Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Systémy pro bezpečnost lehkých užitkových vozidel

Systémy pro bezpečnost lehkých užitkových vozidel

 
image534

Rozvoj obchodu, výroby a služeb s sebou přináší výrazný nárůst objemu přepravovaného zboží, který po silnicích zajišťuje kromě nákladních vozidel také stále větší počet lehkých užitkových vozidel. Ta mají nejčastěji podobu skříňové dodávky a vyrábí...

 
Rozvoj obchodu, výroby a služeb s sebou přináší výrazný nárůst objemu přepravovaného zboží, který po silnicích zajišťuje kromě nákladních vozidel také stále větší počet lehkých užitkových vozidel. Ta mají nejčastěji podobu skříňové dodávky a vyrábí se v nejrůznějších velikostech. Jejich konstrukce se v mnoha ohledech podobá osobním vozům, s nimiž často drží krok i v oblasti jízdní dynamiky.
 
O to větší roli by měla hrát aktivní i pasivní bezpečnost těchto vozidel. Platí pro ně totiž stejná rychlostní omezení jako pro osobní vozy, avšak jejich chování na silnici se mezi prázdným a plně naloženým stavem odlišuje v mnohem větší míře než u klasických osobních vozidel. Zatímco u osobních vozů se těžiště vozu posouvá po plném naložení maximálně o 5 % v podélném i svislém směru, u lehkých užitkových vozidel to může být až o 25 % v podélném směru a až o 50 % ve vertikálním směru. Tak velké změny nemohou samozřejmě zůstat bez citelných dopadů na brzdění, trakci a chování vozidla v zatáčkách. Zvyšuje se také riziko převrácení vozidla.
 
Aktivní bezpečnost
Již z toho je zřejmé, že bezpečnostní prvky používané v osobních vozech vyžadují pro lehká užitková vozidla důkladné přizpůsobení a rozšíření funkčnosti. Týká se to především jednoho z nejdůležitějších prvků aktivní bezpečnosti, stabilizačního systému ESP, jehož povinná montáž do všech nových vozidel o celkové hmotnosti do 4,5 tuny bude v USA zavedena od modelového roku 2012. Také Evropská komise podala návrh na uzákonění podobné povinnosti v Evropě od roku 2012 u nově představených modelů a od roku 2014 pro všechny osobní a užitkové vozy. Tímto krokem se má snížit počet obětí dopravních nehod na evropských silnicích o 4500 osob.
ESP zavedla do sériové výroby jako první firma Bosch v roce 1995. Podle různých studií je tento systém schopen snížit počet smrtelných nehod, jejichž účastníkem je jen jedno vozidlo, o 30 až 50 %. Přibližně polovina nově registrovaných osobních vozů v Evropě v roce 2007 byla vybavena systémem ESP, z lehkých užitkových vozidel to bylo 39 % (oproti roku 2006 nárůst o 14 %). Princip činnosti ESP spočívá v porovnávání skutečného směru jízdy se zamýšleným. V případě odchylky dochází k cílenému brzdění jednotlivých kol a případně i k regulaci točivého momentu motoru.
Specialitou nejvyspělejších systémů ESP pro lehké užitkové vozy je výpočet polohy těžiště při daném stavu zatížení vozidla, na jehož základě dochází k úpravám regulační strategie ESP. Za jízdy s výše položeným těžištěm dochází k zásahům ESP mnohem dřív, aby byla zajištěna stabilita vozidla a bezpečnost jízdy. Poloha těžiště se přibližně vypočítává podle speciálního algoritmu z hodnot točivého momentu potřebného pro zrychlení. Systém dále sleduje chování vozidla při akceleraci a brzdění. Další důležitou veličinou je tzv. charakteristická rychlost, která je silně závislá na celkové hmotnosti vozidla a popisuje, jak vozidlo reaguje na pohyby volantem. Poprvé se tato funkce LAC (Load Adaptive Control) objevila v užitkových vozidlech v roce 2006 a v současnosti ji mají v nabídce téměř všichni evropští výrobci lehkých užitkových vozidel.
Lehká užitková vozidla jsou také náchylnější k převrácení, proto se již v roce 2001 stala součástí některých systémů ESP funkce proti převrácení vozidla ROM (Roll Over Mitigation). Od roku 2010 by měly mít všechny užitkové vozy vybavené systémem ESP od firmy Bosch jak funkci LAC, tak i ROM. Kromě toho zahrnuje tato nová generace adaptivního ESP ještě další funkce: regulace bočního náklonu karoserie RMI (Roll Movement Intervention) a regulace nedotáčivosti USC (Understeering Control).
Funkce ROM sleduje v zatáčkách překročení kritické hodnoty příčného zrychlení, s níž je spojena velká míra bočního náklonu karoserie, a následně snižuje výkon motoru a zvyšuje brzdný tlak na odpovídajících kolech. V praxi přichází tato funkce ke slovu, když řidič například vjede přehnanou rychlostí do prudké zatáčky. Funkce RMI zvyšuje účinnost adaptivního ESP regulací točivého momentu motoru a brzdovými zásahy při obzvlášť dynamických manévrech, jako je například náhlé objetí nečekané překážky. USC stabilizuje vozidlo při silném projevu nedotáčivosti, k němuž dochází při rychlém průjezdu prudkých zatáček.
 
Celý článek přináší nové vydání magazínu FLEET firemní automobily.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz