Technologie toyota optimal drive se objevuje v modelech auris a corolla
úterý, 24. února 2009
Technologie Toyota Optimal Drive, která má za úkol minimalizovat spotřebu paliva i emise CO2 a zároveň přispívat k maximalizaci výkonu a k dynamice jízdy, se poprvé představila na pařížském autosalonu v loňském roce. V současné době se standardně...
Technologie Toyota Optimal Drive, která má za úkol minimalizovat spotřebu paliva i emise CO2 a zároveň přispívat k maximalizaci výkonu a k dynamice jízdy, se poprvé představila na pařížském autosalonu v loňském roce. V současné době se standardně objevuje u všech modelů, které Toyota uvádí na trh. Základem technologie jsou nové motory a převodovky využívající technologie šetrné k životnímu prostředí, komponenty s nízkým třením, lehká a prostorově nenáročná konstrukce, stejně tak jako zvýšená účinnost spalování. Nyní Toyota spustila program modernizace hnacích jednotek u modelů Auris a Corolla.
Prvním krokem modernizace je uvedení nového zážehového motoru 1,33 l Dual VVT-i s technologií Stop & Start. Jedná se o vysoce moderní čtyřválcový agregát zajišťující vrcholný dynamický výkon, velmi nízkou hladinu hluku v kabině vozu a příznivé ekologické parametry.
První polovinu roku 2009 doprovází druhá vlna modernizace motorů, kdy se představují dva nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l, ale i tři modernizované vznětové motory – 1,4 l D-4D, 2,0 l D-4D a 2,2 l Toyota D-CAT.
Auris vyjede s novými zážehovými motory 1,6 l a 1,8 l vybavenými technologií Valvematic, která je výsledkem modernizace technologie variabilního časování ventilů Dual VVT-i. Valvematic optimalizuje časování ventilů a současně řídí míru zdvihu ventilů. Díky tomu dosahuje snížení spotřeby paliva a zvýšení výkonu motoru.
Výkon nového motoru 1,6 l Valvematic se zvýšil o 8 k DIN na výsledných 132 k DIN, přičemž maximum točivého momentu narostlo z původních 157 N.m / 5200 ot/min na 160 N.m při 4400 ot/min. Vůz s touto motorizací lze objednat buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou MultiMode se stejným počtem převodových stupňů. V případě osazení manuální převodovkou se hladina emisí CO2 snížila o 14 g/km na 152 g/km a spotřeba paliva poklesla ze 7,1 l/100 km na 6,5 l/100 km. U systému řazení s převodovkou MultiMode pak emise CO2 poklesly o 15 g/km na 146 g/km a spotřeba paliva se snížila o 0,7 l/100 km na 6,2 l/100 km. 3
Nový zážehový agregát 1,8 l rozšiřuje seznam hnacích jednotek vybavených technologií Valvematic. Do modelové řady Auris přináší vyšší úroveň dynamiky. V kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou nabízí 145 k DIN a nejvyšší točivý moment 180 N.m při 4000 ot/min. Hladina emisí CO2 je 155 g/km a kombinovaná spotřeba paliva dosahuje pouze 6,6 l/100 km.
V modelu Corolla se rovněž objeví nový zážehový motor 1,6 l o výkonu 132 k DIN, který lze kombinovat s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo převodovkou MultiMode. V případě osazení manuální převodovkou se hladina emisí CO2 snížila o 8 g/km na 150 g/km, přičemž kombinovaná spotřeba paliva je 6,4 l/100 km. U verze s převodovkou MultiMode je spotřeba 6,1 l/100 km a hladina emisí CO2 činí 144 g/km.
Modely Auris i Corolla se budou dodávat s modernizovaným motorem 1,4 l D-4D o výkonu 90 k DIN v kombinaci buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou MultiMode o stejném počtu převodových stupňů. Oba modely jsou vybaveny bez ohledu na použitou převodovku oxidačním katalyzátorem (CCo).
Maximum točivého momentu motoru narostlo o 15 N.m na 205 N.m při pouhých 1800-2800 ot/min. Hladina emisí CO2 u vozů Auris se šestistupňovou manuální převodovkou poklesla o 8 g/km na pouhých 124 g/km, zatímco spotřeba paliva činí 4,7 l/100 km. V případě motorů v kombinaci s oxidačním katalyzátorem a převodovkou MultiMode jsou emise CO2 na úrovni 127 g/km a spotřeba paliva dosahuje 4,8 l/100 km.
Model Corolla se šestistupňovou manuální převodovkou vykazuje hladinu CO2 na úrovni 122 g/km, resp. 125 g/km v případě verze s oxidačním katalyzátorem a převodovkou MultiMode.
Vozy s motorizací 2,0 l D-4D 125 jsou nyní standardně vybaveny filtrem pevných částic DPF. Motor prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nabízí maximum výkonu 126 k DIN a točivého momentu 310 N.m při 1800-2400 ot/min. U vozů Auris vybavených touto pohonnou jednotkou došlo ke snížení hladiny emisí CO2 o 13 g/km na 138 g/km, přičemž spotřeba paliva poklesla o 0,5 l/100 km na výsledných 5,2 l/100km. U modelu Corolla se stejnou motorizací pak emise CO2 činí 136 g/km a spotřeba paliva 5,2 l/100 km.
Auris s agregátem Toyota 2,2 l D-CAT 180 vybavený filtrem pevných částic DPF a filtrem DPNR na snížení emisí NOx nabízí 177 k DIN a točivý moment 400 N.m v pásmu 2000-2800 ot/min. Spotřeba paliva přitom klesla o 0,3 l/100 km na výsledných 5,9 l/100 km, zatímco hladina emisí CO2 se snížila o 10 g/km na 154 g/km.
Oba zážehové motory vyrábí britský závod firmy Toyota v Deeside, všechny tři vznětové motory továrny firmy Toyota v Polsku.