iFLEET » Archiv 2005-19 » Souhrn změn v Zákoně o silničním provozu
Neznalost zákona neomlouvá, což platí v případě zákona o silničním provozu, jehož poslední změny přinesl zákon č. 133/2011 Sb., dvojnásob. Většina změn platí od 1. srpna 2011 a týkají se mimo jiné bodového hodnocení přestupků, přinášejí některé nové...
Neznalost zákona neomlouvá, což platí v případě zákona o silničním provozu, jehož poslední změny přinesl zákon č. 133/2011 Sb., dvojnásob. Většina změn platí od 1. srpna 2011 a týkají se mimo jiné bodového hodnocení přestupků, přinášejí některé nové povinnosti pro řidiče, a nově také upravují podmínky provozu vozidel v zimním období, tedy i používání zimních pneumatik. Společnost BestDrive, síť pneuservisů a autoservisů, proto přináší průvodce novelizovaným zákonem.
„Nová právní úprava zimního provozu měla eliminovat nedostatky úprav předcházejících,“ uvádí Václav Špička z Autoklubu ČR. „To se však úplně nepovedlo. Nové znění zákona č. 133/2011 Sb., o silničním provozu sice vyhovělo námitkám, že se muselo na zimních pneumatikách jezdit například i v mimořádně teplých jarních nebo podzimních dnech, ale vůbec nerespektuje skutečnost, že pro použití zimních pneumatik by měly být rozhodující nízké teploty, tedy nejen sníh, led a námraza na vozovce. Kromě toho novela zbytečně stanovuje časové rozmezí zimního období. Ještě že stále přibývá řidičů, kteří dvě sady pneumatik, letních a zimních, a jejich pravidelnou výměnu považují za samozřejmost,“ dodává Václav Špička.
„Péči o své zákazníky vnímá naše firma jako komplex služeb. Považujeme za svoji povinnost zákazníky včas a úplně informovat nejen o všem, co se týká pneumatik, ale v zájmu jejich bezpečnosti na silnicích i o všech dalších aspektech silničního provozu. Kromě jiného také o souvisejících právních předpisech a jejich změnách,“ uvádí Magda Pančochová, marketingová manažerka sítě servisů BestDrive a dodává, že právě z toho důvodu připravila společnost informaci o tom nejdůležitějším, co se v předpisech od 1. srpna 2011 změnilo. „Na silnicích je každoročně způsobeno nemálo dopravních nehod proto, že řidiči nechávají výměnu letních pneumatik za zimní na poslední chvíli. My v servisní síti BestDrive doporučujeme, aby motoristé navštívili pneuservis před začátkem sezóny, nejlépe už v září. Současné zimní pneumatiky jsou v nejistém podzimním počasí spolehlivou volbou z hlediska bezpečnosti i komfortu – při jejich použití nehrozí vyšší hlučnost nebo horší ovladatelnost vozidla, ani další vedlejší příznaky, které se dříve zimním plášťům přisuzovaly,“ pokračuje Magda Pančochová.
Provoz vozidel v zimním období a používání zimních pneumatik
Provozem vozidel v zimním období se podle novelizovaného zákona o silničním provozu rozumí provoz v období od 1. listopadu do 31. března. Nové znění zákona stanoví povinnost přezout na zimní pneumatiky, pokud:
a) na pozemní komunikaci leží souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytnout souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Novela zákona přináší novou úpravu týkající se používání zimních pneumatik. Vloni byly v zimním období na vybraných úsecích komunikací značky povolující vjezd automobilů pouze se zimními pneumatikami. Řidič, který na tento úsek dálnice nebo silnice vjel na letních pneumatikách, musel počítat s postihem ze strany Policie ČR. „Ačkoli je v nové úpravě zákona přidána podmínka sněhu, ledu nebo námrazy na vozovce, my věříme, že naši zákazníci budou stejně jako v uplynulých letech přistupovat k jízdě v zimě zodpovědně a nebudou přezouvat na zimní pneumatiky podle momentální předpovědi počasí,“ dodává Magda Pančochová.
Další změny zákona o silničním provozu
Tzv. bodový systém se zredukoval, postihuje 27 přestupků namísto dřívějších 44. Počet bodů za některé přestupky se snižuje nebo zcela ruší. Kompletně zanikají všechny jednobodové tresty, zejména porušení povinnosti svítit ve dne, povinnosti plynoucí ze zákazových značek (vyjma překročení dovolené rychlosti, zákazu předjíždění, zastavení a stání) či jízdu ve vyhrazeném pruhu. Také se ruší dolní sazba pokut. Jízda pod vlivem alkoholu do 0,3 promile a překročení dovolené rychlosti v obci o méně než 5 km/h a mimo obec o méně než 10 km/h rovněž nejsou od letošního srpna sankcionovány body. Ze seznamu bodů byly dále vyňaty přestupky správního charakteru jako řízení vozidla bez registrační nebo s jinou než přidělenou registrační značkou. Telefonování za jízdy bez použití sady hands-free bude trestáno dvěma body místo dosavadních tří.
Přísnější postih hrozí naopak za přestupky, které mohou končit tragicky, jako například nepřipoutání se bezpečnostními pásy a nepoužití autosedaček při přepravě dětí nebo ohrožování ostatních účastníků silničního provozu. U kontroverzně medializované koncentrace alkoholu v krvi s hladinou nad 0,3 promile dojde ke zvýšení ze šesti na sedm bodů. Stejné zvýšení se týká nedovoleného vjetí na železniční přejezd, předjíždění v případech kdy je to zakázané, otáčení se na dálnici, jízdy v protisměru, couvání v místě, kde to není povoleno či řízení vozidla bez řidičského oprávnění. Z tří na pět bodů se zvyšuje postih za ohrožení přecházejícího chodce při odbočování nebo jiného řidiče přejížděním z pruhu do pruhu. Porušení ustanovení o dětských sedačkách a bezpečnostních pásech je překlasifikováno ze dvou na čtyři body. V případě, že se řidič dopustí více bodově hodnocených přestupků, a ty budou předmětem takzvaného společného projednání, zaznamenány budou pouze body za nejzávažnější z nich.
Nová litera zákona o silničním provozu nově ukládá všem řidičům povinnost mít na sobě, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec, oděvní doplňky s označením z retroflexního materiálu.