iFLEET » Archiv 2005-19 » Trendy ve Frankfurtu
Ve Frankfurtu nad Mohanem byl zahájen 64. autosalon IAA Motor Show. V jedenácti halách nabídnou vystavovatelé jak přehlídku současné automobilové produkce, tak řadu prototypů, konceptů a řady produktů a služeb z oblasti automobilismu. Širokou...
Ve Frankfurtu nad Mohanem byl zahájen 64. autosalon IAA Motor Show. V jedenácti halách nabídnou vystavovatelé jak přehlídku současné automobilové produkce, tak řadu prototypů, konceptů a řady produktů a služeb z oblasti automobilismu. Širokou veřejnost zajímají tradičně především samotné automobily, zejména světové novinky, pro fleet management jsou však důležité také trendy, které lze při návštěvě autosalonu vysledovat.
Prvním z evidentních a nezadržitelných trendů je intenzivní hledání cesty k efektivní mobilitě, založené nejen na samotném automobilu a jeho technice, ale také na způsobu jeho využívání. Prakticky každá významná automobilka již má připraveno své řešení pro dohlednou budoucnost, založené ve většině případů na alespoň částečném využití elektrické energie k pohonu automobilu. Je evidentní, že problematice akumulátorů je věnována velká pozornost, takže jsou představovány i programy jejich pronájmu a rychlé výměny bez nutnosti zdlouhavého dobíjení. Ale i dobíjecí časy se zkracují a pozvolna narůstá také akční rádius elektromobilů. Automobilky hledají „nízkoemisní“ řešení a kombinují snad všechny dostupné technologie, včetně alternativních paliv. Blízká budoucnost tedy bude z hlediska druhů pohonu pestřejší a svým způsobem pro uživatele komplikovanější z hlediska výběru vhodného řešení.
Prezentována jsou také řešení komplexní dopravy, která vedle automobilu počítají také s využíváním skútrů nebo jízdních kol tam, kde je takové řešení možné a efektivní. Efektivita bude ostatně stále silnějším faktorem při rozhodování o nákupu toho kterého vozu. Automobilky v tomto ohledu počítají s tím, že v dohledné budoucnosti budou lidé více inklinovat k pronájmu vozidla v době, kdy jej potřebují, než k jeho dlouhodobému vlastnění. První programy založené na sdílení automobilů (car sharing) jsou již na trhu.
Dalším evidentním trendem je narůstání konektivity vozidel s okolním prostředím a zvýšená interaktivita a ve vztahu k řidiči a osádce. Auta se stávají místem, kde mohou pasažéři i řidič provádět řadu dosud nemyslitelných činností. Internet, wi-fi, Bluetooth, integrovaný e-Call, datová komunikace a další technologie jsou připraveny stát se běžnou výbavou automobilů nejbližší budoucnosti. Cestování bude díky těmto technologiím zábavnější, komunikace automobilů mezi sebou či s dopravními systémy pak výrazně zvýší bezpečnost provozu.
Oba tyto trendy jsou již několik let ve fleet managementu široce diskutované a je dobře, že se stávají realitou. Další dobrou zprávou je, že automobilky připravují své nízkoemisní a „komunikativní“ vozidla bez toho, že by omezovaly jízdní komfort či ustupovaly v oblasti designu. Právě naopak. Automobily, ať již s jakýmkoli pohonem, čeká designérsky pestrá budoucnost, ve které vedle sebe budou jako plně módní a soudobé koexistovat jak tradiční tvary, tak zcela nové, objevné koncepce.
Současné prodeje v Evropě jsou pro automobilky poměrně příznivé a proto v automobilismu v současnosti panuje lehký optimismus. Přesto si nikdo nedovolí ignorovat současné ekonomické problémy, které, a to připouštějí prakticky všichni, by mohly v blízké budoucnosti ovlivnit odbyt nových vozidel. Automobilky proto ještě intenzivněji hledají rezervy ve výrobě a snaží se pokrýt všechny důležité segmenty trhu, aby se v případě prodejních výpadků v jednom segmentu mohly spolehnout na jiné. Silná dealerská síť spolu se správnou modelovou politikou a využíváním nových technologií, to jsou faktory, které automobilkám pomohou zvládnout případné budoucí obtíže.