Stav fleetového pojištění v čechách...
O tom, zda a jak pojistit firemní automobily se vede řada vážných diskusí. Částky za pojištění u velkých vozových parků tvoří nezanedbatelnou nákladovou položku, kterou management neustále porovnává jak s reálným škodným průběhem, tak s nabídkou...
O tom, zda a jak pojistit firemní automobily se vede řada vážných diskusí. Částky za pojištění u velkých vozových parků tvoří nezanedbatelnou nákladovou položku, kterou management neustále porovnává jak s reálným škodným průběhem, tak s nabídkou jiných pojišťoven. A jak se zdá, samy pojišťovny začínají mít o havarijní pojištění firemních automobilů větší zájem, než v minulosti.
Pojištění někdy bývá oblastí paradoxů: fleety s dobře nastavenou vnitrofiremní kulturou, které vykazují nižší nehodovost, jsou pro pojistitele určitě zajímavým klientem, ale právě ty mívají díky nižším nákladům na likvidaci škod o havarijní pojištění menší zájem než ty, které naopak vykazují vysokou nehodovost a jednoduchým výpočtem zjistí, že se jim havarijní pojistka vyplatí. V těchto případech jsou ale logicky pojišťovny opatrnější a výsledkem bývá výše pojistného, která firmu od havarijního pojištění vozů spíš odrazuje. Obecně jsou ale firemní vozy vnímány jako rizikovější než vozy privátní klientely, protože mají vyšší roční kilometrový proběh a také míra osobní odpovědnosti za stav vozu je u jejich řidičů nižší, než u majitelů privátních vozů.
Jaká je současná situace v oblasti pojištění firemních vozových parků jsme se pokusili zjistit průzkumem mezi samotnými firemními fleet manažery a dalšími řídicími pracovníky, kteří mají vozové parky ve firmách na starosti. Z došlých více než osmdesáti (82) odpovědí, jsme získali řadu zajímavých podnětů a konkrétních informací, na jejichž základě byl také připraven tento materiál. Jeho obsah doplnila i vyjádření samotných pojišťoven k problematice pojišťování firemních vozových parků.
Nejen havarijní
Jak se ukázalo, pojištění firemních vozidel je širokou problematikou se vztahem k dalším pojistným produktům včetně odpovědnostních. Velký zájem je evidentně o doplňkové připojištění čelního skla, což je logické, protože při vysokém počtu ročně najetých kilometrů je pravděpodobnost poškození právě této části vozidla vysoká. Celkem 71 % (všechny procentuální údaje jsou zaokrouhleny) respondentů uvedlo, že má pojištěno čelní okno. Spoluúčast je většinou 500 Kč. Ve třech případech pak respondenti uvedli pojištění všech skel, tedy včetně bočních a zadního.
Další oblastí, která je vnímána jako důležitá je odpovědnostní pojištění zdraví přepravovaných osob, tzv. „pojištění sedadel“. Některý z nabízených pojistných produktů, který kryje rizika škod na zdraví osob ve vozidle v případě jejich zranění využívá 52 % společností v průzkumu zastoupených. Pojištění škod způsobených při výkonu povolání, patří k dalším pojistným produktům, které jsou ve správě vozového parku využívány, a to zejména tam, kde je přepravován náklad (typicky řidiči užitkových vozů). I když na něj nebyl vznesen přímý dotaz 12 % firem uvedlo, že tímto způsobem kryje vlastní zaměstnance před případnou finanční odpovědností za způsobené škody.
Celý článek si můžete přečíst v novém vydání magazínu FLEET