iFLEET » Archiv 2005-19 » Toyota Prius nejspolehlivějším vozem podle TÜV reportu 2011
Nejlépe hodnoceným vozem TÜV Reportu 2011 se stala Toyota Prius. Tento výsledek potvrdil odhady odborníků TÜV SÜD, podle kterých je všeobecná úroveň bezpečnosti u hybridních automobilů již dnes velmi vysoká. Méně radostným výsledkem je zjištění, že...
Nejlépe hodnoceným vozem TÜV Reportu 2011 se stala Toyota Prius. Tento výsledek potvrdil odhady odborníků TÜV SÜD, podle kterých je všeobecná úroveň bezpečnosti u hybridních automobilů již dnes velmi vysoká. Méně radostným výsledkem je zjištění, že kvóta závad opět vzrostla o 1,9 bodu na 19,5 %. TÜV SÜD poskytnul pro vytvoření letošního TÜV Reportu více než 3,1 milionu údajů.
Pomyslný vavřínový věnec získává v tomto roce poprvé vůz částečně poháněný elektromotorem. Vítězství tohoto prvního masového hybridního vozu dokazuje, že se z hlediska kvality, spolehlivosti a bezpečnosti nemusí obávat porovnání s klasickými automobily. Bernhard Kerscher, jednatel společnosti TÜV SÜD Auto Service GmbH k tomu uvedl: „Tento výsledek vnímáme jako jasnou známku vysokého stupně vývoje hybridních automobilů. Navozuje důvěru a je dobrou základnou pro přicházející generaci hybridních a elektrických automobilů.“
S 2,2 procenty významných zjištěných závad u tříletých vozů, a tím i nejlepším výsledkem pro rok 2011, posouvá Toyota Prius předchozího premianta, Porsche 911, na druhé místo (kvóta závad 2,3 %). O něj se Porsche 911 dělí s vozy Mazda 2 a Toyota Auris. Mezi nejlepšími tříletými automobily jsou také Smart Fortwo (2,5 % závad) a Volkswagen Golf Plus (2,6 % závad). Asijsko-německá historie úspěchu předcházejících let tedy pokračuje a prochází všemi věkovými třídami až do kategorie aut - seniorů. Na špičce jedenáctiletých vozů se totiž umístilo Porsche 911 s kvótou závad pouhých 8,7 %, čímž je na tom lépe než řada nových vozů. Za ním následují Toyota RAV 4 (10,5 % závad) a Porsche Boxster (11,2 % závad).
Stejně jako u vítězných pozic, i v případě pořadí na opačném konci TÜV Reportu se nachází staré známé modely. Zcela na konci seznamu se opět umístil vůz Kia Carnival. S kvótou závad ve výši 23,8 % si ale v tomto roce polepšil (oproti loňskému výsledku závad 29,3 %). I tak ovšem neprojde téměř každý čtvrtý automobil tohoto typu technickou kontrolou. Na předposledním místě se nachází vůz Hyundai Atos s kvótou závad ve výši 12,2 %. O něco lépe dopadly vozy Fiat Doblo s 11,8 % a Volvo XC 90 s 11,2 %.
Procento závad je ovšem poměrně relativním ukazatelem, protože velmi závisí na počtu ujetých kilometrů. Vítězná Toyota Prius nebo Golf Plus najezdily za první tři roky v průměru 43 000 kilometrů. U Toyoty Auris je průměrem 37 000 kilometrů, Porsche 911 a Mazda mají na počitadle zhruba kolem 33 000 kilometrů. Automobily s maximem závad, jako je Volvo XC 90 se 73 000 kilometry nebo Renault Espace se 67 000 kilometry mají oproti tomu kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i vyšší opotřebení, a tím i horší předpoklady na zkušebně. Tento vliv je ještě evidentnější u vozů se stářím čtyři až pět let. Například Porsche Boxster, nejlépe hodnocený vůz této kategorie, má kvótu závad 4,2 % a průměrný kilometrický výkon po pěti letech 47 000 kilometrů. Na desátém místě oproti tomu skončily vozy, pro které jsou typické vysoké kilometrové proběhy jako jsou Audi A8 (kvóta závad 5,5 % a kilometrický výkon 115 000 kilometrů) a BMW řady 3 (kvóta závad 5,5 % a kilometrický výkon 72 000 kilometrů).
Kvóta závad ve všech věkových třídách ovšem oproti loňsku opět vzrostla, a to o 1,9 procentního bodu na 19,5 %. Nejčastěji se vyskytují závady na osvětlení, osách a brzdách. Zajímavé je, že celých 5,5 % automobilů, které přijely po třech letech na technickou kontrolu poprvé, neprošlo kvůli podstatným závadám. V loňském roce to bylo pouze 5,1 %. U pětiletých vozů muselo přijet znovu 10,4 %, u sedmiletých vozů to bylo 16,8 %. Kvóta podstatných závad u devítiletých vozů již dosáhla hodnoty 21,4 %.