Tlak na nízké emise zesiluje

pátek, 21. září 2007
Firemní klientela je významnou částí každého vyspělého trhu. Ve Velké Británii dokonce tvoří všechny skupiny firemních a služebních vozů více než 70 % vozového parku. Firmy jsu tedy významnou cílovou skupinou a automobilky s nimi počítají při...
Firemní klientela je významnou částí každého vyspělého trhu. Ve Velké Británii dokonce tvoří všechny skupiny firemních a služebních vozů více než 70 % vozového parku. Firmy jsu tedy významnou cílovou skupinou a automobilky s nimi počítají při formulování své modelové politiky. Současným trendem je výrazný tlak na ekologii. Firmy budou muset brát v úvahu změny ve zdanění automobilů v závislosti na tom kolik produkují škodlivých emisí, automobilky již nyní reagují na očekávané přísné emisní limity v rámci normy Euro 5 a také limitu CO2 na úrovni 130 respektive 120 g/km. Vozy s vysokými emisemi budou pro firmy nevýhodné, což by mělo povzbudit poptávku po automobilech šetrných k životnímu prostředí.
Ve zmíněné Velké Británii začnou v dubnu 2008 platit úlevy na dani za firemní auta podle objemu emisí oxidů uhlíku. Klíčovými hodnotami budou limity oxidu uhličitého na úrovni 120 g/km a 165 g/km. V současné době je průměrem u firemních vozů ve Velké Británii 180g CO2 na kilometr. Mike Woodward, partner firmy Deloitte pro poradenství pro automobilový průmysl, uvedl: „V roce 2002 přešel systém zdanění zaměstnaneckých výhod v podobě služebních vozidel na zvýhodněné sazby podle úrovně emisí a procento prodaných aut se vznětovými agregáty se z 20 % zvýšilo na více než 60 %. Očekáváme, že navržené změny daňových úlev pro firemní auta budou mít podobný účinek a že se značně zvýší poptávka po vozidlech s emisemi CO2 pod 165 g/km. Výrobci musí reagovat na nastávající daňové změny, aby jejich automobily odpovídaly novým požadavkům provozovatelů firemních autoparků.“
Britská vláda již některá daňová opatření zavedla, když zvýšila spotřební daň u automobilů s vysokými emisemi oxidu uhličitého. Firmy, které budou mít ve svých autoparcích vozy s vysokou úrovní emisí tak mohou přijít o část příjmů z prodeje těchto aut, protože jim daňové znevýhodnění sníží cenu na trhu ojetých vozidel. Zároveň je pravděpodobné, že vláda zavede opatření, která znevýhodní program vlastnictví aut zaměstnanci, což povede k návratu klasického systému firemních aut (ve Velké Británii se z daňových a legislativních důvodů přistoupilo k systému, ve kterém vůz částečně financuje zaměstnavatel, částečně zaměstnanec, který je také vlastníkem vozu).
V České republice je v současné době motivace k obnově vozového parku osobních vozidel v souvislosti s dosahováním nižších emisí nízká. Prakticky nulovou motivační hodnotu mají slevy pro nákladní vozy všech kategorií, splňující emisní normu Euro 2 (40 %) a Euro 3 (48 %), protože tyto normy jsou již překonané a vyráběné automobily již beze zbytku splňují normu Euro 4. Proto také toto zvýhodnění 31. 12. 2007 končí, v platnosti zůstane pouze daňové znevýhodnění v podobě 15% přirážky pro vozidla registrovaná před rokem 1990.