kg u verze 460 a 2600 kg u verze 350 HD. Transit 460 LWB EL ve verzi Jumbo High Roof Van uveze až 2382 kg nákladu. Dostupné motory zahrnují nový pětiválcový agregát 3,2 l a již známý 2,4 l. Oba ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Transit 460 je určen zákazníkům, kterým vzhledem k hmotnosti převáženého nákladu nestačí verze spadající do kategorie N1, zatímco verze 350 HD především umožňuje časté vytěžování vozu na maximální hmotnost a poskytuje vyětší flexiblitu z hlediska umístění nákladu. Vzhledem ke zvýšenému zatížení zadní nápravy může být například těžká paleta umístěna přímo nad zadní nápravou. Obě verze zároveň nabízejí zvýšenou tažnou kapacitu. 
 
Pro ovládnutí vysoké hmotnosti vozu jsou na zadní nápravě montovány větší brzdové čelisti, byly zesíleny zadní pružiny a pozměněna charakteristika předních i zadních tlumičů. Posílena byla také parkovací brzda. Model 460 je standardně vybaven omezovačem rychlosti (90 km/h) a na trzích, kde je vyžadován, také tachografem.
 
Transit SportVan
Poslední novinkou Fordu na téma Transit je verze SportVan. Nejedná se o žádného ryzího sportovce v pravém slova smyslu. Základem je standardní Transit s krátkým rozvorem a nízkou střechou, poháněný agregátem 2,2 TDCi o maximálním výkonu 103 kW a točivém momentu 350 Nm. “Sportovní” charisma vozu propůjčuje optický paket, který zahrnuje osmnáctipalcová kola z lehké slitiny s nízkoprofilovými pneumatikami 235/45, přední spoiler, nástavce prahů a také modifikovaný zadní nárazník, ze kterého ční napodobenina dvojité koncovky výfuku modelu Ford GT (je ale zaslepená, skutečný výfuk ústí standardně. V nabídce jsou tři metalické barvy: modrá Performance Blue, dále Tonic a Sublime. Vzhled karoserie může ještě “přiostřit” příplatkový dvojitý bílý pruh po vzoru sportovních vozů. Podle  Phila Collarena je tato verze určena uživatelům, kteří využívají dodávkový vůz jak pro služební, tak soukromé účely a požadují tedy určitý styl a také komfort. Ten je zajištěn nadstandardní základní výbavou, která obsahuje například klimatizaci, audio systém Ford 6006 s ovládáním na sloupku řízení, měnič na 6 CD či elektrické ovládání oken a vyhřívaných zpětných zrcátek. Nechybí ani palubní počítač, tempomat, čelní airbag spolujezdce nebo kůží čalouněný volant a hlavice řadicí páky. V rámci výbavy na přání lze pro Transit SportVan pořídit například satelitní navigaci, rozhraní Bluetooth, zabezpečovací systém nebo celokožené čalounění sedadel.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz