iFLEET » Archiv 2005-19 » S jakými očekáváními vstupují fleet manažeři do roku 2011?
Stává se již tradicí, že v samém závěru roku provádí náš magazín bleskový telefonický průzkum mezi fleetovými manažery vybranými z rozsáhlé řady svých spolupracovníků. Také letos nás zajímalo, s jakými očekáváními vstoupí do roku 2011 a co od něj...
Stává se již tradicí, že v samém závěru roku provádí náš magazín bleskový telefonický průzkum mezi fleetovými manažery vybranými z rozsáhlé řady svých spolupracovníků. Také letos nás zajímalo, s jakými očekáváními vstoupí do roku 2011 a co od něj očekávají. Jak tento miniprůzkum ukázal, fleetové odvětví zůstává obezřetné a v optimistických předpovědích velmi opatrné.
Z dvacítky dotázaných fleet manažerů jich více než polovina (11) očekává pokračující tlak ze strany top managementu na snižování nákladů. Pouze tři však předpokládají snižování počtu vozů, zatímco sedm naopak připouští možnost zvýšení počtu. Pouze jediný ovšem očekává zásadnější nárůst vozového parku (o více než 20 %). Přesně polovina neočekává v této oblasti žádné větší změny. Většina manažerů (14) očekává alespoň u vybraných automobilů prodloužení doby využívání ve firmě o jeden až dva roky oproti původním plánům. Jak se jeden z dotázaných manažerů vyjádřil, očekává „boj o každé auto“.
Zajímavý je pohled na problematiku financování vozového parku. Čtyři z dvaceti manažerů očekávají postupný příklon od finančního k operativnímu leasingu, ať částečný, nebo plný. Žádný ze stávajících manažerů, jehož firma již operativní leasing využívá (5), neočekává, že by se situace ve firmě v tomto ohledu měnila.
Jako velmi citlivou otázku vnímají fleetoví manažeři otázku cen pohonných hmot. Na otázku, co vám dělá s příchodem nového roku největší starosti, odpovědělo jedenáct dotázaných, že jsou to právě rostoucí ceny pohonných hmot. V souvislosti s nimi je očekáván i následný efekt v tlaku na zefektivnění automobilové dopravy ve firmě. Šest manažerů připouští zvýšené využívání jiných prostředků dopravy, zejména vlakové a autobusové. Pouze čtyři z dvaceti manažerů tuto možnost zavrhují jako zcela nepřijatelnou, a to z důvodu charakteru firemního autoprovozu (četné jízdy na krátké vzdálenosti, doprava nejen osob, ale také nářadí, materiálu...). Nákup vozidel na CNG viděl v průzkumu reálně pouze jeden manažer, v jednom případě dojde také na nákup firemního hybridního vozu.
Obecně platí, že se aktivita autodopravy odvíjí od množství zakázek firem a v tomto ohledu bude tedy důležité, jak se bude v roce 2011 trh v jednotlivých odvětvích chovat. Obavy zaznívají od stavebních firem, naopak IT společnosti a oblast služeb či potravinářské výroby hledí k roku 2011 s alespoň mírným optimismem.