Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Svolávací akce: Velký humbuk?

Svolávací akce: Velký humbuk?

 
12457

středa, 10. března 2010

Výrobci automobilů v posledních letech mnohokrát museli veřejně přiznat výrobní vady, a co je ještě důležitější, následně je museli napravit. Téměř každá automobilka v minulosti zaznamenala nějaké problémy, které se projevily až po uvedení vozů na...

 

Výrobci automobilů v posledních letech mnohokrát museli veřejně přiznat výrobní vady, a co je ještě důležitější, následně je museli napravit. Téměř každá automobilka v minulosti zaznamenala nějaké problémy, které se projevily až po uvedení vozů na trh.

Řešení ve formě svolávacích akcí je jedinou možností, jak se s takovou situací vypořádat a i za cenu pošramoceného renomé napravit chybu, která někdy neznamená žádný závažnější problém, zatímco jindy může vést k fatálním následkům. V posledních týdnech jsme svolávacích akcích zaznamenali několik. Kvůli problémům, které má Toyota se vlastně jedná o rekordní počet automobilů, kterých se akce týkají. Tisk se nejvíce zajímá právě o problémy Toyoty, a to i přesto, že mimo ni v současnosti svolává do servisů své modely také například Honda, francouzský výrobce PSA, americký Ford či Volkswagen, i když ten pouze v Brazílii.

 

Zaměřeno na Japonsko
Největší pozornost médií patří v poslední době japonské automobilce Toyota. Během krátké doby byla nucena svolat do servisů na osm milionů svých vozů všech nosných modelů, a to z různých příčin. U některých modelů se objevily potíže s akceleračními pedály, které mohou způsobit jejich zaseknutí nebo pomalejší návrat do původní polohy. Problémy by u pedálů mohly způsobovat i kryty podlahy. Před rokem si Toyota za svou svolávací akci kvůli vadným koberečkům, které by po shrnutí mohly způsobit zaseknutí pedálu, vysloužila posměch, nyní řeší problém ještě závažnější, protože má svůj původ v technice, kterou Toyota navrhla a vyrobila. Toyota, ten etalon kvality v automobilové výrobě...
Dalším důvodem ke svolávání vozů do servisů se stala technologická chlouba automobilky, hybridní model Prius třetí generace. Závada se u Priusu projevila v chybně nastaveném software ABS. Celkem by se tento problém měl týkat zhruba půl milionu priusů po celém světě. Pro zákazníky to však neznamená nic hrozného, servisní akce jak v případě zvýšeného tření pedálu akcelerátoru, tak změny nastavení software, by měla zabrat maximálně půl hodiny. Kvůli poruchám modelu Prius, který se hlavně ve Spojených státech stal od svého uvedení na trh velmi populárním, zahájilo americké ministerstvo dopravy vlastní vyšetřování Toyoty. V posledních dnech se také prošetřuje možnost závady u modelu Corolla, údajně by se mělo jednat o problémy s posilovačem řízení. Prozatím však k tomu Toyota nevydala žádné oficiální stanovisko.
Nedlouho poté, co Toyota začala mluvit o svolávací akci pro své vozy, přišla konkurenční Honda se zprávou, že i ona objevila poruchy u některých svých modelů. Konkrétně se podle oficiálního vyjádření společnosti Honda Motor Europe Ltd. jedná o konstrukční vadu modelu Jazz. V několika případech bylo zaznamenáno špatné těsnění hlavního ovladače stahování oken u dveří řidiče. Druhá objevená závada u automobilů Honda se týká závažnějšího problému – vadných náplní vyvíječe plynů u airbagů. Pouzdro náplně by se mohlo při aktivaci airbagu roztrhnout a úlomky by mohly proniknout přes vak airbagu, což by pro cestující mohlo být životu nebezpečné. Svolávacím akcím se tak v současnosti podrobuje zhruba přes 600 000 vozidel Honda.

 

Závady hlásí i jiní, někteří vydělávají
Problémy nemá pouze Toyota nebo Honda, vzhledem ke spolupráci Toyoty s francouzskou automobilkou PSA, se svolávací akce kvůli vadným pedálům bude týkat také stovky tisíc vozů Peugeot a Citroën vyrobených v Kolíně.

Objektivně vzato – mediální bublina, která se začala tvořit především kolem Toyoty, nemá žádné větší opodstatnění. Pravda, kvůli bezpečnosti svých zákazníků musí Toyota prověřit rekordní počet osmi milionů vozů, což je víc, než byl její loňský prodej, ale v porovnání s některými jinými svolávacími akcemi se stále ještě jedná o menší technické problémy.
Je určitě dost lidí u konkurence, kteří by uvítali, kdyby se současné potíže Toyoty dlouhodobě odrazily na jejích prodejích, postoj Toyoty k řešení této celosvětové krize je ovšem standardní a hodný světové automobilky. Samotný způsob, jakým se Toyota rozhodla předcházet podobným problémům do budoucna, jako je například zřízení poboček na sledování kvality či několik výrobních změn u všech modelů, by mohl sloužit jako příklad pro další automobilky, jak se lze s obdobnými situacemi vypořádat.
Pokles hodnoty akcií na newyorské burze a náklady spojené se svolávacími akcemi nebudou pro Toyotu asi největším problémem. Tím bude spíš ztráta renomé nejkvalitnější automobilky světa. Tady má ale Toyota vše ve svých vlastních rukách. Záleží, zda dokáže vyslat jasný signál, že se vrací do původních kolejí. A jak jinak než kvalitními produkty...
Nejvíce se na problémech Toyoty daří vydělat americkým automobilkám General Motors a Ford Motor Company. Na americkém trhu výrazně stoupla poptávka po jejich automobilech. A to i přesto, že samotný Ford byl také nucen svolat do servisů několik tisíc svých hybridních modelů kvůli obdobné poruše, jaká se vyskytla u Priusů. Napomohlo také rozhodnutí Toyoty pozastavit prodej a výrobu některých svých modelů ve Spojených státech.

 

Svolávací akce se nevyhýbají ani Volkswagenu
Do servisů v současnosti povolává své vozy i VW, přesněji řečeno, vozy vyrobené v Brazílii. Svolávací akce německého koncernu by se měla týkat 200 000 vozidel určených pro jihoamerický trh. Nejedná se o žádnou větší závadu, u modelů Novo Gol a Novo Voyage by se mohly vyskytnout problémy s nedostatečným promazáním ložisek u zadních kol.
V loňském roce musel koncern svolat na 57 000 vozů, mezi nimi i octavie a superby. Do těchto vozidel byla namontována vadná automatická převodovka DSG. Další modely, které musely být kvůli této závadě svolány do servisů, byly například VW Jetta, Golf, Scirocco, Eos, Passat, Touran a Caddy. Vadné převodovky byly montovány i do modelů Audi A3 a TT a Seat Leon a Altea.


Některé svolávací akce nedávné minulosti

květen 2000
Ford musel zareagovat na defekty pneumatik Firestone, montovaných jako prvovýbava SUV modelu Explorer. Tyto defekty vedly podle amerických údajů k 250 obětem na životech a více než třem tisícovkám zranění. Během akce bylo vyměněno na 6,5 milionu pneumatik...

říjen 2003
Nissan zahájil celosvětovou svolávací akci pro 2,5 milionu svých vozidel, které byly vyrobeny v letech 1998 až 2003. Šlo o závadu senzoru v motoru, který v některých případech mohl způsobit i elektrický zkrat.
popisek k fotografii č. 1: Za model Prius dostala Toyota ocenění od japonské vlády, kvůli svolávací akci Toyota cenu odmítla převzít.

únor 2008
Ford svolal značky Lincoln, Mercury a SUV Ford, které byly vyrobeny mezi lety 1993-2004 kvůli vadnému tempomatu. Ten se přehříval a způsobil požár několika stovek vozů.

únor 2009
Opel byl nucen svolat na 166 000 vozů vyrobených v letech 2002-2007 kvůli vadné ruční brzdě.

listopad 2009
Fiat vyhlásil svolávací akci pro téměř půl milionů vozů Grande Punto, defekt byl objeven v řídicí jednotce.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz