iFLEET » Archiv 2005-19 » S auty na CNG bude možné parkovat v podzemí
V pátek 17. prosince skončilo meziresortní připomínkové řízení vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb. Podle této vyhlášky budou již moci v České republice auta na stlačený zemní plyn (CNG)...
V pátek 17. prosince skončilo meziresortní připomínkové řízení vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb. Podle této vyhlášky budou již moci v České republice auta na stlačený zemní plyn (CNG) parkovat ve všech, tedy i hromadných podzemních garážích pro veřejné užívání, které jsou například součástí velkých kancelářských a obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení. Ve většině států EU již taková praxe funguje. Vyhláška by měla platit nejpozději od května nebo června 2011.
Uživatelé vozidel na CNG jistě ocení možnost parkování v podzemních garážích, ať již pod velkými nákupními nebo kancelářskými centry. Změna vyhlášky může být také dalším impulsem pro zvýšení zájmu o vozidla na stlačený zemní plyn. „CNG již dávno není méněcenná pohonná hmota, je to naopak velice moderní, ekologické a bezpečné palivo a jsme rádi, že tuto změnu vyhlášky iniciovali sami hasiči,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.
S parkováním aut na CNG ovšem musí souhlasit majitelé samotných garáží, a ty musí splňovat vyhláškou dané technické normy. Znamená to například dostatečnou ventilační kapacitu prostor parkoviště a vybavení detektory úniku plynu. Podle Markéty Schauhuberové nebude stát takové vybavení majitele více než několik desítek tisíc korun, jiní odborníci ale již dříve upozorňovali, že v případě rozsáhlých podzemních garáží budou částky mnohem vyšší a tak bude záležet na ochotě majitele objektu do této výbavy investovat. Vše bude samozřejmě záležet na míře poptávky po možnosti parkování ze strany uživatelů aut na CNG. „Předpokládáme, že ke konci letošního roku bude v České republice jezdit okolo tří tisíc vozidel na zemní plyn. Nabídka na českém trhu je opravdu velká. V současné době je možno vybírat z více než třiceti modelů sériově vyráběných osobních a užitkových CNG vozidel,“ uvedla Markéta Schauhuberová.
Podle poslední celosvětové statistiky vzrostl od poloviny roku 2009 do poloviny roku 2010 počet CNG vozidel o 12 procent, v absolutních číslech z 10,7 milionů na 12 milionů vozidel. Tento údaj zahrnuje 401 tisíc autobusů a 218 tisíc těžkých nákladních vozidel (zvýšení o 31 až 35 procent). „U nás je nárůst CNG vozidel v procentech ještě vyšší, neboť se trh teprve rozvíjí. V září loňského roku zde bylo celkem 1540 CNG vozidel, letos v září už 2275 vozidel, což představuje meziroční nárůst téměř 48 procent,“ upřesňuje Markéta Schauhuberová.
Podle Mezinárodní asociace vozidel na zemní plyn (IANGV) se díky rostoucímu zájmu o alternativní paliva v průběhu následujících deseti let na silnicích objeví dalších více než 50 milionů aut poháněných stlačeným zemním plynem. Do roku 2020 by auta na zemní plyn mohla představovat až devět procent všech vozidel na světě. V Evropě to znamená do deseti let nejméně 23,5 milionu vozidel. „Zemní plyn zaujme během krátké doby ve světě třetí místo mezi palivy po benzínu a motorové naftě,“ věří Markéta Schauhuberová. U nás by mělo v tu dobu jezdit odhadem až 400 000 vozidel na CNG.