Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Toyota corolla verso 1.6 vvt-i terra

Toyota corolla verso 1.6 vvt-i terra

 
image2116

Toyota vytvořila druhou generací modelu Corolla Verso automobil, který sice spadá do kategorie MPV, přestavuje ale zároveň prostornější alternativu ke klasickým hatchbackům. Při úvahách o tom, zda zahrnout do fireeního autoparku vozy MPV hrají...

 
Toyota vytvořila druhou generací modelu Corolla Verso automobil, který sice spadá do kategorie MPV, přestavuje ale zároveň prostornější alternativu ke klasickým hatchbackům.
 
Při úvahách o tom, zda zahrnout do fireeního autoparku vozy MPV hrají roli obavy z horších jízdních vlastností a vyšších provozních nákladů. Kromě toho se některým firmám nepozdává příliš ani image vozů této kategorie. Jenže podobné obavy poměrně rychle zastarávají nejen ve světle nejnovějších modelů, ale i těch, které jsou na trhu už několik let a od začátku je možno o nich hovořit jako o „povedených“.
 
Design a interiér
Corolla Verso, která letos prodělala facelift, mezi takové patří. Výraz facelift je ale nutno brát trochu s rezervou, protože změn na karoserii si povšimne jen znalec. Změnou prošel přední nárazník, který je nyní výraznější a prodloužil vůz o 10 mm. Mřížka chladiče se změnila v duchu posledního stylu značky, tvarová změna postihla přední blikače a kryty světlometů... Na povedeném vzhledu toho prostě nebylo moc co vylepšovat. Už v době svého vzniku totiž sklidila Toyota řadu pochvalných ohlasů na povedený design karoserie. I když se stylisté nepustili do žádných experimentů, podařilo se jim vytvořit svébytný model, který zaujal vyváženými proporcemi a několika osobitými detaily, mezi které může patřit například tvar zadních světel. V interiéru se novinky omezily prakticky jen na odlišné látky čalounění. 
 
Corolla Verso není „hardcore“ MPV, u kterého je možno zcela vyjmout zadní sedadla. Nabízí obdobnou variabilitu jako běžný hatchback, rozšířenou o třídílné zadní sedadlo, u kterého lze každou část samostatně posouvat, měnit u ní sklon opěradla a nebo jej zcela překlápět. To běžnému uživateli postačí. K uvolnění zámků a změně polohy slouží masivní madla pod sedákem (posuv)  a na vrcholu opěradla (sklápění). Komplikovanější je nastavování předních sedadel – změny výšky sedáku a sklonu opěradla se dociluje „pumpováním“ pákou a není to dvakrát pohodlné... Samotná sedadla ale zaslouží pochvalu za úroveň poskytnutého komfortu.        
 
Z hlediska ergonomie ovládání jednotlivých funkcí vozu je téměř vše tak, jak má být – středová konzole je přehledná a účelná, dobrá je vyvýšená poloha řadicí páky. Krokem zpět je ovládání palubního počítače – ovládací „tyčka“ přímo v přístrojovém štítu je nesmyslem, který by měla Toyota co nejrychleji opustit. Kde je někdejší ovládání tlačítkem na integrovaném panelu rádia? Pokud budete hazardovat prostrčením ruky skrz volant, tak se asi leknete, protože zcela jistě nechtěně zatroubíte – spínání klaksonu bylo alespoň u testovaného vozu nesmírně citlivé a protože je plocha pro aktivaci klaksonu rozměrná a zabíhá až do ramen volantu, snadno o ni řidič zavadí. Na druhou stranu je určitě dobře, že není nutno v kritické situaci tlačítko klaksonu hledat, jako u třeba u Citroënu C4...
 
Objemem základního zavazadlového prostoru 397 l je Corolla Verso mezi kompaktními MPV jen průměrem. Zato hodnotu 1563 l v případě maximálního objemu je možno považovat za slušnou. Za to vděčí i propracovanému systému sklápění zadních sedadel, jejichž opěradla vytvoří rovinu s podlahou zavazadelníku. Pod podlahou je pak ještě šikovný prostor rozčleněný na několik částí, který je přímo ideální pro uložení různých drobných předmětů. Negativem je ale umístění rezervy pod vozem – uložení neprospívá ani rezervě a při nucené výměně ani řidiči... Mezi předními sedadly je trojice držáků nápojů (jeden může podržet vyjímatelný popelník), šikovně jsou rozčleněné kapsy ve dveřích. Před spolujezdcem je hned dvojice uzavíratelných schránek a jedna menší se nachází nad středovou konzolou. Kromě toho slouží k odkládání ještě vanička mezi opěradly předních sedadel. Jen škoda, že není uzavíratelná. Celkově je na tom ale Corolla Verso s úložnými prostory poměrně dobře. 
 
Motor a jízda
K pohonu testované verze posloužil vyspělý zážehový agregát 1.6 VVT-i. Jak zkratka naznačuje, jedná se o motor vybavený systémem proměnného časování ventilů. Díky tomu je výkonová křivka poměrně plochá, bez výrazného vrcholu. Motor jde při správném řazení dobře „za plynem“, nelze od něj ale vzhledem k objemu očekávat zázraky. Je dobrým základem pro běžného neagresivního řidiče, kterému postačí akcelerace z klidu na 100 km/h za 12,7 s. Na pětku motor při dosažení dálničního limitu dosahuje necelých 4000 ot/min a začíná o sobě pomalu ale jistě dávat zvukově vědět. Ve vyšších otáčkách je pak už poměrně hlučný. Úroveň aerodynamického hluku naproti tomu zůstává nízká i při vyšších rychlostech. Rozvážný řidič sice dokáže spotřebu v kombinovaném režimu udržovat kolem výrobcem udávané hodnoty 7,5 l/100 km, spíše je ale třeba počítat, že si motor řekne o více než osm litrů na 100 km.        
 
Specialitou Versa je startování motoru pomocí tlačítka (ve zdířce ale musí být zasunut „elektronický klíč“. Přístrojový štít postrádá ukazatel teploty chladicí kapaliny. Má pouze výraznou modrou kontrolku, která zhasne poté, co dosáhne teplota provozní hodnoty.
 
Corolla Verso sklidí „plný počet bodů“ za útlum při přejezdu všech možných i nemožných nerovností našich vozovek. I na výrazných výtlucích je ráz od kol natolik utlumen, že se k cestujícím dostane jen jakoby zdáli a ve velmi redukované podobě. O nic hůře nedopadne ani z hlediska jistoty ovládání. Řízení patří v intencích třídy k responzivnějším, je přesné a dodává řidiči potřebnou míru jistoty. Tužší odpružení nepovolí v ostré zatáčce karoserii nijak přemrštěný náklon, na nerovném povrchu zůstává podvozek i při razantním průjezdu velmi jistý. Řazení má trochu zvláštní odpor, který je větší, než bychom očekávali. Přesnost je ale na solidní úrovni. Brzdy mají příjemný snadno dávkovatelný nástup účinku, jejich celkovou účinnost lze hodnotit velmi vysoko.    
 
Resumé

Toyota nabízí v Corolle Verso model, který by mohl oslovit i klientelu, která volí klasické hatchbacky. Zejména bezproblémové ovládání z ní dělá i zajímavou fleetovou alternativu. K tomu můžeme ještě přidat dobrou kvalitu dílenského zpracování, spíše konzervativní, i když elegantní design a solidní vnitřní prostornost. V nabídce je samozřejmě i verze N1. Corollu Verso lze objednat i jako sedmimístnou, ve verzi N1 je ale vždy výhradně pětimístná. Základní stupeň výbavy Terra rozhodně není žádný „žebrák“. Nabízí jednak bohatou bezepčnostní výbavu, zahrnující i kolenní airbag řidiče, stejně jako systémy ABS, EBD a BA (brzdový asistent). Nechybí manuální klimatizace a rádio s CD přehrávačem, dálkově ovládané centrální zamykání či palubní počítač. Celkový dojem z vozu? Překvapivě „tuhé“, odolně působící spolehlivé auto s výborným podvozkem a dostatečně živým agregátem.

autor: Richard Plos

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz