škoda auto prodala v loňském roce rekordní počet vozů
neděle, 22. března 2009
Na výroční tiskové konferenci zveřejnila Škoda Auto celkové výsledky za rok 2008. V loňském roce dokázala společnost zvýšit prodej vozů o 44 498 kusů, což činí meziroční nárůst o 7,1 %. Celkem dodala Škoda zákazníkům 674 530 automobilů, z nichž 91 %...
Na výroční tiskové konferenci zveřejnila Škoda Auto celkové výsledky za rok 2008. V loňském roce dokázala společnost zvýšit prodej vozů o 44 498 kusů, což činí meziroční nárůst o 7,1 %. Celkem dodala Škoda zákazníkům 674 530 automobilů, z nichž 91 % šlo na export. Nejúspěšnějšími regiony se staly Čína, kde nárůst činil 117 %, Rusko s nárůstem 84,2 %, Indie, jež vykázala nárůst o 31,9 %, a Ukrajina, kde se počet prodaných vozů zvýšil o 25,2 %.
K výsledkům přispěl především prodej modelů Octavia (včetně modelu Tour), jejichž prodej stoupl na 344 857 vozů, tedy vzrostl o 11,3 %. Druhé místo patří Fabii s 246 561 prodanými vozy (+5,9 %). Procentuálně největší nárůst patří však modelu Super, který si koupilo 25 654 zákazníků, a jeho prodej se tak zvýšil o 24,9 %.
Navzdory dobrým prodejním výsledkům zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku. Odrazila se v tom nejen celosvětová hospodářská krize, ale především negativní vývoj kursu koruny vůči všem důležitým měnám. Tržby společnosti dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a oproti předchozímu roku poklesly o 9,8 %. „Negativní vývoj české koruny zejména vůči euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 mld. Kč,“ komentoval situaci Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie.
„Pro letošní rok je pro nás nejdůležitější novinka Škoda Yeti, ale také Škoda Fabia Combi Scout, s níž bychom rádi navázali na úspěšné prodeje Octavie Scout. Produktový program chceme posílit i modelem Super Combi,“ nastínil výhled pro rok 2009 Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti. Kromě zmiňovaných modelů sází podle Junga Škoda i na dokompletovanou řadu GreenLine, jež nabízí v každé modelové řadě jeden model se sníženými emisemi.
Yeti bude uveden na trh ve třetím čtvrtletí, takže v současné době není ještě stanovena jeho cena, ale podle slov členů představenstva automobilky by se na německém trhu měl prodávat za méně než 20 tisíc euro. V polovině letošního roku se začne vyrábět nový čtyřválcový motor určený nejen pro Škodu Yeti, ale využívat jej budou i další koncernové vozy Volkswagen Polo a Golf. Cílem je výroba zhruba 235 tisíc motorů ročně.
Škoda Auto má v současné době dostatek objednávek zvláště ze zemí, kde byly zavedeny státní pobídky. Například v Německu narostl počet objednávek o více než 70 % a všechny závody vyrábějí pět dní v týdnu. Obchodní vyhlídky na rok 2009 však i nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. Spolehlivá prognóza na letošní rok je z důvodu aktuální ekonomické situace téměř nemožná. „Čeká nás krajně složité období,“ zdůraznil Holger Kintscher.