iFLEET » Archiv 2005-19 » Toyota: nový příspěvek k pasivní bezpečnosti
Toyota oznámila, že vyvinula aktivní opěrky hlavy snižující namáhání krku při nehodách způsobených nárazem do vozu zezadu jiným vozidlem jedoucím nízkou rychlostí. Japonská automobilka plánuje nasadit v blízké budoucnosti tyto nové opěrky hlavy do...
Toyota oznámila, že vyvinula aktivní opěrky hlavy snižující namáhání krku při nehodách způsobených nárazem do vozu zezadu jiným vozidlem jedoucím nízkou rychlostí. Japonská automobilka plánuje nasadit v blízké budoucnosti tyto nové opěrky hlavy do svých nových modelů.
Toyota vyvinula několik vyspělých řešeních pasivní bezpečnosti, jakým je například koncepce všesměrové kompatibility, stavba karoserie snižující možná zranění chodců a přední sedadla vycházející z koncepce WIL (Whiplash Injury Lessening – snížení hyperflexe krku při nehodě). Vývojem aktivních opěrek hlavy Toyota sledovala cíl snížit riziko zranění nadměrným namáháním krční páteře při nárazu do vozidla zezadu.
Aktivní opěrky hlavy jsou rozšířením koncepce WIL používané u sedadel, kde opěradlo sedadla v součinnosti s opěrkou hlavy podpírá hlavu a spodní část zad cestujícího s cílem snížit namáhání krční páteře. V praxi to vypadá tak, že když cestující tlačí zády na opěradlo sedadla při nárazu do vozu zezadu, zabudovaná spodní jednotka aktivuje opěrku hlavy, která se rychle posune po diagonále nahoru. Takto se rychle a bezpečně podepře zadní část hlavy cestujícího, a tak sníží riziko hyperflexe krku při nárazu (výsledky se mohou lišit v závislosti na postavě cestujícího a jeho pozici při řízení, nicméně interní testy aktivních opěrek hlavy ukazují, že závažnost poranění krční páteře klesá o 10 až 20 % – hodnotící index Toyota používaný pro poranění krční páteře – v porovnání s klasickými sedadly koncepce WIL).
Obr. 1 Spodní jednotka zabudovaná do opěradla sedadla rozpozná, kdy pasažér spodní částí zad zatlačí na opěradlo; na to okamžitě reaguje aktivací horní jednotky (prostřednictvím kabelu), která uvede opěrku hlavy v činnost.
Obr. 2 Opěrka hlavy se posune diagonálním směrem (o 30 mm směrem nahoru a 25 mm směrem vpřed), a tak rychle a bezpečně podepře zadní část hlavy.