S auty i pod zem
Název společnosti Subterra napovídá, na jaký druh staveb se specializuje především. I když staví také nad zemí, těžištěm její činnosti jsou podzemní stavby. Do podzemí tedy musí i její automobily, které mají za tím účelem speciální schválení....
Název společnosti Subterra napovídá, na jaký druh staveb se specializuje především. I když staví také nad zemí, těžištěm její činnosti jsou podzemní stavby. Do podzemí tedy musí i její automobily, které mají za tím účelem speciální schválení. Většina automobilů ale zůstává na povrchu...
Vozový park společnosti Subterra má na starosti Lenka Kobiánová, která zastává funkci fleet manažera. Do její kompetence spadají osobní a lehké užitkové vozy, zatímco těžkou dopravní a stavební techniku má na starosti jiné oddělení. „Celkem máme necelé dvě stovky vozidel, ale doslova každým dnem se jejich přesný počet mění, protože se nacházíme v procesu obnovy vozového parku,“ říká Lenka Kobiánová na úvod a dodává, že se vzhledem k expanzi a novým aktivitám společnosti Subterra počet automobilů zřejmě rozroste do konce roku na cca 240.
Všechny osobní a lehké užitkové vozy Subterry jsou pořízeny s využitím operativního leasingu od společnosti LeasePlan, nejedná se ale o žádnou reakci na poslední legislativní úpravy, protože zelenou zde dostal operativní leasing už v roce 2004. A protože byly vozy nasmlouvány na čtyři roky a celkový kilometrový proběh 120 000 kilometrů, nastal právě letos čas jejich obnovy.
V portfoliu vozového parku Subterry nalezneme automobily značek Škoda, Volkswagen, Audi a Nissan. Japonská značka není ve společnosti „koncernových“ vozů náhodou, právě ona byla totiž před lety jediná, která dokázala se svým modelem Pick-up vyhovět u vozu této kategorie požadavku na provoz v podzemí. „Nissan byl jediný, kdo nám dokázal nabídnout vozy se schválením do podzemí. Krátce poté, co jsme tyto vozy zařadili do našeho autoparku, je Nissan sice přestal vyrábět, ale nyní se opět rozběhla výroba modernizované verze, která bude mít toto schválení také, což je pro nás nezbytné,“ vysvětluje Lenka Kobiánová.
Manžerské vozy (skoro) pro všechny
Osobní automobily mají ve společnosti Subterra rozděleny na manažerské a referentské, přičemž referentské jsou určeny výhradně pro služební účely. Pouze s manažerskými vozy mají jejich uživatelé povoleny také soukromé cesty, samozřejmě s příslušným zdaněním a zpoplatněním. Označením „manažerské vozy“ se zde ale rozumí i škody fabia combi přidělené manažerům „první linie“, tedy například stavbyvedoucím. Vozy spadající do skupiny „manažerských“ tedy tvoří většinu vozového parku osobních vozidel: Ze 120 je jich zhruba devadesát. Střední, vyšší a top management společnosti samozřejmě nejezdí ve fabiích. K dispozici jsou Škody Octavia a Superb nebo Nissan Murano. Ředitel společnosti má k dispozici Audi A8.
Referentské automobily mají instalován systém elektronické knihy jízd, takže jejich řidiči nemusí vyplňovat knihu jízd ručně, což je rozdíl oproti řidičům manažerských vozidel, kteří tento systém instalován nemají. „Hodně manažerů se ale již přiklání k názoru, že by rádi této služby také využívali,“ říká Lenka Kobiánová a vysvětluje, že k systému panovala ze strany řidičů manažerských vozidel zpočátku určitá nedůvěra, ostatně tak jako prakticky všude, kde se podobné systémy zavádějí. „Někteří měli představu, že bude jejich pohyb neustále někdo monitorovat, což jim vadilo, protože mají služební vozy k dispozici také pro soukromé účely. Nic takového se ovšem neděje. Systém jsme pořídili primárně pro automatickou tvorbu knih jízd, případně jako podklad při řešení závažnějších přestupků nebo dlouhodobě vykazované nadměrné spotřeby.“
Trh ovlivnil výsledky
Dodavatelem full service operativního leasingu je pro Subterru LeasePlan, který má s velkými zákazníky bohaté zkušenosti. „LeasePlan patří mezi společnosti, které jsou na našem trhu nejdéle a má tedy největší zkušenosti a nejrozvinutější síť spolupracujících servisů. Dostáváme samozřejmě i konkurenční nabídky od jiných leasingových společností, ale jak jsem si zjišťovala mezi kolegy v oblasti fleet managementu, často je sice počáteční nabídka zajímavá, ale pak pokulhává kvalita služeb. Takže jsme v tomto směru se změnami opatrní, i když z hlediska budoucnosti nic předem vylučovat nelze,“ vysvětluje Lenka Kobiánová.
LeasePlan je znám svou nabídkou jednostranně otevřené kalkulace, ve které zákazník získává zpět případné úspory na automobilu, zatímco v případě ztráty nic nedoplácí. A Lenka Kobiánová potvrzuje, že v jejich případě tento model skutečně fungoval a ještě na jaře letošního roku docilovali na vrácených vozidlech zajímavých úspor. „Situace na trhu ojetých vozidel se ale změnila, takže nyní, při naší velké obměně vozového parku, s podobnými částkami počítat nemůžeme. Těžili jsme totiž především z vysokých prodejních cen našich automobilů,“ vysvětluje Lenka Kobiánová.
Zmíněných vysokých prodejních cen a tedy i úspor dosahovali u Subterry mimo jiné také díky pozornosti, kterou věnují procesu předání vozu. „Než dojde k samotnému vrácení vozu leasingové společnosti, tak jej řidič přistaví na náš technický servis, kde zkontrolují, zda je automobil skutečně připraven tak, jak to LeasePlan vyžaduje a zjistí také, jaké jsou na automobilu případné problémy z hlediska jeho stavu a opotřebení. Na jednu stranu si tím možná přiděláváme práci, protože ztrátu způsobenou nedbalostí můžeme často připočíst k tíži konkrétního řidiče, ale i tak je v našem zájmu, aby byly automobily odevzdávány v co nejlepším stavu a my se nepřipravovali o uspořené částky.“ Lenka Kobiánová ještě doplňuje, že teprve nyní, při velké obměně autoparku se mělo ukázat, co přinesl operativní leasing společnosti z hlediska finančního, nicméně současná situace na trhu z finančního hlediska vše poněkud zkreslí. „Naštěstí nám nejde jen o přímé úspory, důležité jsou také procesy, které operativní leasing řeší. Díky němu dnes můžu být na dvě stovky vozidel ve společnosti sama. Kdybychom pořizovali auta do majetku, musel by zde fungovat tým lidí, kteří by se o auta starali. Tak tomu ostatně bylo před rokem 2004, a to jsme měli pouze polovinu vozidel oproti dnešnímu stavu.“
Celý profil přináší magazín FLEEt č. 6/2008