iFLEET » Archiv 2005-19 » Tři místo jednoho, jedno místo tří
V roce 2011 se začalo na úrovni odborné veřejnosti intenzivně diskutovat o přístupu řízení vozových parků podle TCO (celkových nákladů na provoz/vlastnictví). Debata začala v segmentu osobních vozů a jasně ukázala, jakým způsobem lze ovlivnit...
V roce 2011 se začalo na úrovni odborné veřejnosti intenzivně diskutovat o přístupu řízení vozových parků podle TCO (celkových nákladů na provoz/vlastnictví). Debata začala v segmentu osobních vozů a jasně ukázala, jakým způsobem lze ovlivnit celkovou nákladovost provozu vozového parku. Od té doby se již několik firem začalo tématikou TCO zabývat natolik do hloubky, že jí přizpůsobily výběr vozů, volbu parametrů jejich provozu i způsob jejich užívání.
Přístup řízení vozových parků s podporou TCO (Total Cost of Ownership) je však stále rozšířen v českých firmách jen zřídka, i když je potěšitelné, že zodpovědní manažeři plně chápou jeho důležitost a význam a přijali fakt, že se jedná v současné době o nejobjektivnější metodu. Nikoliv dokonalou, taková nebude k dispozici nikdy, ale natolik dobrou, aby překonala veškeré dosud používané přístupy. Společnost Fleet Partners zpracovala komplexní analýzu TCO pro český trh a shromáždila potřebná a dosud nedostupná data, z nichž ta základní jsou součástí tohoto článku.
Zjednodušeně řečeno – kdo chce mít jistotu, že si vybere do svého fleetu správně (správné) vozy, se správným způsobem financování a správně nastavenými parametry (doba užívání, nájezd), pak se bez znalostí o TCO jednotlivých variant neobejde. Pak dostane i odpověď na zdánlivě nelogické otázky, jako například: Proč mají zdánlivě velmi srovnatelná auta tak rozdílnou cenu? Jak je možné, že levnější auto je ve výsledku méně výhodné než auto dražší? Jak je možné, že jedno ze dvou aut, která stála na počátku stejně, je na konci provozování o 30 % levnější na celkových nákladech? Na vše umí odpovědět TCO...
Potenciál úspor
V čem se liší užití TCO u osobních aut a LUV? Odpověď zní: v potenciálu úspory. Zatímco osobní vozy zpravidla nejsou pojímány jako výrobní prostředek a nemají tedy na celkových nákladech firmy významný podíl, v případě užitkových vozů je tomu zpravidla naopak. Samozřejmě, potenciál úspor je zajímavý také u osobních vozů, ale v případě LUV je význam úspor pro celkovou nákladovost firmy velmi často tím, co určuje míru její konkurenceschopnosti. Jestliže je totiž v segmentu osobních vozů rozdíl v nižší střední třídě mezi nejvýhodnějším a nejméně výhodným vozem 1,50 Kč na kilometr, pak to při ročním proběhu 30 000 km představuje rozdíl v nákladech pro fleet dvacítky vozů necelý milion korun (což je cena téměř tří vozů této kategorie). Jestliže však v segmentu středně velkých LUV představuje rozdíl mezi premiantem a posledním v pořadí 4 Kč/km, pak je při ročním proběhu 70 000 km rozdíl jednoho milionu korun dosažen již při provozu čtyř vozů (oproti dvaceti osobním)!
U lehkých užitkových vozidel vstupuje do hry několik faktorů, které přispívají k mnohem většímu rozpětí TCO, než je tomu v segmentu osobních vozů:
Vozy jsou používány téměř výhradně jako pracovní nástroj a jsou tedy o dost více opotřebeny, tudíž více klesá jejich zůstatková hodnota.
V případě nadměrného opotřebení jsou velmi těžko prodejné za dobrou cenu, a tudíž ztráta hodnoty vstupuje do TCO jako významný faktor.
Vozy jsou často používány v náročných podmínkách, což opět vede k jejich zvýšenému opotřebení a větší náročnosti na opravy mimo jakékoliv záruky.
Vozy jsou často přetěžovány, ať už z hlediska nákladu nebo režimu jízdy.
Vozy mají zpravidla vyšší nájezd než osobní auta, výjimkou není roční nájezd 200 000 km.
Leasingové společnosti zpravidla nejsou ochotny provozovat vozy s vysokým nájezdem a limit celkových kilometrů končí někde mezi 150 až 200 tisíci kilometry, což je pro řadu firem zcela nedostatečné.
Operativní leasing lehkých užitkových vozů je v porovnání s financováním jinými způsoby výrazně méně výhodný díky výše zmíněným okolnostem, zatímco u osobních vozů je často operativní leasing výhodnější než např. koupě v hotovosti.
Celý článek Ing. Radovana Mužíka ze společnosti Fleet Partners přináší FLEET č. 3 / 2012