Toyota představila nový prius
úterý, 13. ledna 2009
Toyota na autosalonu v Detroitu odhalila třetí generaci hybridního vozu Prius. Doposud bylo v průběhu deseti let dodáno zákazníkům více než milion vozů této modelové řady. Prius je aktuálně jediným hybridním automobilem na světě, který se dočkal již...
Toyota na autosalonu v Detroitu odhalila třetí generaci hybridního vozu Prius. Doposud bylo v průběhu deseti let dodáno zákazníkům více než milion vozů této modelové řady. Prius je aktuálně jediným hybridním automobilem na světě, který se dočkal již třetí generace. Ta nabídne ještě příznivější spotřebu paliva než předchůdce, vyšší výkon a novátorské prvky v oblasti designu. Nový Prius je podle sdělení výrobce tišší, prostornější a bude se nabízet s řadou standardních i příplatkových prvků výbavy, jako je např. posuvná střecha se solárními panely, čtyři jízdní režimy, inteligentní parkovací asistent (IPA) a dotykové ovládání na volantu se zobrazováním na displeji zabudovaném do přístrojové desky.
Při návrhu nové generace modelu Prius, v pořadí již třetí, se konstruktéři Toyoty zaměřili na pečlivé odladění stávajících systémů v kombinaci s rozsáhlým nasazením nových technologií nezbytných pro automobily budoucnosti. Oproti původnímu záměru automobilka prozatím ustoupila od Li-ion akumulátorů, i třetí generace Priusu tedy sází na Ni-mh technologii.
Plně hybridní systém firmy Toyota byl od počátku vyvíjen vlastními silami a stal se hybnou silou pokrokových technologií v automobilovém průmyslu. V roce 2004 Toyota poprvé představila exkluzivní systém pohonu Hybrid Synergy Drive, který byl nasazen ve druhé generaci modelu Prius. Od té doby se jen ve Spojených státech prodalo více než 670 tisíc těchto vozů.
Prius první generace vykazoval kombinovanou spotřebu 5,7 l / 100 km (dle metodiky EPA), jeho nástupce tuto hodnotu vylepšil na 5,1 l / 100 km. Nejnovější Prius využívá řadu nových technologií, a tak došlo k dalšímu snížení spotřeby paliva na předpokládaných 4,7 l / 100 km.
Nový Prius bude pohánět výkonnější čtyřválcový agregát o větším zdvihovém objemu (1,8 l) používající Atkinsonův cyklus. Oproti zažitým představám je větší objem motoru z pohledu spotřeby paliva v mimoměstském provozu výhodnější volbou. Díky většímu točivému momentu tak může nový motor na dálnicích pracovat s nižšími průměrnými otáčkami. Pokud motor pracuje v nižším pásmu otáček, spotřebuje i méně paliva. K výraznému poklesu spotřeby paliva došlo zejména při studených startech a za vyšších rychlostí.
K vysoké účinnosti motoru přispívá i použití elektrického vodního čerpadla a nového systému recirkulace výfukových plynů (EGR). Motor 1,8 l pod kapotou modelu Prius je vůbec první pohonnou jednotkou značky Toyota, která nepoužívá žádné rozvodové řemeny, což znamená příznivější spotřebu paliva a nižší nároky na údržbu.
Na rozdíl od jiných vozů s hybridním pohonem na dnešním trhu byl Prius od začátku prezentován jako „plně hybridní“ vůz, což znamená, že může být poháněn jak spalovacím motorem, tak výhradně elektromotorem nebo kombinací obou zdrojů pohonu. Patentovaný systém pohonu Hybrid Synergy Drive použitý v Priusu modelového provedení 2010 je z 90 procent zcela nový a oproti předchozím verzím přichází s řadou zlepšení.
Při návrhu vnějších partií nového modelu Prius hrála významnou roli aerodynamika. Cílem bylo vytvořit krásnou siluetu vozu, ale bez nepříznivých dopadů na funkčnost. Návrháři přitom zachovali typický profil karoserie modelové řady Prius. Revoluce se v tomto ohledu nekonala také třetí generace tohoto vozu je snadno identifikovatelná pro svůj typický vzhled. Zchovány zůstaly i stávající rozměry, pouze délka se mírně zvětšila – o 15 mm.
Podrobnější informace o modelu Prius třetí generace přinese první letošní vydání magazínu FLEET firemní automobily