Toyota prius – ekologický i ekonomický vůz
úterý, 30. října 2007
Toyota Prius, zřejmě nejznámější vůz s hybridním pohonem, je v provozu nejen ekologický, ale i ekonomický. V reakci na tvrzení, že pořízení hybridního automobilu je nejdražší možností, jak přispět k omezení emisí CO2, to uvádí Jürgen Stolze,...
Toyota Prius, zřejmě nejznámější vůz s hybridním pohonem, je v provozu nejen ekologický, ale i ekonomický. V reakci na tvrzení, že pořízení hybridního automobilu je nejdražší možností, jak přispět k omezení emisí CO2, to uvádí Jürgen Stolze, generální manažer pro styk s veřejností a tiskem Toyoty Deutschland.
Stolze tak reagoval na kritický článek v německém časopisu Automobilwoche a na podporu svého tvrzení uvedl srovnání dvou vozů stejné značky – Toyoty Prius a Toyoty Avensis se zážehovým motorem 1,8 VVT-i, s automatickou převodovkou a v pětidvéřovém provedení. Oba vozy mají rozvor 2700 mm a podle Stolze nabízejí zhruba stejný vnitřní prostor, byť je Avensis o asi 20 centimetrů delší.
S výbavou Sol se oba vozy pohybují ve stejné cenové hladině: Avensis stojí v Německu 25 600 eur, Prius 25 595 eur. Podstatně se však liší průměrné množství emisí CO2. Zatímco Prius dosahuje 104 gramů na kilometr, u Avensisu je to při stejných podmínkách (automatická převodovka) 187 gramů. Znamená to, že Prius uspoří ve srovnání s Avensisem jednu tunu emisí CO2 již po ujetí 12 048 kilometrů. K dosažení stejného efektu přechodem od zážehového ke vznětovému motoru u Avensise je třeba zaplatit za vůz o 650 eur více (Avensis 2.0 D-4D s filtrem pevných částic, ale bez automatiky stojí 26 250 eur) a ujet více než dvojnásobek kilometrů – přesně 28 571.
Stolze se ve svém příspěvku vyhnul srovnání spotřeby, jež u Priusu vychází asi o dva litry výhodněji, než u Avensisu se zážehovým motorem. Nesrovnával také objem zavazadlového prostoru, jenž je pro změnu lepší u Avensisu – 520 litrů proti 408 litrům u Priusu. Náklady na údržbu a prodejní cena u ojetého vozu jsou podle Stolze u obou automobilů zhruba stejné.