iFLEET » Archiv 2005-19 » Super kombi: Škoda Superb Combi
Na silnicích v okolí italského jezera Lago Maggiore představila včera v prvních jízdních testech Škoda Auto novinářům model Superb Combi. Vůz, který se stává z hlediska vnitřní prostornosti etalonem kombíků střední třídy zaujme z mnoha důvodů....
Na silnicích v okolí italského jezera Lago Maggiore představila včera v prvních jízdních testech Škoda Auto novinářům model Superb Combi. Vůz, který se stává z hlediska vnitřní prostornosti etalonem kombíků střední třídy zaujme z mnoha důvodů. Jednak díky již zmíněné vnitřní prostornosti pro osádku vozu, což je dnes již notoricky známá kvalita této modelové řady, ale také svým elegantním vzhledem, který bude mnohému zákazníkovi vyhovovat více než přece jen nezvykle tvarovaná záď vozu sedan. Kombi samozřejmě nemá systém Twin Door, jako sedan, ale zato nabízí komfortní ovládání dveří zavazadlového prostoru pomocí elektromotoru. Namísto pracného stahování dveří tedy uživatel pouze zmáčkne na vnitřní straně dveří tlačítko a dveře se automaticky zavřou samy. Jedná se o jednu z řady užitečných novinek, které Škoda Auto ve svém vozu představuje, další je třeba rozřazovací systém nebo bezklíčový vstup do vozu a startování tlačítkem (systém má označení KESSY).
Zmíněné elektricky ovládané zadní dveře jsou prvkem příplatkové výbavy prvních dvou stupňů výbavy (11 800 Kč pro výbavu Comfort, 9900 Kč pro výbavu Ambition), ve výbavách Elegance a Exclusive jsou již prvkem standardní výbavy. S tímto systémem je dodáván i automatický kryt zavazadlového prostoru, který se při otevírání dveří zhruba z poloviny odsune, aby usnadnil přístup do zavazadelníku. Je to další z řady prvků dokumentujících kreativitu vývojářů automobilky Škoda. „Měli jsme i řadu dalších nápadů a vylepšení, řada z nich je velmi inovativní, ale ne všechno bylo možno realizovat, protože každá automobilka samozřejmě musí dobře zvažovat výrobní náklady vozu,“ uvedl pro FLEET vedoucí technického vývoje Škody Auto Eckhard Scholz. I tak se podařilo vývojářům kromě zmíněných automatických pátých dveří (s možností regulace výšky jejich zdvihu) či automatického krytu zavazadelníku uplatnit i řadu dalších nápadů a vylepšení: Podlaha zavazadelníku je totiž dvojitá a její horní část lze vysunout až nad zadní nárazník a tím si usnadnit nakládání zavazadel. Potěší také rozřazovací systém (textilní nebo hliníkové oddělovací lišty) nebo vyjímatelná malá LED svítilna. Po stranách horní hrany zavazadelníku jsou navíc užitečné výklopné háčky pro zavěšení například nákupních tašek. Škoda připravila také speciální držák jízdních kol, něco drobností je vejde do schránky umístěné v prostoru, který dříve ukrýval rezervní kolo. Tím lze vůz vybavit na přání, standardně je dodáván s opravnou sadou.
Jízdní testy se Superbem Combi odhalily mírně odlišné naladění podvozku oproti sedanu. Odpružení je o něco měkčí, příjemným překvapením bylo chování zadní nápravy nezatíženého vozu. Nemá tendenci odskakovat a nijak nesnižuje celkově příjemný pocit z jízdy superbem, přestože je její odpružení samozřejmě přizpůsobeno očekávanému zatížení nákladem, kterého se vejde do zavazadlového prostoru skutečně hodně. Příznivě se zde projevuje inovované spojení zadní nápravy s karoserií vozu přes silentbloky, což nejen zvyšuje jízdní komfort, ale zároveň zlepšuje akustické odstínění zadní nápravy. Základní objem po spodní hranu zadních oken je již známých 633 l, maximem je po sklopení zadních sedadel 1865 l. Základní ložná plocha je dlouhá 1058 mm. To jsou hodnoty, které na trhu vozů s karoserií kombi v Evropě v současnosti překonává pouze nový Mercedes-Benz třída E. Na rozdíl od něj ale zákazník u Škody uspěje už s částkou 589 900 Kč (verze 1.4 TSI Comfort). Důležitá je pro praktické využití velkého zavazadlového prostoru také výška nákladové hrany – pouze 600 mm je příznivá hodnota.
Nabídka pohonných jednotek koresponduje s verzí sedan. Základem je tedy agregát 1.4 TSI/92 kW (nepodceňovat!), dále je zde ze zážehových agregátů agilní 1.8 TSI/118 kW a vrcholný 3.6 FSI V6/191 kW, který je dodáván výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Je zajímavé, že tato vrcholná verze slaví u domácí klientely v případě verze sedan solidní úspěch, protože podle sdělení Romana Melišky, marketingového ředitele Škody Auto pro domácí trh, je její podíl na celkových prodejích řady Superb zhruba desetiprocentní.
Turbodiesely nabízí Škoda pro Superb dva. Oba jsou dvoulitrové, mají však odlišnou koncepci. Zatímco verze 2.0 TDI PD 103 kW využívá systém vstřikování čerpadlo-tryska, což je dlouhodobá klasika koncernu Volkswagen, agregát 2.0 TDI CR 125 kW již využívá systému common rail, který se stal celosvětovým standardem.
V rámci jízdních testů jsme si vyzkoušeli agregáty 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TDI CR. Dlužno podotknout, že i s nejmenším agregátem v nabídce se Superb Combi chová velmi sympaticky. Motor je velmi pružný a poskytne dostatek hnací síly pro středně dynamickou jízdu. S výkonnějším agregátem 1.8 TSI má samozřejmě řidič pod pedálem o něco více síly zejména pro předjížděcí manévry, jinak o něm platí totéž co o agregátu 1.4 TSI. Dvoulitrový agregát 2.0 TDI CR zasluhuje absolutorium za kombinaci kultivovanosti a ovladatelnosti. Vyniká ochotnou reakcí na pohyby plynového pedálu, zejména pokud je spřažen s dvouspojkovou automatizovanou převodovkou DSG a na ní řidič zvolí sportovní režim (S). S touto kombinací jsme si jízdu po klikatých silničkách okolo jezera Lago Maggiore skutečně užívali.
Suma sumárum představuje bez nadsázky nový Superb Combi vysněný vůz nejednoho zákazníka. Je nadstandardně prostorný, elegantní, nabídne kvalitní techniku, včetně nejnovějších agregátů TSI a TDI CR (vstřiování common rail), velmi solidní jízdní komfort a jisté jízdní vlastnosti. Nabízí se samozřejmě otázka, jak je to s případnými plány na uvedení verze Scout, která by nabídla také o něco lepší průchodnost terénem. „Určitě nás tato myšlenka také napadla, věřím, že by to bylo zajímavé auto, nicméně v této chvíli to není naše priorita. Nejprve musíme zjistit, jaký je skutečný zájem o Superb Combi, protože první generace tuto variantu neměla, teprve pak se můžeme zamýšlet nad dalším obohacením nabídky,“ uvedl Eckhard Scholz. V každém případě si již dnes může zájemce o Superb Combi připlatit za paket pro špatné cesty, který obsahuje spodní ochranný kryt motoru, zvýšení světlé výšky vozu o 20 mm a přídavné boční kryty karoserie. V kombinaci s pohonem všech kol se tak ze Superbu Combi za příplatek 6000 Kč stává zajímavý vůz pro nejrůznější outdoorové aktivity.
Další podrobnosti o jedné z fleetových novinek roku, Škodě Superb Combi, přineseme v magazínu FLEET firemní automobily.