iFLEET » Archiv 2005-19 » Silniční daň 2006
I když v letošním roce nedochází k žádným zásadním změnám, v silniční dani, je to oblast, které určitě stojí za to věnovat soustavnou pozornost. Zákon o silniční dani zaznamenal s účinností od 1. ledna 2006 několik menších změn. Pojďme si je proto...
I když v letošním roce nedochází k žádným zásadním změnám, v silniční dani, je to oblast, které určitě stojí za to věnovat soustavnou pozornost. Zákon o silniční dani zaznamenal s účinností od 1. ledna 2006 několik menších změn. Pojďme si je proto alespoň ve stručnosti připomenout.
Předmět daně
Předmětem silniční daně jsou vozidla, registrovaná a provozovaná v České republice (neplatí již, že to jsou vozidla, kterým byla přidělena státní poznávací značka) a jsou používána k podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nebo jsou používána v přímé souvislosti s podnikáním anebo k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů u subjektů nezaložených za účelem podnikání.
V žádném případě nejsou předmětem silniční daně vozidla definovaná v § 10 odst. 12 vyhlášky Ministerstva dopravy č. 102/1995 Sb. jako „ostatní vozidla“, dále traktory a jejich přípojná vozidla a vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka.
Poplatník daně
Poplatníkem silniční daně je fyzická nebo právnická osoba, která je provozovatelem vozidla registrovaného v České republice v registru vozidel a je zapsána v technickém průkazu.
Může to být i osoba, užívající vozidlo, v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena, případně osoba, která užívá vozidlo, jehož provozovatel je odhlášen z registru vozidel. Mezi poplatníky silniční daně může patřit např. i stálá provozovna nebo jiná organizační složka osoby se sídlem nebo s trvalým pobytem v zahraničí.
Příklad:
Leasingová společnost je zapsána jako majitel ve velkém technickém průkazu osobního automobilu. Tento osobní automobil si najme formou finančního leasingu společnost, která bude zapsána v technickém průkazu (velkém) i osvědčení o technickém průkazu (malém technickém průkazu) jako provozovatel (ve starších technických průkazech jako držitel) vozidla.
Osvobození od daně
Největší skupinou vozidel osvobozených od silniční daně jsou vozidla splňující ekologické normy. Jsou to vozidla, u nichž údaj v technickém průkazu nebo v samostatném dokladu vydaném výrobcem vozidla nebo jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným dovozcem) osvědčuje, že vozidla splňují limity stanovené předpisy. V následujícím výčtu jsou uvedena nejčastější osvobození:
- vozidla jednostopá, sněžné skútry, vozidla s méně než čtyřmi koly (např. motocykly) zapsaná v technickém průkazu vozidla jako kategorie „L“ a jejich přípojná vozidla
- vozidla zabezpečující zpravidla linkovou osobní vnitrostátní dopravu (je-li pro tento účel najeto více než 80 % kilometrů z celkového počtu kilometrů ujetých vozidlem ve zdaňovacím období)
- vozidla požární ochrany, zdravotnické, důlní a horské záchranné služby, poruchové služby plynárenských a energetických zařízení. Tato vozidla musí být označena zvláštním zvukovým výstražným zařízením a zvláštním výstražným světlem modré barvy zapsanými v technickém průkazu vozidla
- vozidla na elektrický pohon.
Snížení sazby daně
Daňové úlevy pro vybraná vozidla splňující technické normy Euro 2 a Euro 3 jsou poskytnuty formou snížení daňové sazby (snížení daně). Snížení daně je definováno v novelizovaném § 6 zákona o silniční dani (platí od 1. 1. 2006).
- o 40 % při splnění některé z norem Euro 2
- o 48 % při splnění některé z norem Euro 3
Snížení sazby daně o 40 %
Snížení sazby daně ve výši 40 % je možné aplikovat na vozidla s roční sazbou daně podle § 6, odst. 2 zákona (netýká se tedy osobních automobilů), u nichž údaj v technickém průkazu vozidla (nebo příslušném samostatném dokladu) osvědčuje, že vozidla splňují limity úrovně Euro 2, stanovené těmito předpisy:
- dokument Evropské hospodářské komise OSN 49-02 B (směrnice 91/542/BEHS, směrnice 96/1/ES)
- dokument Evropské hospodářské komise OSN 83-04 B,C (směrnice 96/69/ES, směrnice 98/77/ES)
Rozhodující pro uplatnění snížení daně je číslo směrnice. Lze je uplatnit např. i při zápisu „96/96 EU“.
¨
Toto snížení sazby daně bylo novelou zákona prodlouženo do 31. 12. 2007.
Upozornění:
U vozidla nelze použít současně toto snížení sazby daně a snížení o 25% podle dosavadní úpravy v § 6 odst. 5, tedy z důvodů, že poplatníkem daně je osoba provozující zemědělskou výrobu a v technickém průkazu vozidla je vymezeno, že je určeno pro činnosti výrobní povahy v rostlinné výrobě podle Standardní klasifikace produkce ČSÚ, kód 01.41.11 – práce výrobní povahy v rostlinné výrobě.
Snížení sazby daně o 48%
Snížení sazby daně ve výši 48% je možné aplikovat u vozidel, u nichž údaj v technickém průkazu nebo v jiném určeném dokladu osvědčuje, že vozidla splňují limity úrovně Euro 3 a vyšší, stanovené např. následujícími předpisy:
- dokument Evropské hospodářské komise OSN R 83-05 (směrnice ES 191999/102, směrnice ES 2001/1, směrnice ES 2001/100, směrnice ES 2002/80)
- dokument Evropské hospodářské komise OSN R 49-03 (směrnice ES 1999/96, směrnice ES 2001/27)
I v těchto případech došlo k prodloužení platnosti úlevy až do 31.12.2007.
Poznámka:
Veškerá snížení uvedená v předchozí části, tj. o 40 % nebo o 48 %, se u poplatníka vztahují i na počet návěsů odpovídající počtu tahačů , které splňují podmínky pro toto snížení. Má-li přitom společnost či podnikatel více tahačů a návěsů, doporučujeme zkombinovat tahače a návěsy tak, aby výsledné snížení daně bylo optimální (tahači s nejvýraznějším snížením sazby daně, tj.48 %, přiřadíme návěs s největším daňovým zatížením).
Sleva na dani
Nárok na slevu na dani lze uplatnit u vozidel používaných v kombinované dopravě, což je přeprava zboží v téže a jedné přepravní jednotce (např. ve velkém kontejneru nebo ve výměnné nástavbě), nebo v nákladním automobilu, přívěsu, návěsu s tahačem i bez tahače, při které se využije železniční nebo vnitrozemská vodní doprava, pokud úsek po železnici nebo po vnitrozemské vodní cestě přesahuje vzdálenost 100 km vzdušnou čarou a pokud její počátečný nebo konečný úsek tvoří přeprava po pozemní komunikaci:
- mezi místem nakládky nebo vykládky zboží a nejbližší železniční stanicí vhodnou k překládce nebo překladištěm kombinované dopravy nebo
- mezi místem nakládky nebo vykládky zboží a vnitrozemským přístavem, jestliže nepřesahuje vzdálenost 150 km vzdušnou čarou.
Je-li vzdálenost ujetá po železnici územím České republiky delší než 250 km, započítává se pro účely slevy na dani taková jízda jako dvě jízdy.
Tato sleva je stanovena podle počtu jízd za zdaňovací období.
Počet jízd Sleva na dani
více než 120 90%
od 91 do 120 75%
od 61 do 90 50%
od 31 do 60 25%