iFLEET » Archiv 2005-19 » SEAT Toledo: Dvojče Rapidu se vrací ke kořenům
Značka SEAT sice rezignuje na svébytnost a vlastní vývoj, novými modely však postupně napravuje chyby minulosti. Po převlečení starého Audi A4 do hávu Exea se nyní podělí o důležitý model nižší střední třídy se Škodovkou. Čtvrtá generace Toleda tím...
Značka SEAT sice rezignuje na svébytnost a vlastní vývoj, novými modely však postupně napravuje chyby minulosti. Po převlečení starého Audi A4 do hávu Exea se nyní podělí o důležitý model nižší střední třídy se Škodovkou. Čtvrtá generace Toleda tím ale neutrpí, naopak...
Čtvrtou generací modelu Toledo se SEAT po mnoha letech vrací na cestu, ze které sešel kvůli nekoncepčnosti svého vedení a celého koncernu Volkswagen Group. Po někdejším prostorném liftbacku s pětisetlitrovým zavazadlovým prostorem začal hrát SEAT na sportovnější notu a druhá generace dostala vcelku pohlednou ale již méně praktickou tříprostorovou karoserii se stupňovitou zádí. Třetí generace již aspirovala na titul „nejošklivější vůz světa“, když se u Seatu někdo méně svéprávný rozhodl naroubovat náznak stupňovité zádě na vůz s jednoprostorovou karoserií MPV (model Altea). Vznikl ohyzdný patvar a prodejní výsledky tomu odpovídaly. V letech 2006 – 2008 se prodalo jen něco málo přes osmnáct tisíc těchto ošklivek! Není divu, že byla výroba v polovině roku 2009 v tichosti ukončena...
Stručné, geniálně jednoduché pravidlo, že hezká auta se prodávají lépe než ošklivá, naštěstí u SEATU znovuobjevili a čtvrtá generace Toleda, která po třech letech navazuje na fiasko třetí generace, dostává tvarově sice nijak objevnou, ale vcelku elegantní a vyváženou karoserii. Pro domácí zákazníky bude jistě zajímavý i fakt, že se nejedná o nic jiného, než „klon“ připravované Škody Rapid, což je budgetový automobil segmentu C. Oba modely jsou sedany v provedení „liftback“, tedy s krátkou stupňovitou zádí, která evokuje klasický tříprostorový sedan. Toledo se tím vrací de facto ke svým kořenům (které nemělo nikdy opouštět...). Vůz španělské automobilky bude vyráběn na stejné výrobní lince jako Rapid, má stejnou karoserii i techniku pod kapotou, liší se jen detaily na přídi a zádi. Také interiér vypadá na fotografiích téměř shodně.
Novým Toledem tak hodlá SEAT stejně jako Škoda oslovit zákazníky, kteří hledají praktický a cenově dostupný vůz. Levnější než Octavia nebo Exeo, ale dostatečně moderní a ekonomický. Koncern Volkswagen Group pak jedním autem pod dvěma značkami hodlá využít rozdílné pozice Škody a Seatu na některých trzích. A teprve cena vozu a servisu na našem trhu u mnohých rozhodne, kterému autu dát přednost, neboť jinak jsou jedno jako druhé a generace těch, co „jezdili vždycky jen se škodovkou“, zvolna vymírá, nahrazována výrazně kosmopolitnější generací bez zbytnělých vazeb na domácí značku. A pro tradicionalisty může být povzbuzením třeba i to, že jak Rapid, tak i Toledo budou vyráběny ve Škodovce. Také fleety se budou rozhodovat spíše ekonomicky než emocionálně a budou u téměř stoprocentně substituční nabídky jistě dobře počítat.
Automobilky ani koncern se samozřejmě o této skutečnosti ve svých tiskových zprávách příliš nerozepisují a snaží se vyvolávat dojem unikátnosti, podobně, jako James Muir, prezident Seatu: „Nové Toledo napíše svou jasnou příslušností ke značce SEAT, vysokými standardy kvality a výjimečným poměrem cena/výkon zcela novou kapitolu v úspěšné historii této modelové řady. Kombinuje skvělý design s úžasnou praktičností, potěšením z dynamické jízdy a vynikající hospodárností. Takto si představujeme dokonalý sedan. Jsme přesvědčeni, že naši zákazníci budou nové Toledo vnímat jako skvělý vůz za skvělou cenu!“ Inu, proč ne. Když nic jiného, tak estéty na rozdíl od svého předchůdce nové Toledo neurazí.
Novinku uveden SEAT na trh v polovině listopadu 2012. Nejprve ve Španělsku a Portugalsku, během roku 2013 i v ostatních částech Evropy. Kromě Španělska budou klíčovými trhy pro Toledo Německo, Mexiko a Turecko. V České republice se první vozy objeví v listopadu letošního roku, tedy s mírným zpožděním za Škodou Rapid, která se začne prodávat ve 41. týdnu, tedy v říjnu. Délka dvojnovinky Toledo/Rapid činí 4,48 m, rozvor 2602 mm lehce zaostává za současnými standardy nižší střední třídy, ale je alespoň delší než u stávající Octavie. Zavazadlový prostor má objem 550 l, což je naopak hodnota nadstandardní, konkurovat může pouze o něco menší Renault Thalia s 506 l. Tu nabízí Renault na našem trhu od 154 900 Kč, dvojče Toledo/Rapid však bude jistě (a logicky) dražší.