iFLEET » Archiv 2005-19 » Toyota Yaris Hybrid: Úspornost pro městské typy
Toyota představila v Amsterdamu novinářům svůj další a nejmenší přírůstek do rodiny full hybridů. Pohonné soustavy Hybrid Synergy Drive se dočkal malý Yaris, který je tak zároveň i prvním vozidlem segmentu B s plně hybridním pohonem. Doby, kdy...
Toyota představila v Amsterdamu novinářům svůj další a nejmenší přírůstek do rodiny full hybridů. Pohonné soustavy Hybrid Synergy Drive se dočkal malý Yaris, který je tak zároveň i prvním vozidlem segmentu B s plně hybridním pohonem.
Doby, kdy hybridní auta byla příliš drahá auta, pomalu končí. Hybridní technologie cenově srovnává krok například s turbodieselovými verzemi a uplatňuje se u stále menších modelů. Toyota učinila nedávno zásadní krok, když snížila ceny všech svých stávajících hybridních modelů a k tomu oznámila, že do „rodiny“ přibude také malý Yaris. Jeho cena začíná na částce 359 900 Kč za výbavu Active, což je o 15 000 Kč méně, než kolik stojí ve stejném výbavovém stupni model s turbodieselem 1.4 D-4D. Je však třeba poznamenat, že Active Hybrid není totéž jako Active běžných motorizací. Nabízí navíc například dvouzónovou automatickou namísto manuální klimatizace a také automatickou převodovku, která je integrální součástí systému HSD. Pokud přidáme nízké provozní náklady hybridní verze, které vedle úspory paliva zahrnují také nižší servisní náklady (žádné opravy spojky, startéru, alternátoru či rozvodového řemene...), pak je zcela namístě otázka, proč vůbec dieselovou verzi kupovat, a pomalu se podobná otázka vkrádá na mysl i v případě, že má zákazník zájem o zážehovou verzi s automatickou převodovkou. Oproti modelu 1.33 Dual-VVTi s automatem je hybridní verze dražší o 30 000 Kč, úspora cca. dvou litrů paliva na 100 km spolu s nižšími servisními náklady znamená, že se tato investice zaplatí při ujetí necelých 50 000 km. Obavy ze snížení užitné hodnoty vozu lze přitom hodit za hlavu. Yaris Hybrid má stejný základní zavazadlový prostor (286 l) i obsaditelnost jako standardní model. Aby tomu tak bylo, podrobili konstruktéři hnací ústrojí HSD rozsáhlé odtučňovací kúře, což znamená menší spalovací motor, menší elektromotor i akumulátory.
Už i hybridní systémy procházejí downsizingem...
Na rozdíl od Priusu, nového Priusu+ či hybridního Aurisu, jejichž základem je motor o objemu 1,8 litru, dostal Yaris Hybrid agregát 1,5 l o maximálním výkonu 55 kW. Díky spolupráci s elektromotorem, však poskytne hnací soustava až 74 kW výkonu, který umožňuje maximální rychlost 165 km/h. Akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne nejmenší hybrid za 11,8 s. Elektomotor s výkonovým maximem 45 kW, je spolu s generátorem energie, děličem výkonu a dvouhmotovým redukčním převodem součástí bezestupňové převodovky e-CVT. Celek je o 11 kg lehčí v porovnání se zařízením použitým u Aurisu Hybrid, také sestava akumulátorů se zmenšila a odlehčila. Namísto 168 článků u Aurisu jich má Yaris 120 a také v tomto případě se podařilo ušetřit 11 kg. Ještě důležitější bylo zmenšení objemu o 20 procent, což umožnilo zabudování akumulátorů pod zadní sedadla.
Tichý, pohodlný, hbitý
Jízda s hybridním Yarisem nabídne zajímavou zkušenost zejména v městském provozu díky výrazné a plynulé počáteční akceleraci, o kterou se stará především elektromotor, jehož maximální točivý moment 169 n.m je k dispozici prakticky okamžitě. Při brzdění vůz pohybovou energii rekuperuje, brzdný účinek systému ale není po uvolnění pedálu plynu zbytečně velký, což dělá jízdu přirozenější. Velmi příjemná je akustická pohoda na palubě vozu. Drobná popojíždění absolvuje často pouze na elektromotor (v čistě elektrickém modu umí ujet až kilometr), při stání na semaforech je spalovací motor vypnut. Ani při práci spalovacího agregátu si nelze na akustický komfort stěžovat. Trochu nezvyklá je reakce na sešlápnutí plynového pedálu, kdy se zdánlivě „nic neděje“. Bezestupňová převodovka drží otáčky v optimálním pásmu a akceleraci tak nedoprovází známý zvuk zvyšujících se otáček motoru. Pohled na rychloměr ale napoví, že se přece jen „něco děje“ a Yaris akceleruje. Chce to zvyk, stejně jako využívání rekuperace pro dobíjení akumulátoru. Stav nabití akumulátoru a energetické toky lze sledovat na displeji systému Toyota Touch, který je součástí standardní výbavy, a to včetně zadní parkovací kamery.
Výrobce hovoří o průměrné spotřebě 3,5 l/100 km (79 g CO2/km) a spotřebě v městském provozu pouze 3,1 l/100 km. Na rovinatých nizozemských silnicích, včetně jízdy Amsterdamem, jsme ujeli necelých 200 km a náš testovací exemplář vykázal na první testovací trase průměr 3,7 l/100 km, na druhé 3,9 l/100 km. V obou případech při obsazení dvěma osobami a spíše umírněném jízdním režimu.
Díky brzdění generátorem řidič šetří brzdové obložení, které by podle automobilky mohlo vydržet až 100 000 km, akumulátor (Ni-Mh) by měl dokonce vydržet s dostatečnou kapacitou po celou životnost vozu. Na celé hybridní ústrojí pohonu je přitom záruka pět let, za zbytek auta ručí Toyota po dobu tří let. A i když u tohoto svého nejmenšího hybridu spoléhá především na privátní klientelu, není důvod, proč by se Yaris Hybrid nemohl ucházet také o přízeň firemních provozovatelů. Zejména tam, kde budou muset přemýšlet třeba o vjezdu do nízkoemisních zón. Spotřeba okolo reálné hranice 3,8 l/100 km je lákavá, stejně tak nízké servisní náklady.