iFLEET » Archiv 2005-19 » Tam a zpátky
Mohlo by se zdát, že nákup vozidel do vozového parku znamená na několik let neměnný stav, protože odprodej před dosažením optimální délky provozu bývá ekonomicky neefektivní. Nový pohled na tuto problematiku ale přináší zpětný leasing. Zpětný...
Mohlo by se zdát, že nákup vozidel do vozového parku znamená na několik let neměnný stav, protože odprodej před dosažením optimální délky provozu bývá ekonomicky neefektivní. Nový pohled na tuto problematiku ale přináší zpětný leasing.
Zpětný leasing bývá označován také jako Lease Back a je definován jako finanční transakce, kde firma prodává svá firemní vozidla a ve stejný okamžik si je za úplatu na předem definovanou dobu pronajímá zpět. Získané finanční zdroje plynoucí z prodeje dlouhodobého majetku má firma možnost využít dle své aktuální potřeby. Může tak nadále využívat výhody spojené s užíváním vozidel, která už ale nevlastní. Zařazení nebo vyčlenění majetku z aktiv má pro firmy zásadní význam, protože ovlivňuje celou řadu ekonomických ukazatelů firmy a výši daní. Tato skupina majetku nemění svou podstatu, tudíž se nespotřebovává, ale opotřebovává. Úroveň opotřebení je z účetního hlediska vyjádřena odpisy, které významně ovlivňují hospodaření firmy a její daňovou politiku.
Cílová skupina
Míra využití zpětného leasingu stoupá zejména ve firmách, kde zvažují, zda své finanční prostředky investují do nevýrobních činností, nebo je raději použijí v oblastech, které jim mohou generovat potřebný zisk, tj. do předmětu vlastního podnikání. Nejčastěji je zpětný leasing využíván v případech, kdy jsou vozidla ve vlastnictví firmy. Výhodou zpětného leasingu je, že firma nemusí čekat na období, kdy běžně dochází k obnově předmětných vozidel a následně vozidlo financovat prostřednictvím cizích zdrojů. Celou účetní transakci má možnost provést ve velmi krátkém intervalu, aniž by došlo k omezení samotných uživatelů firemních vozidel. V podstatě se jedná pouze o účetní transakci, kdy dochází ke změně vlastnického práva z původního vlastníka na nového vlastníka, tj. leasingovou společnost. Původní vlastník v tuto chvíli získává status nájemce a povinnost vozidlo účetně odepisovat je nahrazena povinností hradit ujednané měsíční, či v jiné časové periodě definované pravidelné splátky předmětu leasingu.
Zpětný (operativní) leasing
Poměrně oblíbené řešení zpětného leasingu je v případech, kdy se firma rozhodne provozovat firemní vozidla prostřednictvím operativního leasingu. Důvod je zcela prozaický. Obměnu vozového parku a tím i přechod na operativní leasing nelze nikdy ideálně načasovat tak, aby v jeden okamžik bylo možné všechna vozidla obměnit, a dále je již provozovat pouze v režimu, outsourcingu. Dochází tedy k postupnému vyčleňování vozidel z aktiv společnosti, což je proces, který chce v mnoha případech klient z ekonomických důvodů maximálně urychlit. Vzhledem k tomu, že je prodej vozidel, která se ještě nenachází v optimálním období pro obměnu, značně neekonomický, volí firmy možnost zpětného leasingu s tím, že danou situaci mají možnost vyřešit ve velmi krátkém časovém horizontu a všechna vozidla z hlediska poskytovaných služeb uživatelům převést do shodného režimu.
Alternativ je několik
Pokud se firma rozhodne přejít na operativní leasing, má v podstatně možnost volby tří základních typů řešení u vozidel, která se ještě nenachází v optimálním období pro obměnu. Pro nalezení správného řešení je třeba požádat o analýzu leasingového partnera. Ten by měl disponovat dostatečnými zkušenostmi, aby na základě detailních informací o vozovém parku klienta mohl nabídnout ekonomicky výhodný plán obnovy, který však může být odlišný pro určité skupiny vozidel. Rozhoduje zde totiž celá řada faktorů (typ vozidla, způsob a frekvence jeho využití, stáří, počet ujetých kilometrů, zda byly pravidelně dodrženy podmínky záruky a pravidelného servisu atd.).
Celý článek Ing. Stanislava Zelenky přináší FLEET č. 3/2012