iFLEET » Archiv 2005-19 » Stabilizační systém se stává u nově homologovaných vozů povinností
Počínaje dnešním dnem již musí být v EU každý vyrobený osobní a lehký užitkový automobil s homologací provedenou po tomto datu vybaven stabilizačním systémem ESP. Tato situace bude platit do roku 2014, kdy se bude již povinnost vztahovat na všechny...
Počínaje dnešním dnem již musí být v EU každý vyrobený osobní a lehký užitkový automobil s homologací provedenou po tomto datu vybaven stabilizačním systémem ESP. Tato situace bude platit do roku 2014, kdy se bude již povinnost vztahovat na všechny prodávané vozy bez ohledu na to, kdy byla provedena homologace. Homologace přitom postihuje nejen zcela nové generace modelových řad, ale i jejich modernizace. To znamená, že tak jako tak projde tímto procesem v Evropě do roku 2014 drtivá většina vyráběných modelů a u těch, kde je interval mezigenerační obměny delší (typicky terénní vozy, SUV, LUV) se výrobci situaci přizpůsobí relativně snadno, neboť alespoň jako příplatková výbava je dnes stabilizační systém u prodávaných automobilů k dispozici.
Pro ilustraci: již vloni bylo v EU vybaveno stabilizačním systémem 63 procent vozidel a tento podíl bude díky legislativním opatřením dále narůstat až na 100 procent. Stabilizační systém může zabránit podle odhadu odborníků až 80 procentům nehod, ke kterým dojde vlivem nezvládnutí smyku vozu řidičem. Elektronika ve spolupráci s četnými senzory vyhodnotí počínající smyk mnohem dříve než průměrný řidič a zásahy do hnacího ústrojí a brzdového systému zajistí potřebný stabilizační efekt. Zatímco u první generace těchto systémů nezůstala činnost systému řidiči utajena (výrazné snížení výkonu motoru, citelné přibrzďování některého kola), u nejmodernějších systémů již řidič činnost stabilizačního systému prakticky nepostřehne.