iFLEET » Archiv 2005-19 » Sbohem a dík za kilometry
Velký počet manažerů si klade otázku jak maximalizovat zisk plynoucí z prodeje firemních vozidel. Existuje celá řada možností a prodejních kanálů. Jejich popisu, efektivitě a skutečným výhodám se věnuje tento článek. Způsob, jakým se daří...
Velký počet manažerů si klade otázku jak maximalizovat zisk plynoucí z prodeje firemních vozidel. Existuje celá řada možností a prodejních kanálů. Jejich popisu, efektivitě a skutečným výhodám se věnuje tento článek.
Způsob, jakým se daří jednotlivým společnostem řešit obměnu firemních vozidel, významně ovlivňuje nákladovost celého vozového parku. Je obecně známo, že každá věc má svého kupce. Otázkou polemiky však zůstává cena. Právě tento parametr je vždy „až“ na prvním místě a ztráta reálné hodnoty, neboli rozdílu mezi pořizovací cenou vozidla a jeho cenou při následném odprodeji, je významnou položkou v celkové skladbě nákladů na pořízení a provoz daného vozidla. Bilancovat je v zásadě vždy možné až po prodeji vozidla, teprve pak lze spočítat skutečně dosažené náklady na vozidlo. A je pouze a jenom na rozhodnutí manažerů, jakou cestou se vydají při prodeji svých firemních vozidel po skončení jejich užívání. Některé firmy preferují nejvyšší možnou dosažitelnou cenu za každé vozidlo odděleně, jiné odprodej firemních vozidel svým zaměstnancům vnímají jako určitý firemní benefit pro své zaměstnance a další upřednostní v rámci úspory starostí a administrativy a právních rizik spojených s prodejem jednorázový prodej celé skupiny ukončených vozidel jednomu subjektu.
Prodej formou elektronické aukce
Stále populárnější a do jisté míry i moderní trend dnešní doby představují elektronické aukce. Tento interaktivní způsob je dnes využíván v celé řadě firem pro nákup různých komodit za účelem dosažení co možná nejnižší nákupní ceny a zákonitě se tedy nabízí otázka, proč tento proces nevyužít i naopak, tedy k dosažení co možná nejvyšší prodejní ceny při odprodeji firemních vozidel.
Celý úspěch aukce v podobě maximální možné dosažené ceny závisí v zásadě na dvou hlavních faktorech. Prvním z nich je sběr a zveřejnění všech relevantních informací o vozidle. Jedná se zejména o jeho detailní popis včetně výbavy, popis poškození, nadměrného opotřebení a pořízení dostatečně obsáhlé fotodokumentace. Druhým zásadním faktorem je dostatečný počet aktivních dražitelů na aukční platformě poskytovatele. Tím je zaručeno oslovení širokého okruhu možných zájemců o nabízená vozidla. Možnost podávat nabídky je zpravidla přístupná pouze obchodníkům, kteří se řádně dle podmínek provozovatele aukce zaregistrovali. Nespornou výhodou elektronické aukce je skutečnost, že vozidlo může být ještě v průběhu aukce klientem využíváno, takže nedochází k časovým ztrátám a lze tak efektivně plánovat samotnou obměnu vozidla. Vedle celého aukčního procesu musí provozovatel aukce garantovat, že vítěz svou vítěznou nabídku dodrží, dále musí být kladen důraz na komplexní popis nabízeného vozidla. Je nutné brát v potaz skutečnost, že zájemce draží vozidlo pouze na základě informací, které mu prodávající poskytne, tedy pouze na základě popisu a fotodokumentace. „Aby se předešlo případným komplikacím při samotné realizaci prodeje, musí vždy popis v aukci korespondovat s realitou a obsahovat veškeré detaily, které mohou ovlivnit cenotvorbu vozidla,“ říká Peter Kolník, jednatel společnosti AUTOnline a dále pokračuje: „Prodávající má v případě elektronické aukce možnost nabídnout svá vozidla širokému spektru zájemců a tím tak maximalizovat prodejní cenu ojetého vozidla. Stejně tak jako jakákoliv jiná komodita i ojetá vozidla se řídí obecnými zákonitostmi trhu, kde se střetává nabídka a poptávka. V tomto pojetí aukce tak padají i teritoriální zábrany jak uvnitř České republiky, tak i na evropské úrovni. Kupující ani prodávající nemusejí v rámci samotné aukce nikam jezdit, přepravují se až vydražená vozidla. V praxi tak můžeme realizovat prodej vozidel v rámci celé Evropy a tuto výhodu oceňují všechny zainteresované strany.“
Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 1 / 2012