iFLEET » Archiv 2005-19 » Toyota představila novou RAV4
Toyota v roce 1984 vytvořila trh kompaktních SUV představením prvního generace modelu RAV (Recreational Active Vehicle) s pohonem všech kol. Dnes představuje již čtvrtou generaci, která navazuje na výrazný úspěch předchůdců. Těch se ve více než 150...
Toyota v roce 1984 vytvořila trh kompaktních SUV představením prvního generace modelu RAV (Recreational Active Vehicle) s pohonem všech kol. Dnes představuje již čtvrtou generaci, která navazuje na výrazný úspěch předchůdců. Těch se ve více než 150 zemích světa prodalo od roku 1994 přes 4,5 milionu, z toho více než 1,2 milionu na evropských trzích.
Základní koncepční rysy RAV4 se v nezmenšené míře uplatňují také u čtvrté generace. Stejně jako během posledních osmnácti let byla nová Toyota RAV4 vyvinuta tak, aby plně reagovala na měnící se potřeby zákazníků v základním tržním segmentu SUV C, mezi které patří rostoucí nároky na prostor a variabilitu. Čtvrtá generace je tedy delší o 205 mm, širší o 30 mm a přitom nižší o 25 mm než předchůdce. Nová výklopná záď se zabudovaným střešním spoilerem má nyní uchycení nahoře a otevírá se směrem vzhůru; rezervní kolo se přemístilo z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku, čímž nové RAV4 získalo čistší a aerodynamičtější vzhled.
Kvalitnější interiér
Zcela nový je i design interiéru, který staví na praktičnosti modelu RAV4 doplněné o větší prostornost, kvalitnější povrchovou úpravu materiálů a atraktivnější požitek z jízdy se zaměřením na charakter SUV. Architektura nové přístrojové desky využívá dva nápadné vodorovné nosníky (horní a spodní), přerušené pouze zakulacenou vzpěrou s kovovou povrchovou úpravou. Tato vzpěra, vycházející z tunelu spojovacího hřídele, ohraničuje nový přístrojový panel, volant a prostor pro nohy, čímž dokládá větší zaměření interiéru na řidiče. Veškeré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků je nyní vyvedeno v modré barvě. Výška sezení řidiče se snížila o 5 mm, rozsah výškového nastavování sedadla se zvětšil o 15 mm a úhel sklonu volantu se snížil o 2,3 stupně. Zároveň se zlepšil výhled řidiče směrem vpřed. Přední A sloupky byly posunuty směrem ven, čímž se přední zorné pole řidiče zvětšilo o tři stupně; samotné sloupky se navíc ztenčily, a to o plných 8 procent.
Větší prostor a variabilita
Přestože si nová Toyota RAV4 zachovala kompaktní vnější rozměry, nezbytné pro dobrou manévrovatelnost ve městě, její celková délka narostla na 4570 mm a rozvor na 2660 mm, což přineslo výrazné zvětšení interiéru. Rozestup mezi předními a zadními pasažéry dosahuje 970 mm, což je nejlepší hodnota v tomto segmentu. Nová tenčí konstrukce opěradel předních sedadel umožnila zvětšit prostor pro cestující vzadu. Systém sedadel Toyota Easy Flat přispívá k maximální praktičnosti RAV4: Zadní sedadla lze sklopit do roviny s podlahou zavazadelníku bez nutnosti odklápět či demontovat sedáky nebo opěrky hlavy. Zadní sedadlo je rozděleno v tradičním poměru 60:40.
Zvětšila se délka zavazadlového prostoru a tím také jeho objem, který činí 547 litrů. Velikost schránky pod podlahou se zvětšila o 49 litrů z 51 na 100 litrů. Páté dveře, dosud otevírané do strany, mají nyní uchycení v horní části a lze je vyklápět směrem vzhůru i elektricky (příplatková výbava). Nákladová hrana je jen 645 mm nad zemí.
Pohonné jednotky
Nabídka pohonných jednotek pro západoevropské trhy nyní zahrnuje zážehový motor 2,0 l o výkonu 110 kW, nový vznětový motor 2,0 l o výkonu 91 kW a výkonnější vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 110 kW. Všechny motory v nabídce vykazují nižší emise CO2, které v průměru poklesly o 12 procent. Za pozornost stojí zejména vznětový agregát 2,0 l, který je u varianty s pohonem předních kol (nově v nabídce pro RAV4) vybaven funkcí Stop & Start, a vykazuje emise CO2 pouhých 127 g/km.
Nabídka pohonných jednotek pro východoevropské trhy nyní zahrnuje zážehový motor 2,0 l o výkonu 106 kW, nový zážehový motor 2,5 l o výkonu 132 kW a nově též vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 110 kW.